نوما وب

نکته مهم: متاسفانه اکانت تلگرام قبلی نوماوب به دلایل نامعلومی غیرفعال شده است. لطفاً برای دریافت اخبار و اطلاعات مهم، در کانال تلگرامی جدید ما (nomaweb_team) عضو شوید و جهت پشتیبانی با آیدی (nomaweb_support) در ارتباط باشید.

مدل پیلار و کلاستر چیست

5/5

مدل پیلار و کلاستر چیست، موضوع جدیدی است که سئوکاران کلاه سفید را بعد از تولید محتوای با کیفیت و رعایت قوانین گوگل

به خود جلب کرده است.

 گوگل هربار با بروزرسانی های خود مایل است تا تجربه ی کاربری مفید تری برای کاربران خود فراهم کند.

بنابراین با توجه به سرچهایی که کاربران اخیرا انجام داده اند گوگل متوجه شده است که رفتار آنها تغییر کرده و از کلمات کلیدی دم بلند استفاده میکنند تا به نتایج دقیقتر و کاملترین دست پیدا کنند.

بنابراین تولید محتوای سازماندهی شده و مرتب یکی دیگر از این سیگنال ها می‌باشد.

بنابراین اگر وب‌سایتی پر از محتوای بهینه‌شده برای سئو ایجاد کرده اید ولی ترافیکی را که شایسته آن است دریافت نمی‌کنید، این احتمال وجود دارد که استراتژی لینک سازی داخلی شما به همان اندازه که می‌توانست به‌طور مؤثر مدیریت نشده است.

محتوای ستونی و خوشه ای راه حل این مشکل هستند. صفحات Pillar صفحاتی در سایت شما هستند که بیشترین تاثیر را در رتبه بندی جستجوی شما دارند.

صفحه پیلار(ستون) در مدل پیلار و کلاستر چیست؟

در مدل پیلار و کلاستر،  صفحه پیلار یک بخش مرکزی یا شاخه اصلی از محتوا است که به عنوان سنگ بنای یا ستون یک تاپیک کلاستر عمل می کند. تاپیک کلاستر (خوشه موضوعی) مجموعه‌ای از مقالات یا پست‌های وبلاگ در مورد موضوعات مرتبط در یک موضوع است که با هم، درک جامعی در مورد آن موضوع ارائه می‌کنند.

ایده استراتژی مدل پیلار و کلاستر این است که از پیوند داخلی برای گروه بندی محتوای مرتبط در سایت خود استفاده کنید (در یک خوشه) و سپس یک صفحه اصلی یا  پیلار داشته باشید که به عنوان دایرکتوری (ستون) برای همه پیوندهای آن کلاستر عمل می کند. مدل پیلار و کلاستر به روش هاب (pillar) و اسپیکر(cluster) نیز معروف است.

صفحات بزرگ‌نمایی شده، ستون‌ها و خوشه‌ها به شکل زیر هستند:

صفحه پیلار(ستون) در مدل پیلار و کلاستر چیست؟

صفحه ستون مرکز صفحه خوشه موضوعی شماست. در واقع این منبع مرکزی است که همه صفحات دیگر در خوشه هم به و هم از ستون پیوند دارند.

در وسط، صفحه ی ستون یا مرکز با عنوان راهکارهایی برای سئو قرار دارد و مقالات اطراف آن مانند لینک سازی مقالات خوشه ای هستند که به خواننده اجازه میدهد همه چیز را در مورد سئو یاد بگیرد.

چگونه مدل پیلار و کلاستر سئو را بهبود می بخشند؟

مدل پیلار و کلاستر برای ایجاد اعتماد برای جستجوگران و افزایش بازدید مهم است.

      1. بهبود ساختار سایت

دسته‌های موضوعی (Topic clusters) ساختار سایت شما را بهبود می‌بخشند، بهینه‌سازی فنی سئو که باعث می‌شود آن را به راحتی توسط زبانهای گوگل و سایر موتورهای جستجو خزیدن کنید. هرچه خزیدن سایت شما آسان تر باشد، گوگل راحت تر می تواند صفحات شما را پیدا، ایندکس و رتبه بندی کند.

چگونه خزیدن سایت خود را آسان تر می کنید؟ در یک ساختار سایت ایده آل، هر صفحه در سایت شما باید با سه کلیک یا کمتر از صفحه اصلی باید در دسترس باشد.

صفحات پیلار از این مدل پشتیبانی می کنند، زیرا قرار است به تنهایی یک مقصد باشند، و به همین دلیل اغلب از صفحه اصلی سایت یا یک طبقه به پایین قابل دسترسی هستند.

 

      2. بهبود تجربه کاربر

یک تاپیک کلاستر همچنین کمک می کند تا وب سایت شما برای کاربران  که به دنبال اطلاعاتی در مورد یک موضوع یا حوزه موضوعی خاص هستند، قابل پیمایش تر شود.

هنگامی که شما یک کلاستر یا  دسته از صفحات مرتبط دارید که به راحتی در زیر یک عبارت  پیدا می شوند، منطقی است که آنها با هم گروه بندی شوند. به این ترتیب، وقتی کسی چیزی مانند “چگونه X را انجام دهیم” جستجو می کند، می تواند تمام اطلاعات مورد نیاز خود را در یک مکان پیدا کند.

بهبود تجربه کاربری، بازدیدکنندگان را برای مدت طولانی‌تری در سایت شما نگه می‌دارد و به الگوریتم گوگل داده‌های بیشتری می‌دهد تا نشان دهد که شما شایسته رتبه‌بندی بالاتر هستید.

 

      3. رتبه برای کلمات کلیدی رقابتی

از آنجایی که صفحات پیلار صفحات هاب برای یک موضوع اصلی هستند، برای هدف قرار دادن کلمات کلیدی گسترده و کلمات کلیدی گسترده در SERP فوق العاده رقابتی هستند.

برای رتبه بندی برای یک کلمه کلیدی گسترده، به یک قطعه محتوای طولانی نیاز دارید که به طور جامع آن کلمه کلیدی را پوشش دهد، و به صفحات دیگری که به طور جامع کلمات کلیدی اصلی آن را پوشش می دهند پیوند دهد.

 هنگامی که صفحات ستونی رتبه بندی می شوند، ترافیک، بک لینک و قدرت سئو را جمع می کنند. به عنوان یک امتیاز، آن‌ها سپس Link juice (اصطلاحی است که در دنیای سئو برای اشاره به ارزش یا ارزشی است که از یک صفحه یا سایت به صفحه دیگر منتقل می شود. این مقدار از طریق لینک ها منتقل می شود) را به صفحات خوشه‌ای که به آنها پیوند می‌دهند ارسال می‌کنند و رتبه آن صفحات را نیز بهبود می‌بخشند.

 

      4. شهرت خود را بسازید

درک این نکته مهم است که تمام هدف یک موتور جستجو ارائه بهترین پاسخ به هر چیزی که جستجوگر وارد می‌کند، ارائه نتایج بد برای کاربر تجربه بدی خواهد بود و ایمان به موتور جستجو کاهش می‌یابد آخرین چیزی که گوگل می‌خواهد.

همچنین می تواند از نظر اجتماعی مضر باشد. تصور کنید اگر یک فرد تصادفی (نه یک پزشک) سئو را به خوبی درک کند و مقاله ای در مورد “چگونه بفهمیم دچار حمله قلبی شده اید” بنویسد، این رتبه رتبه اول را دارد و سپس میلیون ها نفر آن مقاله را خوانده و باور می کنند. مشاوره ارائه شده در داخل؟

وحشتناک خواهد بود.

 

به نفع هیچ کس نیست که گوگل افراد غیر متخصص را برای هر چیزی رتبه بندی کند، و آنها تلاش زیادی را برای توانایی الگوریتم خود در ارائه بهترین اطلاعات ممکن، صرف نظر از اینکه چه کسی تایپ می کند، انجام داده اند.

 

گوگل سه مفهوم اساسی کلیدی در پشت فاکتورهای متعدد رتبه بندی خود دارد:

  • تخصص
  • اختیار
  • اعتماد

این مفاهیم به این موضوع اشاره دارد که محتوای شما تا چه حد با آنچه مردم در جستجوی آن هستند مطابقت دارد در حالی که بر اساس میزان معتبر و قابل اعتماد بودن سایت شما، قدرت را نشان می دهد.

هنگامی که یک مجموعه موضوعی را در اطراف یک صفحه پیلار  کامل می کنید، نشان می دهید که موضوع را درون و بیرون می دانید. به هر حال، چه زمانی یک متخصص را می شناسید که فقط یک بار در مورد یک موضوع صحبت کند؟

و زمانی که گوگل به اندازه کافی به تخصص شما اعتماد کند تا شما را در صفحه اول رتبه بندی کند، کاربرانش نیز به آن اعتماد خواهند کرد.

چگونه یک صفحه پیلار برای بهبود سئوی خود ایجاد کنیم؟

هنگامی که می دانید چگونه دسته های موضوعی ایجاد کنید، می توانید از آنها به عنوان پایه ای در هنگام نوشتن محتوای جدید یا ایجاد تغییرات در محتوای موجود وب سایت خود استفاده کنید.

در اینجا نحوه انجام آن آمده است:

      1. تصمیم گیری در مورد رتبه بندی موضوع 

اولین گام در ایجاد یک صفحه پیلار موثر، داشتن یک ایده واضح از موضوع اصلی است که می خواهید برای آن رتبه بندی کنید. بهترین راه  این است که مخاطبان هدف خود را در نظر بگیرید .

یعنی موضوعی را بیاید که کاربران میخواهند راه حلی برای آن بیابند.

شما چندین موضوع خواهید داشت که می خواهید برای آنها رتبه بندی کنید، و یک سایت می تواند در داشتن چندین خوشه موضوعی موفق شود. اما مهم است که بر روی  یکی تمرکز کنید، در غیر این صورت این امر می تواند منجر به سردرگمی مخاطبان شود و تلاش شما را کمرنگ کند.

      2. اتصال موضوع به ابزار تحقیق کلمات کلیدی

هنگامی که ایده ای از موضوع صفحه ستون خود دارید، می خواهید آن را به یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی متصل کنید.

این ابزار در آگاهی و یافتن کلمات کلیدی که کاربران در یک زمان خاصی بیشتر سرچ میکنند. همچنین میزان رقابتی بودن آن را هم مشخص میکند.

      3. شناسایی کلمات کلیدی پیلار در مقابل کلاستر

به طور کلی، صفحه مرکزی  شما یک کلمه کلیدی گسترده و پرحجم در مورد موضوع را هدف قرار می دهد. سپس، کلمات کلیدی طولانی که تحت آن کلمه کلیدی قرار می‌گیرند، تعیین می‌کنند که سرفصل‌های  اصلی صفحه ستون شما چه باشد، که سپس کلمات کلیدی را برای هدف قرار دادن صفحات خوشه‌ای بیان می‌کنند.

      4. ایجاد محتوا

از آنجایی که صفحات پیلار و صفحات کلاستر شما کلمات کلیدی را هدف قرار می دهند، شما می خواهید از سئوی درون صفحه خود برای هر یک مراقبت کنید. مطمئن شوید که کلمات کلیدی مورد نظر را در

  • عنوان
  • سرفصل‌ها
  • در سراسر مقاله
  • توضیحات متا
  • تگ‌های جایگزین تصویر
  •  

و غیره قرار دهید.

این به خزنده‌های موتورهای جستجو کمک می‌کند تا آن را پیدا کنند و ثبت کنند که وقتی شخصی  آن عبارت را جستجو می‌کند، مقاله شما شایسته رتبه‌بندی به عنوان پاسخ است.

  •  محتوای با کیفیت بالا

اما به یاد داشته باشید: اگرچه شما باید از خزنده‌های رباتی که نیاز به اسکن سایت شما دارند، استفاده کنید، هدف شما در نهایت ایجاد محتوای مفید برای خوانندگان است.

اگر با سئوی کلاه سیاه به صفحه نخست برسید برای پاسخ به سوال کاربران، بازدیدکننده به محض اطلاع از این موضوع فورا صفحه شما را ترک و رتبه ی سایت شما کاهش میابد.

 صفحه پیلار خود را طولانی‌تر( حدود ۵۰۰۰ کلمه) و عمیق‌تر از هر مقاله دیگری در مورد آن موضوع بنویسید تا امتیاز مثبت از گوگل دریافت کنید.

از این روش به عنوان تکنیک SKYSCRAPER نیز یاد می شود.

      5. مراقبت از پیوندهای داخلی و صفحات خوشه ای

هنگامی که صفحه پیلار خود را نوشتید، باید به صورت داخلی به مقالات کلاستر پیوند دهید که مفاهیم درون آن را بیشتر توضیح می دهد.

اگر در حال ایجاد یک خوشه موضوعی کاملاً جدید هستید، ممکن است این صفحات هنوز ایجاد نشده باشند. اگر یک سایت بزرگتر با محتوای موجود زیاد دارید، می توانید یک جستجوی سایت انجام دهید تا ببینید آیا سایت شما قبلاً دارای محتوایی است که آن موضوع را پوشش می دهد یا خیر.

به سادگی به نوار آدرس مرورگر خود بروید و عبارت زیر را تایپ کنید:

          site:nomaweb.ir seo

چگونه یک صفحه پیلار برای بهبود سئوی خود ایجاد کنیم؟

اگر در مورد موضوعی نوشته اید، در صفحه نتایج  نمایش داده می شود  که بر اساس آنچه که موتور جستجو فکر می کند مرتبط ترین عبارت با آن عبارت است رتبه بندی می شود. همچنین می توانید برای جستجوی نمونه های دقیق آن عبارت، عبارت را در نقل قول قرار دهید. پیوند به بهترین مقاله ای که مفهومی را که می خواهید صفحه ستون خود را با آن پشتیبانی کنید، توضیح می دهد. باید مقاله به صفحه مرکزی شما پیوند دهد و مقالات درون خوشه به یکدیگر پیوند دهند.

 

فقط به خاطر داشته باشید که نمی‌خواهید صفحه ستون شما به مقاله‌هایی پیوند بخورد که تمام موارد ذکر شده در صفحه ستون را پوشش می‌دهند، بلکه در حالت ایده‌آل به مقاله‌های بهینه‌سازی شده سئو که کلمات کلیدی فرزند را در کلمه کلیدی اصلی صفحه ستون هدف قرار می‌دهند، لینک دهد. این کار باعث می شود که تاپیک کلاستر  برای موتورهای جستجو مشخص باشد.

 

      6. تبلیغ صفحات مرکزی

اگر قصد دارید روی تبلیغات پولی  یا قرار گرفتن در معرض رسانه های اجتماعی برای هر صفحه ای در سایت خود سرمایه گذاری کنید، باید در صفحات پیلار شما باشد.

نکته صفحه ستونی این است که: قرار است به تنهایی یک مقصد باشد. بنابراین هنگامی که آن را تبلیغ می کنید، روشن کنید که این منبع چقدر برای مخاطبان هدف شما عالی است.

نتیجه گیری

با مطالعه مدل پیلار و کلاستر آموختیم اگر موارد زیر را رعایت کنیم، ترافیک سایتمان چند برابر خواهد شد.

 

  • آن را به یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی وصل کنید.
  • کلمات کلیدی را به کلمات کلیدی ستونی و خوشه ای گروه بندی کنید.
  • محتوای بهینه شده برای سئو تولید کنید.
  • هر تعداد لینک داخلی را که لازم است اعمال کنید.
  • صفحات ستون خود را تا حد امکان تبلیغ کنید.

اگر در مورد این مقاله یا هر موضوع دیگری سؤالی دارید، در بخش نظرات  با ما در میان بگذارید. همچنین در صورت مفید بودن مقاله میتوانید با اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی از ما حمایت کنید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *