الگوریتم رنک برین (Rank Brain) و تاثیر آن بر سئو، با آپدیت گوگل در سال ۲۰۱۵ قدرتش را به رخ بقیه ی آپدیت های گوگل کشید چرا که با یادگیری ماشین به جای دستی توسط مهندسان، نتایج صفحات گوگل را رتبه بندی و پرس و جوها را از روش عمیقتری درک و تفسیر میکرد.
طبق این آپدیت رتبه ی صفحه باتوجه به موارد زیر
- کیفیت بک لینکها
- تازگی محتوا
- اعتبار دامنه
- تعامل کاربران
- و…
کاهش یا افزایش مییابد.
تاکنون آپدیت های زیادی را بررسی کردیم که همگی به نوعی با اطلاعات که گوگل از سرچ کاربران در اختیار آنها میگذارد سعی میکنند بهترین، باکیفیترین صفحه را برای رفع نیاز کاربر در اختیارش قرار دهند از جمله می توان به
- بروزرسانی مرغ مگس خوار(Hummingbird): دقت و سرعت بالا و اندکی هوشمندی برای ارائه نتایج با کیفیت به کاربران و معنی و تفسیر سرچ ها
- بروزرسانی گورخر(Zebra) : مبارزه با فروشگاههای اینترنتی فیک و کلاهبردار
- بروزرسانی دزد دریایی (Pirate) : مبارزه با نقض قوانین کپی رایت
- بروزرسانی پنگوئن (Penguin) : کنترل کیفیت بک لینک ها
- الگوریتم پاندا (Panda) گوگل : مبارزه با محتوای بی کیفیت و کوتاه
- الگوریتم هیلتاپ( Hilltop) یا تپه گوگل چیست : شناسایی صفحات معتبر یعنی صفحاتی که تخصصی هستند و به سایتهای دیگر لینک خارجی دادند
- بروزرسانی کافئین( Caffeine) : افزایش سرعت ایندکس و کراول کردن
- و …
اشاره کرد.
درک الگوریتم رنک برین از نحوه سرچ کلمه کلیدی کاربران
چند سال پیش گوگل یک مشکل داشت: چند درصد از کلمات کلیدی که مردم در گوگل تایپ می کردند قبلاً دیده نشده بود یعنی در پایگاه داده ی گوگل موجود نبود.
قبل از الگوریتم RankBrain گوگل صفحات را بررسی میکرد تا کلمه کلیدی مورد جستجوی کاربران را در آن بیابد. اما اگر آن کیوردز جدید بود گوگل نمیتوانست بفهمد که کاربران در جستجو ی چه موضوعی سراغ او آمده اند.
به عنوان مثال اگر شما عبارت «کنسول خاکستری توسعه یافته توسط سونی » را سرچ میکردید گوگل صفحاتی را که دارای کلمات کنسول – خاکستری – توسعه یافته و سونی بود پیدا میکرد. یعنی کلمات عبارت جستجوی شما را با کلمات موجود در صفحه مطابقت میداد.
اما RankBrain با آمدنش دقیقا مانند یک انسان می فهمد شما چه از گوگل میپرسید و کلمات کلیدی که هرگز ندیده باشد را با کلمات کلیدی قبلی منطبق می کند و نتیجه ای را به شما نمایش میدهد که صد در صد درست است.
یعنی الگوریتم رنک برین گوگل ممکن است بفهمد که تعدادی از کاربران عبارت «کنسول خاکستری توسعه یافته توسط نینتندو » را جستجو میکنند و این افراد در جستجوی کنسول های بازی هستند.
به عبارت دیگر کاربری که کنسول سونی را سرچ کرده است رنک برین نتیجه جستجوی کلمه ی کلیدی کنسول نینتندو را نشان میدهد.
بنابراین رنک برین گوگل عبارت جستجوی شما را به مفاهیم تبدیل میکند و سعی میکند صفحاتی را پیدا کند که آن مفهوم را پوشش میدهند.
آیا ارائه نتایج جستجو توسط رنک برین مورد پسند کاربران است؟
بعد از ارائه نتیجه توسط RankBrain، این به عهده ی کاربران است که با انتخاب و ورود به صفحه، آن صفحه را بپسندند و رتبه ی آن را افزایش دهند.
در غیر این صورت با ترک صفحه و افزایش نرخ پرش رتبه ی این نتیجه کاهش میابد. به عبارت دیگر رنک برین با سیگنالهایی مانند
- ترافیک ارگانیک
- ماندگاری
- نرخ پرش
- نارضایتی آنی بازدید کننده pogo-sticking
متوجه رضایت یا نارضایتی کاربر از نتایجی که او ارائه داده است می شود.
بهینه سازی کلمات کلیدی و RankBrain
قبل از آمدن رنک برین اگر شما برای هر دو عبارت (بهترین بزار برای ریسرچ کلمات کلیدی) و (ریسرچ کلمات کلیدی بهترین ابزار) دو صفحه جدا میساختید گوگل هر کدام را یک کلمه ی کلیدی دم بلند جداگانه در نظر میگرفت و میتوانستید در هر دو رتبه هم بگیرید.
اما با روی کار آمدن رنک برین هر دو عبارت یک معنی میداد که نتایج یکسانی را به همراه داشت.
بهتر است مقاله ی خود را به جای کلمات کلیدی دم بلند از کلمات کلیدی دم متوسط سه تا چهار کلمه ای بهینه کنید.
چرا که حجم جستجوی بالا نسبت به دم بلند ولی رقابت کمی دارند، و رنک برین به طور خودکار صفحه ی شما را برای آن عبارت و هر کلمه کلیدی مشابه رتبه بندی میکند.
راهکارهایی جهت افزایش فهم رنک برین از صفحه با افزایش ctr
۱. افزودن براکت و پرانتز به عنوان مقاله
تحقیقات نشان میدهد وقتی عبارتی در گوگل سرچ میشود بعد از نمایش نتایج سرچ، کاربر بیشتر جذب عناوینی که از براکت ها و پرانتز ها استفاده میشود که همین موضوع باعث افزایش نرخ کلیک آن صفحه می شود.
۲. استفاده از اعداد
استفاده از اعداد در عنوان مانند ۳ راه حل، ۴ ترفند و … هم باعث ترغیب کاربران برای کلیک روی لینک آن صفحه میشوند.
۳. بهینه کردن تگ توضیحات
خیلی ها میگویند بهینه کردن تگ توضیحات زیاد اهمیت ندارد ولی کاربرانی هستند وقتی سرچی انجام میدهند، به توضیحات هم توجه می کنند.
۴. معرفی برند
یکی دیگر از راههای افزایش نرخ کلیک ارگانیک، آگاهی از شناخت برند است. اگر کاربری برند شما را بشناسد براحتی سایت شما را در نتایج جستجو برای یافتن پاسخ مسائلس انتخاب میکند.
راهکارهایی جهت افزایش درک رنک برین از صفحه با کاهش Bounce Rate
راه هایی که باعث کاهش نرخ پرش کاربر میشود:
1. قرار دادن محتوا در بالای صفحه مقاله یا Above the Fold
اگر کاربری بعد از جستجوی موضوع خود با صفحه ای مواجه شود که همان ابتدا پاسخ او را میدهد، بیشتر اعتماد میکند و احتمال مطالعه قسمتهای دیگر مقاله هم افزایش می یابد.
اما اگر از همان ابتدا شروع به اسکرول کردن کند تا به محتوای مورد نظر دسترسی پیدا کند امکان نرخ پرش افزایش میابد.
بنابراین هر چیزی که باعث میشود محتوا به سمت پایین بیاد یا below the fold را باید حذف کرد.
2. مقدمه کوتاه
نوشتن مقدمه در حد پنج تا ده جمله کافی به نظر میرسد. چرا که کاربری که وارد سایت میشود از همان ابتدای ورود نمیخواهد مطالعه ی گسترده داشته باشد.
3. نشر محتوای طولانی و عمیق
از جمله تاثیرات مثبت نوشته ی طولانی در حد ۲۰۰۰ کلمه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- صرف زمان طولانی تر برای مطالعه و افزایش نرخ ماندگاری یا Dwell Time
- بالا رفتن احتمال دریافت پاسخ کاربر از همان مقاله
- کاهش پوگوستیکینگ یا Pogo-sticking یا دکمه ی برگشت
در نهایت با تقسیم نوشته به بخش های کوتاهتر حدود ۲۰۰ کلمه و افزودن سر تیتر ها باعث میشوید نوشته ی طولانی راحتر و با جذابیت بیشتری مطالعه شود.
نتیجه گیری
موضوع این مقاله یکی از جذابترین و کاربردیترین و پربارترین موضوعاتی بود که تا به الان بررسی شد. بنابراین اگر شما میخواهید
- ترافیک ارگانیک
- نرخ ماندگاری بالا
- نرخ پرش پایین
داشته باشید باید قواعد الگوریتم رنک برین را رعایت کنید.
در صورت داشتن هرگونه سوال، نظر، انتقاد، پیشنهاد یا داشتن تجربه ی مشابه با ما از طریق نظرات به اشتراک بگذاریددرصورت مفید بودن این مقاله
میتوانید از طریق اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی از ما حمایت کنید.
7 پاسخ
سلام .ممنون از مطلب مفیدتون در مورد رنک برین
سلام. خواهش میکنم
من یه این نکته رسیدم که رنک برین چقدر جالبه. تمامی الگوریتم ها انگار دارن زحمت میشکن که نتیجه کارشون رو بدن به الگوریتم رنک برین، این الگوریتمم همه رو دسته بندی و مرتب کنه تحویل کاربر بده. واقعا دستش درد نکنه.
سلام لطفا در مورد سایر الگوریتم های گوگل هم توضیح دهید
عجب موضوعی، الگوریتم رنک برین عین یک مغز متفکر و هوش مصنوعی عمل میکنه.
خیلی شگفت انگیزه.
یک سوال کدام یک از الگوریتم های گوگل مشابه الگوریتم رنک برین بر سئو تاثیر داره؟
الگوریتم رنک برین آخرین بار چه سالی آپدیت شده ؟