آیا الگوریتم MUM در تغییر نتایج جستجو اثر دارد؟
الگوریتم MUM، در می سال 2021 به عنوان یکی از الگوریتم های خیره کننده و پیشرفته وارد دنیای گوگل شد و با این رویکرد که بتواند پاسخ جستجوهای کاربر پیچیده و چند وجهی کاربران را به صورت دقیق و سریع تر ارائه دهد معرفی و ارائه شده است.
با همه پیشرفت هایی که گوگل در زمینه نمایش نتایج داشته باز هم این الگوریتم باعث شگفتی کاربران شده است و باز هم گوگل برای افزایش توانایی های خود در حال تلاش است تا مرزهای پیشرفت را طی کند.
گوگل پس از بررسی هایی که در جهت جستجوهای کاربران انجام داده بود متوجه شد که کاربران به طور متوسط عبارت های متفاوت را 8 بار مورد جستجو قرار می دهند که تصمیم بر این شد این الگوریتم بعد از سه الگوریتم مرغ مگس خوار، رنک برین و برت به میدان گوگل وارد شود و به عنوان بهبود تجربه کاربری و بهبود نمایش نتایج جستجو های کاربران در آپدیت های بعدی گوگل شناخته شود، با وجود این الگوریتم تعداد دفعات جستجوها کاهش می یابد که قرار است در آپدیت های بعدی این روند بهتر از قبل نیز شود.
الگوریتم MUM چیست؟
اگر بخواهیم که تعریفی از این الگوریتم داشته باشیم می توانیم بگوییم MUM مخفف عبارت Multitask unified Model به معنای مدل یکپارچه چند وظیفه ای است که به کمک یک الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی نتایج دقیقی را در عرض کوتاهی برای سوالات طولانی و پیچیده کاربران کاوش کرده و نمایش می دهد.
الگوریتم مام توسط فردی به نام پرابهاکار راغوان که متخصص هندی می باشد طراحی شده است.
این الگوریتم مطابق الگوریتم برت است که حتی از نظر گوگل چندین برابر بهتر و پیشرفته تر از الگوریتم برت شناخته شده است، در واقع این الگوریتم توانسته از مرز زبان ها عبور کند یعنی در هر زبانی می تواند به جستجو بپردازد و 75 زبان دنیا برای این الگوریتم شناخته شده است و در صورتی که عبارت وارد شده توسط کاربر وارد شود که جز زبان ها نباشد از زبان های دیگری استفاده میکند.
ازویژگی های این الگوریتم می توان به قدرت بالا و چندکاره بودن آن اشاره کرد، بدین صورت که چندین کار را به طور همزمان انجام می دهد؛ مثلا یک متن را می خواند، آن را به طرز سازماندهی شده و دقیق تر درک می کند و در نهایت برای نمایش نتایج از محتواهای ویدیویی، تصویری و متنی برای کامل تر کردن پاسخ کمک بگیرد.
به طور مثال الگوریتم مام در عبارت جستجو شده ای مانند “کوهنوردی قله دماوند” باید نتایجی مانند پوشش گیاهی آن، سختی های مسیر، ارتفاع قله، موارد لازم برای یک کوهنوردی در قله دماوند و … را به کاربر به طور یکجا و طی یک جستجو به کاربر نمایش دهد که دیگر نیازی نباشد کاربر به طور تک به تک به جستجوی عبارات بالا بپردازد
هدف از طراحی الگوریتم MUM گوگل
هدف از طراحی این الگوریتم را گوگل به طور خلاصه به این صورت بیان کرده است که الگوریتم مام پاسخ به سوالات کاربران را هر چند که پیچیده باشد در قالب یک پاسخ کامل و کاربر پسندانه ارائه می دهد، مثلا همانطور که در بخش بالا به آن اشاره کردیم و نمونه ای از جستجو های کاربران را آورده ایم می توانیم به جامع بودن جواب گوگل با کمک گرفتن از محتواهای متنی، در زبان های متفاوت و صوتی و تصویری اشاره کرد.
تقسیمبندی مهارت و ویژگی های الگوریتم MUM
از مهارت های این الگوریتم که آن را متمایز کرده است می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم، این مهارت ها باعث می شود که عملکرد آن در پاسخ به کاربران بهتر و بهینه تر باشد، برای آشنایی با چندین مهارت مهمی که الگوریتم مام در خود دارد این بخش را آماده کرده ایم.
- مهارت چند زبانه بودن MUM
این الگوریتم به چند زبانه بودن معروف است یعنی ۷۵ زبان زنده دنیا را به راحتی تسلط دارد و به همین دلیل است که پاسخ انواع کاربران را با انواع زبان ها را می دهد.
- چند وظیفه ای بودن یا مالتی تسک بودن مام
چند تسکی بودن الگوریتم مام به معنای تجزیه و تحلیل نیاز کاربران و پاسخ جامع و کامل به آنهاست مثلا همان مثالی که در رابطه با کوهنوردی اشاره کردیم با وجود یک سوالی که برای کاربر همه جانبه و مهم است را گوگل با مام میتواند به راحتی و کامل پاسخ دهد.
- مهارت چند گانه یا چند وجهی بودن (MUM)
پاسخ به سوالات پیچیده کاربران در قالب های مختلف از ویژگی های الگوریتم مام است، و چون تشخیص گوگل بر این است که باید به کاربر کمک کند تا پاسخ کاملی را دریافت کند از انواع محتواها در قالب عکس، فیلم، متن و پادکست می تواند برای پاسخ دهی استفاده می کند.
نحوه عملکرد الگوریتم MUM
این الگوریتم توسط هوش مصنوعی که از طریق ویژگی چندوجهی خود به پاسخ دهی پرسش ها می پردازد.
مام درک خوبی از نوع رسانه ها و سوالات کاربران دارد یعنی می تواند از رسانه و داده های ویدیویی و صوتی جهت پاسخ پردازش می کند.
باز هم یک مثال از پرسش کاربران در این بخش خواهیم زد، مثلا برای راهنمایی گرفتن از گوگل راجب کفش های ورزشی خود، می توانید در صورت داشتن کفش، یک عکس از آن تهیه کنید و پس از ارسال تصویر، سوال خود را از گوگل بپرسید تا مام آن را بررسی کرده و با تمام دقت خود پس از بررسی تصویر؟ سایت مرتبط با محتوای سوال شما را پیدا کرده و نمایش دهد.
الگوریتم MUM چه کاربردی دارد؟
الگوریتم MUM در پردازش متن، بیوانفورماتیک، تحلیل داده و جستجوی رشته ای که بخشی از حوزه های مهندسی نرم افزار و جستجوهای رشته ای کاربرد دارد،
برای پردازش متن زیررشته های منحصر به فرد را در متن های بزرگ پیدا می کند، کاربرد مام در بیوانفورماتیک یعنی تطابق دو رشته DNA و RNA می باشد،
در تحلیل داده ها به روش یافتن مطابقت بین دو ستون در جداول و در بخش جستجوی رشته ای به منظور یافتن بزرگترین زیر رشته خاص در رشته های بزرگ کاربرد دارد.
مزیت های الگوریتم MUM
اصلی ترین مزیتی که می توانیم از الگوریتم مام یاد کنیم بهبود کیفیت تجربه جستجوی کاربران در رابطه با سوالات پیچیده و مبهم و بدون جواب دقیق است، تجزیه و تحلیل این الگوریتم برای پاسخ دهی به کاربران از طریق هوش مصنوعی است که می تواند سوالات را با نتایج دقیق ارائه دهد.
به عنوان مثال یک سوال به صورت کلی درمورد سفر به یک کشور از گوگل می پرسیم که گوگل می داند که همه جوانب سوال را سنجیده و با توجه به تجربیات کاربرانی که قبلا این تجربیات را داشته اند و ثبت نظر کرده اند پاسخ جزیی و دقیق مانند آب و هوا، فرهنگ کشور، نحوه دریافت ویزا و… بدهد.
مواردی که جز مزیت های الگوریتم مام هستند را در بخش زیر بیان می کنیم:
- حذف موانع و محدودیت های زبانی
زمانی که اطلاعات گسترده ای راجب مکان خاصی از دنیا را بخواهید مسلما بدون استفاده از گوگل کار سختی است
مثلا اگر بخواهید راجب کشور های اروپایی اطلاعاتی بدست بیاورید ولی زبان خارجه ندانید حتما خواندن اطلاعات بدست آمده به زبان خارجی کار سختی است
ولی گوگل با آشنایی با همه زبان های زنده دنیا این محدودیت را برداشته و به صورت خودکار متن ترجمه شده و کامل را به شما ارائه می دهد.
- درک درست از اطلاعات با محتواهای مختلف
الگوریتم MUM با انواع محتواهای تصویری، صوتی، ویدیویی و … آشناست و درک درستی از آنها دارد، زمانی که محتوای تصویری را به گوگل بدهید و قصد جستجوی اطلاعات راجب آن را بخواهید.
گوگل به شما اطلاعات کاملی می دهد بعنوان مثال؛ اطلاعاتی راجب کفش های کوهنوردی بخواهید و تصویری را به گوگل از کفش های خود بدهید و گوگل با استفاده از جستجوهایی که در بین منابع مختلف انجام می دهد
می تواند به صورت متنی یا تصویری و حتی ویدیویی اطلاعاتی را ارائه دهد حتی ابزارهای لازم را که برای کوهنودی لازم است را به شما پیشنهاد و راهنمایی می کند.
- عملکرد چندوظیفه ای
این الگوریتم با هوش مصنوعی که در اختیار دارد با اطلاعات به روز و جهانی توانایی تجزیه و تحلیل را دارد.
نحوه تاثیرگذاری الگوریتم MUM بر سئو
همانطور که گفتیم الگوریتم مام در نمایش و کیفیت نتایج جستجو تاثیر گذار است می تواند در سئو هم تاثیر داشته باشد که در این بخش بیان خواهیم کرد:
- نقش کلمات کلیدی
زمانی که الگوریتم برای پاسخ به سوالات کاربران روی کل محتوا تمرکز می کند یعنی نقش کلمه کلیدی از قبل کمتر می شود و این حالت همان تمرکز روی هدف کاربر است که اطلاعات بیشتری را جمع آوری کند.
- نرخ کلیک
گوگل توسط الگوریتم مام بخاطر سوالات پیچیده کاربران سعی دارد نتایج دقیق تری را ارائه دهد و این باعث می شود که نرخ کلیک افزایش یابد زیرا اگر کاربر تنها با یکی کلیک می توانست تمام اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کند نرخ کلیک در آن صورت کاهش می یافت.
- تجزیه تحلیل انواع فرمت های محتوا
گوگل توسط این الگوریتم می تواند به تجزیه و تحلیل محتواهای تصویری و ویدیویی بپردازد که بتواند سوالات را به صورت دقیق تر و با بینش عمیق تری پاسخ دهد.
الگوریتم مام چه تاثیری بر سئو دارد؟
همانطور که گفتیم الگوریتم MUM قادر است تمام اطلاعات اعم از محتواهای تصویری، ویدیویی را مورد بررسی قرار دهد و این نکته مهمی است که سئوکارها باید بدانند که باید همگام با هدف های مام و کاربران جلو بروند
یعنی به گونه ای محتوای خود را آماده کنند که مناسب برای دیده شدن توسط این الگوریتم و برطرف کننده نیاز کاربران و پاسخ گوی سوالات آنها باشد.
بنابراین لازم است در رابطه با اطلاعاتی که به گوگل می دهید باید کامل و محتاطانه عمل کنید و سعی کنید از داده های با ساختار مشخص استفاده کنید تا گوگل صلاحیت ورود به فیچر اسنیپت ها و صفحات برتر را به سایت شما بدهد.
قبل از بهینه کردن محتوا، به آن دقت کنید، خوانایی متن را افزایش دهید تا بهتر درک شود، مطالب سخت را کنار بگذارید و بیشتر از مطالبی استفاده کنید که دوست داشتنی و بروز باشد.
آیا الگوریتم MUM در تغییر نتایج جستجو اثر دارد؟
از زمانی که الگوریتم مام به جمع الگوریتم های گوگل پیوسته است در نتایج تفییرات زیادی احساس می شود، هدف مام رسیدن به راه حل هایی است که بر اساس بررسی محتواهایی مانند ویدیو ها و پادکست ها و تصاویر به دست می آید،
این الگوریتم به کمک گوگل آمده که تنها بر اساس متن نتایج را نشان ندهد و به دنبال تکمیل اطلاعات بر اساس تصاویر نیز هست،
الگوریتم مام نمایش نتایج بصری را هدف خود قرار داده است ، بنابراین این الگوریتم باعث شده که کاربران بتوانند نتایج مطلوب خود را در نتایج سرپ بیایند یعنی در نمایش نتایج اثر فوق العاده ای دارد که با انواع محتواها و زبان ها به نمایش پاسخ می پردازد.
جمع بندی
الگوریتم مام با هدف نمایش نتایج به کاربران با کیفیت بالا فعال است که این الگوریتم به صورت رفع مانع و محدویت های زبانی، گسترده کردن پاسخ در قالب انواع محتواها و پاسخ جامع به کاربران مورد استفاده قرار می گیرد
ما در این مقاله براساس نیاز ها تاثیرات مام بر سئو و مرایای آن بحث کرده ایم،
همچنین نکات مهمی که با استفاده از آن می توانید در نتایج گوگل برای سایت خود رتبه کسب کنید نکات مهمی را بیان کرده ایم، در هر صورت سوالی در این زمینه برایتان ایجاد شد آن را از بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.