نوما وب

نکته مهم: متاسفانه اکانت تلگرام قبلی نوماوب به دلایل نامعلومی غیرفعال شده است. لطفاً برای دریافت اخبار و اطلاعات مهم، در کانال تلگرامی جدید ما (nomaweb_team) عضو شوید و جهت پشتیبانی با آیدی (nomaweb_support) در ارتباط باشید.

اثر محتوای تکراری در منتشر سازی سایت

5/5

اثر محتوای تکراری در منتشر سازی سایت (Duplicate content)، شاید اصطلاحی باشد که  شما را پر از ترس کند. به هر حال، احتمالاً داستان‌های ترسناکی را شنیده‌اید که چگونه موتورهای جستجو مانند گوگل، وب‌سایت‌ها را در صورت تکرار مجازات میکنند.

در واقع، اکثر افرادی که این شایعات را منتشر می کنند، درک کمی (یا اصلا) از معنای محتوای تکراری و تأثیر آن بر سئوی سایت ندارند.

محتوای تکراری چیست؟

محتوایی که در بیش از یک صفحه یا URL  یا (Uniform Resource Locator، موقعیت فایلی در اینترنت)  ظاهر می شود، محتوای تکراری نامیده میشود. به این معنا که اگر اطلاعات یکسانی در چندین آدرس صفحه (URL ) موجود باشد، می‌تواند محتوای تکراری در نظر گرفته شود.

 

به عبارت دیگر، اگر محتوای تکراری در مکان‌های مختلف وب‌سایت شما ظاهر شود، می‌تواند شامل هر چیزی از توضیحات محصول گرفته تا یک صفحه کامل باشد.

 فرض کنید شما یک فروشگاهی دارید که کفش ورزشی می‌فروشید و نشانی اینترنتی به این صورت است:

https://example.com/shoes/sport shoes.html

 

شاید شما یک صفحه فروش راه اندازی کنید و محصول هم اکنون در این لینک باشد:

https://example.com/product/shoes/sport shoes.html

 

شما توضیح محصول و تصویر یکسانی را در دو URL مختلف میزبانی می کنید، بنابراین از نظر فنی محتوای تکراری است.

چرا باید از محتوای تکراری اجتناب کرد؟

به گفته گوگل، محتوای تکراری رتبه‌ بندی سئوی شما را کاهش نمی‌دهد. 

با این حال، باید در صورت امکان محتوای تکراری خود را محدود کنید.

موتورهای جستجو مانند گوگل نمی دانند کدام URL را ابتدا در نتایج جستجو نشان دهند. آن‌ها سعی می‌کنند تعیین کنند که کدام نتیجه برای جستجوی خاص مرتبط‌تر است، اما این احتمال وجود دارد که آن را اشتباه بگیرند.

 

اگر گوگل آن را اشتباه بگیرد ممکن است مخاطب هدف شما محتوای شما را نبیند. یا آنها با محتوای شما درگیر نمی شوند، زیرا صفحه ای که گوگل به آنها نشان می دهد به هدف جستجوی آنها پاسخ نمی دهد.

از طرفی بهبود تجربه کاربری یا UX بسیار مهم است و ممکن است باعث کاهش محتوای تکراری شود.  این همان چیزی است که بازاریابان وب به دنبال آن هستند چرا که رضایت کاربر باعث ماندگاری او در صفحه میشود و ممکن است او را تبدیل به مشتری بالفعل کند. مشتری بالفعل با خود فروش بیشتر، درآمد و سود را به همراه دارد. 

۳ دروغ درباره اثر محتوای تکراری در منتشر سازی سایت

فقط به این دلیل نیست که باید محتوای تکراری را محدود کنید بلکه برای کمک به درک بهتر این که چگونه این نوع محتوا واقعاً بر SEO تأثیر می گذارد، اجازه دهید 4 مورد رایج را بررسی کنم.

 

      1. آسیب زدن محتوای تکراری به رتبه بندی جستجوی شما

اگرچه محتوای تکراری ممکن است در برخی موارد بر رتبه‌ بندی جستجوی شما تأثیر بگذارد، اما این نوع محتوا تأثیر بسیار کمتری بر رتبه‌ بندی جستجوی شما دارد که فکر می‌کنید.

به یاد داشته باشید، گوگل هنگام خزیدن، ایندکس کردن و رتبه‌بندی صفحات، فاکتورهای زیادی را در نظر می‌گیرد. اطمینان حاصل کنید که برای ایجاد محتوای منحصر به فرد و ارزشمند شهرت دارید، بنابراین گوگل احتمال بیشتری دارد که صفحه شما را بخزد و آن را بالاتر از صفحات تکراری قرار دهد.

هنوز در مورد رتبه بندی صفحه خود نگران هستید؟ مطمئن شوید که پست جدید خود را در کانال های رسانه های اجتماعی هایلایت کرده اید. مخاطبان شما می‌توانند از طریق کلیک‌ها، لایک‌ها، لینک‌ها و اشتراک‌گذاری‌ها به تبلیغ صفحه شما کمک کنند تا دید و دسترسی مناسب را تضمین کند.

 

      2. جریمه شدن تمام محتوای تکراری شما

گوگل عادت به جریمه کردن محتوای تکراری ندارد.

مگر رفتار فریبنده طبق دستورالعمل‌های وب‌مستر گوگل، اگر محتوا را فقط برای دستکاری موتورهای جستجو کپی می‌کنید، آن‌ها صفحات توهین‌آمیز را حذف می‌کنند یا رتبه‌ بندی جستجوی شما را پایین می‌آورند.

با این حال، برای اکثر بازاریابان، محتوای تکراری جای نگرانی ندارد. اگر پست هایی با محتوای با کیفیت منتشر کنید و از تاکتیک های سئو ضعیف مانند keyword stuffing دوری کنید، برای محتوای تکراری با جریمه مواجه نخواهید شد.

 

      ۳. ارسال مجدد پست های مهمانان در سایت خودتان کمکی نمی کند

پست های مهمان یک راه عالی برای دریافت ترافیک بیشتر و افزایش قدرت شما به عنوان یک رهبر در بیزنس است. فقط مراقب باشید که بیش از حد از پست های مهمانان خود لینک ندهید. گفته می شود، اگر تصمیم دارید پست مهمان را ارسال کنید، این احتمال وجود دارد که مخاطبان معمولی شما پست های مهمان شما را نبینند، بنابراین ممکن است بخواهید این محتوا را در وبلاگ خود بازنشر کنید. با این حال، انتشار مجدد پست مهمان به رتبه‌بندی لطمه نمی‌زند؟ نه واقعا.

 کاری که ممکن است انجام دهید این است که یک تگ HTML کوچک به پست اضافه کنید تا نسخه اصلی (کنونیکال) یک مقاله را از نسخه منتشر شده متمایز کنید.

این تک به گوگل کمک می کند تا پست اصلی را شناسایی کند و بر اساس آن رتبه بندی کند.

4 حقیقت در مورداثر محتوای تکراری در منتشر سازی سایت

بعد از بررسی برخی از دروغ های جدی سئو در مورد محتوای تکراری، نگاهی به حقایق سئو می اندازیم.

 

      1. استفاده از Redirects 301 برای جلوگیری از مجازات محتوای تکراری

طبق یک مطالعه توسط SEMrush،  هشت و نیم  درصد از تمام وب سایت ها دارای حلقه های تغییر مسیر هستند بنابراین هنگام استفاده از این استراتژی باید مراقب باشید.

 

با هدایت یک URL قدیمی یا منسوخ به نسخه جدید، محتوای تکراری را به حداقل برسانید. همچنین تغییر مسیر 301 یک راه ساده برای حذف محتوای تکراری مزاحم از سایت شما است.

 

      2. تاثیر محتوای تکراری بر ارزش لینک

Link equity» یا «Link juice» به نحوه انتقال اعتبار و ارزش برخی پیوندها از یک صفحه به صفحه دیگر اشاره دارد. اگر می‌خواهید ارزش پیوند ایجاد کنید، به همین دلیل است که محتوای تکراری مشکل ایجاد می‌کند.

 

موتورهای جستجو نمی خواهند چندین صفحه را با محتوای یکسان نشان دهند، بنابراین باید تصمیم بگیرند که کدام صفحه مناسب ترین است.

بازدید به ازای هر صفحه تکراری کاهش می‌یابد و به استراتژی لینک سازی شما آسیب میزند. شما می توانید با افزودن یک تگ canonical یا ریدایرکت مجدد صفحات تکراری به مکان ترجیحی از این معضل جلوگیری کنید.

 

      ۳. پیشنهاد  گوگل به حداقل رساندن تکرار Boilerplate

هنگامی که ما در مورد محتوای “Boilerplate” صحبت می کنیم، معمولاً در مورد اظهارات تکراری مانند اعلامیه های حق چاپ یا سلب مسئولیت های قانونی صحبت می کنیم.

وقتی این بلوک‌های استاندارد متن در متن اصلی ظاهر می‌شوند، ممکن است گوگل آنها را تکراری در نظر بگیرد.

 

گوگل دستورالعمل هایی برای برخورد با بیانیه های Boilerplate دارد. به عنوان مثال، اگر از سلب مسئولیت استفاده می کنید، ممکن است برای هر مقاله سلب مسئولیت حقوقی بسیار کوتاه بنویسید و پیوندی به یک خط مشی حقوقی کامل درج کنید.

در غیر این صورت، اطمینان حاصل کنید که در صورت امکان از زبان اصلی استفاده می کنید تا از مشکلات احتمالی تکراری جلوگیری کنید.

 

      4.  درک CMS برای جلوگیری از محتوای تکراری

CMS یا سیستم مدیریت محتوای شما ممکن است به جای شما و به صورت خودکار محتوای تکراری ایجاد کند که حتی از وجود  آنها اطلاعی ندارید.

 

به عنوان مثال، یک مقاله ممکن است در یک صفحه اصلی و در یک دسته جستجو ظاهر شود:

صفحه اصلی:

  https://example.com/page 

دسته بندی:

https:/example.com/category/page 

 

هنگامی که یاد گرفتید چگونه محتوای تکراری را شناسایی کنید، چند گزینه دارید.

 

  • افزودن تگ canonical در جای مناسب
  • استفاده از تگ Noindex برای جلوگیری از ایندکس کردن صفحه توسط گوگل
  • بازنویسی محتوا حتی کوچک برای یونیک ماندن

نتیجه گیری

محتوای تکراری موضوعی است که هر کسب و کاری به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با آن مواجه است. این چیزی است که کسب و کارها باید به طور مداوم بر آن نظارت داشته باشند. علاوه بر این واقعیت که محتوای تکراری منجر به مشکلات ترافیک و رتبه‌بندی می‌شود، برخی سناریوهای شدید ممکن است منجر به عواقب قانونی شود.

علیرغم آنچه بسیاری از بازاریابان معتقدند، محتوای تکراری مشکل بزرگی نیست مگر اینکه شما به طور مخرب از آن استفاده کنید. اما گوگل شما را با رتبه پایین جستجو و جریمه نمی کند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *