نوما وب

نکته مهم: متاسفانه اکانت تلگرام قبلی نوماوب به دلایل نامعلومی غیرفعال شده است. لطفاً برای دریافت اخبار و اطلاعات مهم، در کانال تلگرامی جدید ما (nomaweb_team) عضو شوید و جهت پشتیبانی با آیدی (nomaweb_support) در ارتباط باشید.

تاریخچه ی واتس اپ

5/5

تاریخچه ی واتس اپ،  واقعیت جالبی است که برای کاربران این پیام رسان محبوب شنیدنی  است، در حال حاضر اگر بخواهیم محبوبترین پیام رسان فوری و رایگان را در جهان معرفی کنیم،  واتس‌اپ با بیش از 2 میلیارد کاربر است که  در چند سال گذشته رشد بسیار زیادی پیدا کرده و متعلق به فیسبوک است. همین مسئله سبب شد تا به نحوه ی ایجاد و مختصر تاریخچه ای از این اپلیکیشن محبوب و جهانی بپردازیم. بنابراین این مقاله را انتها مطالعه بفرمایید.

خالق واتس اپ Jan Koum

چگونه یک پناهنده ی فقیر آمریکایی، در دهه ی 30 سالگی، خالق یک برنامه ی محبوب جهانی میشود؟

جان کوم، یکی  از کارآفرینان بنام است که به واسطه پایه گذاری برنامه پیام رسان واتساپ (WhatsApp)، مشهور شد.

جان کوم، در سال ۱۹۷۶ (۵ اسفند ۱۳۵۶) در یک خانواده ی فقیر اوکراینی متولد شد. همراه مادرش به آمریکا مهاجرت کرد. او به برنامه نویسی علاقمند بود و زمانی که ۱۸ ساله شد در دانشگاه ایالتی سن خوزه، به دنبال علاقه خود یعنی برنامه نویسی رفت و در این دانشگاه ثبت نام کرد.

 همانطور که مشغول تحصیل بود، همزمان در شرکتی که هزینه های تحصیلش را متقبل می شد، فعالیت خود را در زمینه کامپیوتر آغاز کرد.

 به واسطه کار درهمین شرکت، کمپانی یاهو، به عنوان مهندس زیرساخت او را استخدام کرد و در این کمپانی با  برایان اکتون آشنا و سبب دوستی بین آنهاشد. آن دو بعد از ۹ سال کار کردن در یاهو، به دلیل اینکه چالشی برایشان نداشت، با هم از این شرکت در سال ۲۰۰۷بیرون آمدند. و بعد از مدتی بحث واتساپ پیش آمد.

شکل گیری ایده ساخت واتس آپ

جان با پولی که پس انداز کرده بود یک آیفون خرید. او در تلفن همراه جدیدش بعد از آشنایی با  اپ استور(App Store)، فروشگاه اپلیکیشن اپل، که تنها ۷ ماه از ساختش می گذشت، متوجه کمبود یک برنامه شد.

ایده ی اولیه که به ذهنش رسید این بود که در کنار نام هر مخاطب، یک وضعیت یا استاتوس باشد.

کار این برنامه این بود که تغییرات وضعیت کاربران، در منوی مخاطبین تلفن، نمایش داده شود و بقیه هم متوجه این بروزرسانی ها در آن واحد شوند.

ایده ی جان سبب  شد که  برایان از او جهت تاسیس شرکتی با عنوان واتس اپ حمایت کند.

نام گذاری اپلیکیشن

ایده ی نام این برنامه،  از هم آوایی با  what’s up یا  چه خبر،  گرفته شد. اما در اصل کلمه ی whats، همراه با app که خلاصه شده ی application است، ترکیب شده است. در ایران بیشتر با تلفظ واتساپ و یا واتس اپ، شناخته میشود.

واتساپ چگونه کار میکند ؟

واتساپ، یک فضایی را فراهم میکند که درآن،  یک پیام اعم از  فایل های مختلف مانند pdf، ارسال لوکیشن، متن، تصویر یا ویدیو، بین دو نفر یا گروهی از افراد  از طریق اینترنت به شکل (real-time)  منتقل شود.

همچنین، تنها با داشتن شماره تلفن کاربر، اطلاعات مخاطبان را از آدرس بوک تلفن همراه می‌خواند و نیازی به وارد کردن لیست مخاطبان در نرم‌افزار نیست

وارد شدن یک سرمایه گذار به میدان واتس اپ

  جان بر این اعتقاد بود که نباید تبلیغاتی را برای واتس اپ انجام دهد که بابت آن پولی به شرکت پرداخته کند، جان و برایان، متوجه شدند که برای پیشبرد این ایده، به یک توسعه دهنده  نیاز دارند. به خاطر همین جان به واسطه ی مشورت با دوست دیگر خود الکس فیشمن، به یک توسعه دهنده روسی به نام  ایگور سولومنیکوف معرفی شد.

استقبال جهانی از واتساپ

با انتشار اولین نسخه واتساپ در می ۲۰۰۹، به دلیل موفق نبودن، جان تصمیم به انصراف از توسعه ی برنامه گرفت.  ولی برایان از او خواست تا به جای ناامیدی، صبور باشد.  در همین حین، در ژوئن ۲۰۰۹، اپل قابلیت پوش نوتفیکیشن را برای iOS 3.0 معرفی کرد. برای درک این موضوع باید برگردیم به ۲۰۰۳، که برای اولین بار، موبایل ها به اینترنت متصل شدند. برای نخستین بار در شرکت BlackBerry،  نوتیفیکیشن‌های سیستمی، برای ایمیل طراحی کردند. نام این سرویس را push قرار دادند.

به محض دریافت ایمیل، سرویس پوش، اعلانی کوچک روی صفحه نمایشگر موبایل کاربر ظاهر میکرد که باعث آگاه شدن کاربر از دریافت ایمیل میشد. به این ترتیب همیشه کاربر آپدیت بود بدون اینکه لازم باشد هر لحظه به حساب ایمیل سربزند. همین یک کار کوچک در آن زمان باعث فروش بیشتر این نوع گوشیها شد.

جان  با آگاهی از این قابلیت به فکر  ایده ی جدید افتاد، تا هر فرد با تغییر وضعیت خود، سایرین را به طور خودکار فورا متوجه كند. این ویژگی باعث شد دوستان جان شروع به استفاده از واتساپ کنند . نسخه دوم واتساپ به فاصله کمی از نسخه اول و با تاکید روی قابلیت‌های پیام‌رسانی آنی در سال ۲۰۰۹ منتشر شد و در خیلی زود توانست ۲۵۰ هزار دانلود داشته باشد. واتساپ در تاریخ نوامبر ۲۰۰۹ بعنوان یک اپلیکیشن مناسب با امنیت بالا وارد اپ‌استور اپل شد.

 در سال ۲۰۱۰، نسخه ی اندروید آن را نیز توسعه دادند.

در ۲۰۱۳،  اخباری برای در خصوص واتس اپ اعلام کردند که  این این اپ ماهانه ۴۵۰ میلیون کاربر دارد که کمترین استفاده از آن در ماه توسط این کاربران یک بار است، روزانه بیش از ۵۴ میلیارد پیامک جا به جا می‌کنند که با این حجم پیام کوتاه ارسال می شود واتس اپ رکورد دار جهان شد.

خریداری واتس اپ توسط فیسبوک

طرح واتساپ ساده بود ولی جان و دوستانش، روی ۳ قانون بسیار واضح با هم توافق کردند که شاید دلیل موفقیت این برنامه پیام‌رسان فوری در میان رقیبان خود باشد. توافق آنها بر سر این بود که در واتساپ تبلیغات  قرار ندهند، کاربران یک تجربه کاربری امن داشته باشند و پیام‌ها هرگز ذخیره نشوند. با شرط رعایت این سه قانون حاضر به فروش واتساپ به فیسبوک شدند.

یعنی واتس اپ نمی‌تواند از دو راه معمول تبلیغات یا فروش اطلاعات کاربران، کسب درآمد کند. پس چرا فیسبوک حاضر به خریداری واتساپ شد؟

طی آماری که در سال ۲۰۱۳ میلادی و به سال شمسی در سال 1392 از بین کاربران واس اپ انجام شد، این نتیجه حاصل شد که 200 میلیون نفر طرفدار این برنامه هستند و از این برنامه استفاده می کنند، بنابراین فیسبوک بعد از اینستاگرام، تصمیم به خریداریه واتساپ کرد.

 جان، در تاریخ ۱۹ فوریه ۲۰۱۴,  به قیمت ۱۹ میلیارد دلار  واتساپ را به فیس بوک فروخت، که از این مبلغ ۴ میلیارد دلار به صورت نقدی و ۱۵ میلیارد دلار به شکل سهام فیسبوک به صاحبان آن پرداخت شد. همین مسئله، باعث شد مؤسس واتس‌اپ، به لطف تصاحب این شرکت توسط فیس‌بوک، به جمع میلیاردرها بپیوندد.

راه سودآوری واتساپ

به نظر می‌رسد واتساپ تنها از چند راه درآمد کسب می‌کند، که در اینجا به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

  • WhatsApp Business

مشاغل قبلا از برنامه معمولی واتس اپ استفاده می‌کردند، به همین دلیل، گروه‌های واتس اپ در بین فروشندگان پرطرفدار شده بود.واتس اپ این قضیه منطقی بود که از این طریق برای استفاده از این اپ، هزینه دریافت کند و در ژانویه ۲۰۱۸، واتساپ بیزینس، معرفی شد.  استفاده اولیه از نسخه بیزینس هم کاملا رایگان است و  نصب آن برای شما، هزینه ای ندارد.

به طور منطقی واتس اپ این قضیه را مطرح کرد که  جهت استفاده از این برنامه، هزینه ای از سوی مصرف کنندگان دریافت نماید  که با این هدف در ماه ژانویه ۲۰۱۸، واتساپ با ورژن تجاری یا همان بیزینس، معرفی شد. استفاده اولیه از نسخه بیزینس هم کاملا رایگان است و  نصب آن برای شما، هزینه ای ندارد.

در WhatsApp Business شما می‌توانید یک صفحه مناسب برای شغلتان ایجاد و اطلاعاتی مانند آدرس، توضیح در مورد اینکه در چه زمینه ای فعالیت دارید، ساعات کاری و مکان خود را در آن قرار دهید.  مشتری‌ها به راحتی می‌توانند از جزئیات کسب و کار شما آگاه شوند و همین موضوع، سبب صرفه جویی در وقت شما،برای توضیح دادن به هر کدام از مشتریان میشود .

  •  WhatsApp Pay

عملکرد این سرویس  مشابه سرویس پرداخت PayPal  می باشد، کاربران عادی توانایی ارسال پول را برای دیگران به صورت رایگان دارند، اما بابت این کار از کسب و کارها و مشاغل فعال به میزان  3.99٪ برای هر  تراکنش  هزینه دریافت می‌شود. واتس اپ پی، یا همان پرداخت با واتس اپ ، یک ویژگی بسیار کارامد است که کاربران دقیقا در همان فضایی که چت میکنند، میتوانند پول دریافت و یا ارسال کنند.

جمع بندی

تاریخچه ی واتس اپ شامل مواردی است که کاربران تمایل دارند راجب آن ها بدانند، ما در این مقاله راجب واتساپ و نحوه و زمان ایجاد آن و نیز راجب خالق و شرکت حمایت کننده این پیام رسان صحبت کرده ایم که حتما خواندن این محتوا جهت آگاهی بیشتر شما راجب این اپلیکیشین مفید خواهد بود.

مقالات مرتبط

11 پاسخ

  1. درود بر شما بهترین مطلبی بود، که در مورد تاریخچه ی واتساپ خوندم
    بسیار مفید بود و استفاده کردم.
    خداوند نگهدارتان باشد.

  2. خیلی ممنونم از شما بازم در مورد راه های سودآوری در واتس اپ مطلب بزارین ممنون❤️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *