نوما وب

نکته مهم: متاسفانه اکانت تلگرام قبلی نوماوب به دلایل نامعلومی غیرفعال شده است. لطفاً برای دریافت اخبار و اطلاعات مهم، در کانال تلگرامی جدید ما (nomaweb_team) عضو شوید و جهت پشتیبانی با آیدی (nomaweb_support) در ارتباط باشید.

الگوریتم برت

5/5

الگوریتم برت، در اکتبر 2019، توسط موتور جستجوی گوگل بروزرسانی شد و بسیاری را از جمله سئو کاران کنجکاو کرد که بدانند BERT چیست و چگونه بر بازاریابی، تبلیغات و نتایج جستجو در حال حاضر تأثیر خواهد گذاشت؟

 آپدیت برت به خزنده‌های وب اجازه می‌دهد تا دقیق‌ترین و مرتبط‌ترین نتایج را در اختیار کاربران قرار دهند.

اگر عمیقاً وارد دنیای دیجیتال مارکتینگ، آژانس های بازاریابی دیجیتال و فناوری پشتیبانی از بازاریابی آنلاین هستید، مطمئناً باید مراقب آخرین آپدیتها باشید. یکی از شرکت هایی که با به روز رسانی های خود هرگز در تیتر اخبار قرار نمی گیرد، گوگل است.

الگوریتم برت چیست؟

زبان یک راه برای برقراری ارتباط با دیگران است که سبب نزدیک شدن افراد به همدیگر می شود، گوگل همیشه سعی در پیشرفته بودن عملکرد خود داشته و همیشه ما شاهد این واقعیت هستیم و با بروز رسانی های مداومی که گوگل دارد شکی در پیشرفته بودن آن نیست، الگوریتم برت هم یکی از الگوریتم هایی است که باعث تحول در دنیای جستجوی گوگل شد؛ زمانی که کاربر یک عبارت را در گوگل مورد جستجو قرار می دهد الگوریتم برت به بررسی کلمات و حروف اضافه و اجزای آن عبارت می پردازد و این حالت را می توانید با یک جستجوی عبارت تست کنید آنگاه متوجه خواهید شد که با وارد کردن عبارت، گوگل چه عباراتی را پیشنهاد می دهد.

حتما تا این بخش با توضیحاتی که داده ایم به یاد الگوریتم رنک برین افتاده اید چون الگوریتم رنک برین هم تا حد زیادی جای زبان ماشین را به زبان طبیعی انسان داده است اما برت هم یک تحول جدیدی است که شامل حال گوگل شده است اما به صورت کاملتر و دقیق تر.

هنوز که هنوز است گوگل با پیشرفت های شگفت انگیزی که دارد باز هم امکان پیشرفت بیشتری در خود دارد، مثلا زمانی که هنوز از الگوریتم برت خبری نبود گوگل  درک خوبی از حروف اضافه نداشت مثلا با تایپ کلمه کرم گوگل متوجه نمی شد که منظور شما کِرم درخت است یا کِرِم اما با حضور برت درک آن کامل تر از قبل شد، زیرا با درک کردن موقعیت کلمات بهتر تشخیص می دهد که منظور شما چیست؟

در الگوریتم برت هسته ی اصلی به نام NLP وجود دارد که توسط آن می میزان خطای فهم زبان محاوره کاهش می یابد و سرعت درک آن بیشتر میشود.

هنگامی که ما می خواهیم به دنبال پاسخ سوالات خود در گوگل بگردیم با انواع روش ها عبارات را وارد می کنیم اما ممکن است عبارات به صورت محاوره ای و با غلط های املایی باشد که در این حالت ها، تشخیص و درک این گونه جملات برای موتورهای جستجوی گوگل مشکل است ولی الگوریتم برت با هسته NLP به صورت هوشمندانه می تواند آنها را درک کند.

هدف الگوریتم BERT گوگل

همانطور که بیان کردیم الگوریتم برت مانند دیگر الگوریتم ها با هدف بهینه کردن نتایج جستجو و سعی در نمایش نتایج دقیق تر ارائه شده است، زمانی که این الگوریتم متولد شد در نمایش نتایج احساس شد که برت نزدیک به زبان محاوره ای و طبیعی انسان عمل می کند یعنی درک خوبی از بخش های  کوچک حتی حروف اضافه در زبان انسان دارد و سعی دارد ساختار عبارت های مورد جستجو را در نماید و در این بخش کمک بزرگی به گوگل می کند و با اینکه خود این الگوریتم بر پایه هوش مصنوعی است اما باعث شده است که زبان طبیعی جایگزین زبان ماشین شود.

مفهوم بروزرسانی برت گوگل

BERT یا برت (  Bidirectional Encoder Representations from Transformers)

 الگوریتمی است که وقتی کاربران چیزی را در موتور جستجو تایپ می‌کنند، بهتر می‌فهمد و درک می‌کند، مانند یک شبکه عصبی برای موتور جستجوی  گوگل که به درخواست‌های کاربر کمک می‌کند. BERT  به رایانه‌ها اجازه می‌دهد تا سؤالات کاربر را از طریق پردازش زبان طبیعی بهتر درک کنند.

گوگل مرتباً تنظیماتی را انجام می دهد تا عملکردهای جستجوی آن کاربرپسندتر باشد، اما ممکن است مدتی طول بکشد تا کسب و کارها ببینند که چگونه روی عملکردهای سئو آنها تأثیر می گذارد. در واقع، سئوکاران همیشه مراقب آخرین به‌روزرسانی‌های گوگل هستند، زیرا می‌دانند که این به طور مستقیم بر تجارت آنها تأثیر می‌گذارد.

عملکرد الگوریتم برت چگونه است ؟

طبق بیان قبل، این الگوریتم می تواند زبان طبیعی انسان را بفهمد و متوجه منظور کاربری شود که عبارت را وارد می کند و متوجه ارتباط منظور کاربر با محتوای موجود در وب شود، به طور مثال اگر یک غلط املایی در عبارت وارد شده وجود داشته باشد گوگل توسط سیستم بررسی املای کلمات می تواند کلمه صحیح را تشخیص داده و پیشنهاد دهد.

این الگوریتم دارای سیگنالی است که برای درک زبان به کمک گوگل می آید و با توجه به درخواست کاربر درک می کند و نتیجه را ارائه می دهد، حتی می تواند در رابطه با کلمات وارد شده کلمات مترادف را یافته و آن را نمایش دهد.

الگوریتم برت یکی از کارهایی که خیلی خوب انجام می دهد تشخیص هدف کاربر با درصد احتمال زیاد و خطای پایین است یعنی همان چیزی که در ذهن کاربر است را به درستی تشخیص داده و پیشنهاد انتخاب می دهد بنابراین الگوریتم برت درک دقیق و خوبی دارد که تجربه جستجوی شگفت انگیزی به کاربر می دهد.

درک موقعیت کلمه نیز یکی دیگر از معجزات الگوریتم برت است مثلا زمانی که یک عبارت را وارد می کنیم به آن به صورت یک جمله که کلماتش با هم ارتباط دارند نگاه می کند و از این طریق می تواند تشخیص دهد به طور مثال وقتی ما یک عبارت شامل حروف اضافه را وارد می کنیم برت متوجه حروف اضافه در آن جمله می شود (عبارت راه های مهاجرت به آمریکا – راه های مهاجرت از آمریکا)

 

یک فرمولی از نحوه کارکرد الگوریتم برت وجود دارد که می توانیم با نحوه تشخیص دادن این الگوریتم آشنا شویم:

الگوریتم BERT می تواند زبان انسان را به همان حالت درک کند که انسان ها از آن استفاده می کنند سپس با درک کردن زبان انسان، کوئری های کاربران با تجربه ای که از درک کردن داشته با دقت تر تحلیل کند که به صورت فرمول زیر عمل می کند:

درک زبان طبیعی انسان + دقت در تحلیل کوئری کاربران = ارائه نتایج دقیق‌تر به هدف جستجوی کاربر

اگر به طور جزیی تر بخواهیم به بررسی دقت برت به جمله توجه کنیم می توانیم مثال زیر را ارائه کنیم:

در جمله مربوط به صید ماهی خاویار که به صورت انگلیسی است نحوه آن را از گوگل می پرسیم  ( How to catch a cow fishing) کلمه ی Cow دارای دو معنی است که به دو کلمه گاو و ماهی معنی می دهد زمانی که ما این عبارت که در آن مفهوم ماهیگیری وجود دارد را وارد کنیم برت متوجه می شود که منظور ما ماهیگیری است و منظور از کلمه cow ماهی است نه گاو.

الگوریتم برت باعث چه تغییراتی در نتایج جستجو شده است؟

امکاناتی که این بخش معرفی خواهیم کرد لطف الگوریتم برت است که در نتایج جستجو احساس می شوند، مواردی مانند:

  •  پیشنهاد متن

اگر به جستجو در محیط گوگل پرداخته باشید حتما متوجه شده اید که پس از وارد کردن عبارت مورد جستجو، گوگل عبارات مرتبطی به شما پیشنهاد می دهد که با درک خود از جستجوهای کاربران است.

  • درک موقعیت کلمات

همانطور که در متن مثال زدیم  گوگل به کمک الگوریتم برت  متوجه موقعیت کلمه  در بین کلمات جمله و معنی آن می شود و می تواند.

  • درک مفاهیم مبهم

این الگوریتم باعث می شود که گوگل بتواند معنی و مفهوم کلمات را به درستی تحلیل کند و ابهام نداشته باشد.

  • توانایی در حدس زدن متن

یکی دیگر از امکاناتی که برت به گوگل اضافه کرده است حدس کلمه است یعمی گوگل می تواند کلمات بعدی جمله شما را حدس بزند و کمک کننده خوبی در جستجوی شماست.

تاثیر الگوریتم برت در سئو

پس از همه مباحثی که راجب الگوریتم برت بیان کردیم اکنون لازم است که راجب تاثیراتی که الگوریتم برت بر سئو دارد صحبت کنیم اما برخی از الگوریتم ها به طور مستقیم  در سئو تاثیر ندارند و با تغییراتی که در الگوریتم ها ایجاد می شود تغییرات در سئو هم تاثیر می گذارد، الگوریتم برت پس از بررسی منظور کاربر محتوا و کیفیت آن را مورد بررسی قرار می دهد پس می توانیم برای بهبود توجه گوگل به سایت خود و تاثیر الگوریتم برت بر آن موارد زیر را انجام دهیم:

  • از کیوورد استافینگ دوری کنید

استفاده بیش از حد از یک کلمه یکی از اشتباهات رایجی است که برخی فکر می کنند با این کار توجه گوگل به سایت بیشتر می شود و رتبه می گیرد که در گذشته به این صورت بوده اما اکنون یک اشتباه بزرگی است که اهمیتی ندارد و حتی باعث افت سئو می شود زیرا اکنون با وجود الگوریتم برت، گوگل متوجه معنی و مفهوم تک تک جملات می شود و باید درک کند که منظور شما از جملات چیست و استفاده از کلمات بی رویه نبوده است.*

  • استفاده از کلمان لانگ تیل و سوالات متداول را جدی بگیرید.

الگوریتم برت به کلمات لانگ تیل و سوالات پرجستجوی کاربران که همان متداول نامیده میشود اهمیت زیادی می دهد زیرا بسیاری از جستجوی کاربران به صورت سوالی است و چون گوگل به هدف کاربر اهمیت می دهد به سایت هایی که پاسخ کاربران را می دهد اهمیت می دهد بنابراین استفاده از اینگونه عبارات اثر زیادی دارد.

  • به تولید محتوا برای کاربر اهمیت دهید

شعار گوگل همیشه این است که برای کاربر بنویسید و محتوا تولید کنید بنابراین محتوای یونیک، جامع و مفید همیشه موردنیاز کاربر و مورد تایید گوگل است که باعث کسب رتبه می شود و شایستگی سایت را بالا می برد.

تاثیر الگوریتم برت بر روی کدام کوئری تاثیر گذار است؟

با اینکه آپدیت جدید در سال 2019 باعث تغییرات زیادی در عمکلرد گوگل شد اما ممکن است برای خیلی ها سوال است که چرا اطلاعاتی در خصوص جابجایی رتبه از سایت ها از این الگوریتم در شبکه های اجتماعی وجود ندارد!

پاسخی که می توانیم به این سوال بدهیم این است که تمرکز این الگوریتم بیشتر بر روی کوئری های طولانی است و چون هدف و تلاش سئوکارها کلمات لانگ تیل نیست بنابراین تغییر برت در برخی از سایت ها که روی لانگ تیل ها تمرکزی ندارند مشاهده نمی شود و به این خاطر الگوریتم برت تنها شامل حال 10 در صد از نتایج می شود و نمی توانیم نظر قطعی در رابطه با همه کوئری ها بدهیم چون نمی تواند خیلی صحیح باشد.

آیا استفاده از الگوریتم برت فایده دارد؟

الگوریتم برت از نظر گوگل یک تغییر و تحول بزرگی است که از 5 سال اخیر تا به امروز یک جهش در تاریخ جستجو محسوب می شود، 10 درصد از نمایش داده ها تحت این الگوریتم و تغییری که توسط آن ایجاد شده است قرار دارند بنابراین اهمیت این موضوع باعث شده است که ما به الگوریتم و اثرات آن اهمیت دهیم.

طبق نظر گوگل، زمانی که الگوریتم برت ایجاد شده نتایج بهتر شده چون درک زبان انسان توسط الگوریتم بهبود یافته است و اثرات بهتری را شاهد هستیم، بنابراین تولید محتوا باید برای کاربر تولید شود که بتواند پاسخ خود را از محتوا دریافت کند و گوگل با تلاش خود متوجه سوال جستجوگر و نتایج مرتبط در محتوا می شود.

جمع بندی

گوگل سعی دارد با بروزرسانی های جدید خود خود را به انسان ها نردیک تر کند و درک خود را از زبان انسان بالا ببرد که این حالت ها تا قبل از الگوریتم برت شدنی نبود تا اینکه این الگوریتم به دنیای بزرگ گوگل وارد شد، این الگوریتم به کمک جستجوی کاربران می آید، تاثیر الگوریتم برت را بیشتر در جستجوها احساس خواهیم کرد اما به طور غیر مستقیم در سئو هم تاثیر گذار است که بهتر است نکات مهمی را که در سئو تاثیر گذار است و در مقاله بیان کرده ایم را رعایت کنید، با توجه به تجربیات خود می توانید از بخش دیدگاه ها با ما در ارتباط باشید و آنها را با ما در میان بگذاید یا سوالات خود را برای ما ارسال کنید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *