الگوریتم page layout ، یکی دیگر از بروزرسانی های گوگل برای فراهم کردن تجربه ی کاربری جذاب و مفید کاربران می باشد.
شاید برای شما هم پیش آمده است که هنگام جستجوی موضوعی صفحه ای را باز کردید اما چیزی جز تبلیغات و Google Adsense از شما استقبال نکرده است؟ محتوایی که در صورت وجود در زیر تبلیغات پنهان میکنند و شما را مجبور میکنند قبل از اینکه اطلاعات مفیدی پیدا کنید، به پایین صفحه بروید.
تعداد زیادی از وب سایت ها در طول تاریخ به تبلیغات به عنوان وسیله ای برای درآمدزایی وابسته بوده اند. هیچ مشکلی در این مورد وجود ندارد حتی انتشارات آفلاین نیز برای کسب درآمد به تبلیغات وابسته هستند. با این حال، انتشارات آفلاین معمولاً در بیش از 15 تا 20 درصد از صفحات خود تبلیغات ندارند. اگرچه وب سایت ها اغلب تمایل به سوء استفاده و استفاده بیش از حد از تبلیغات در سایت خود دارند تا جایی که محتوای اصلی سایت را تحت الشعاع قرار می دهند.
الگوریتم Page Layout گوگل تلاشی از سوی گوگل برای پاداش دادن به وبسایتهایی بود که محتوا را تبلیغ میکنند و جریمه کردن وبسایتهایی را که دارای تبلیغات در اولین بخش از صفحات وب هستند.
الگوریتم page Layout گوگل چیست؟
در ژانویه 2012، گوگل برای اولین بار الگوریتم صفحه بندی را که بر اساس شکایات جستجوگران بود بروزرسانی کرد. وقتی وبسایتها بخش بزرگی از بالای صفحه وب را به تبلیغات اختصاص میدهند، برای بازدیدکنندگان این صفحات تجربهای آزاردهنده میشود. نسخه اصلی الگوریتم Page Layout برای جریمه کردن چنین وب سایت هایی و تنزل آنها در رتبه بندی موتورهای جستجو به نفع وب سایت هایی طراحی شده است که محتوای آنها به راحتی قابل دسترسی و در بالای صفحه قابل مشاهده است.
به بیان ساده، الگوریتم صفحه آرایی دو بخش دارد:
1. تبلیغات در مرحله Fold:
واژه ی fold قسمت از وبسایت که برای اولین بار بارگذاری می شود و قسمتی ای است که بازدیدکننده باید برای دیدن محتوای زیر آن اسکرول کند.
اگر یک وبسایت عمدتاً در اولین فولد تبلیغات داشته باشد، آنگاه آن وبسایت واجد شرایط جریمه توسط الگوریتم صفحهآرایی صفحه گوگل خواهد بود.
2. کمبود محتوا در Fold:
حتی اگر یک وبسایت تبلیغاتی در قسمت اول نداشته باشد، اگر دارای یک انیمیشن فلش بزرگ یا نوعی عنصر غیرمحتوا باشد که محتوای صفحه را به پایینترین قسمت اول که بازدیدکنندگان برای دیدن محتوا باید پیمایش کنند، داشته باشد. آنگاه شانس خوبی وجود دارد که سایت واجد شرایط مجازات شود.
آیا این بدان معناست که شما نباید هیچ عنصر بصری در بالای صفحه داشته باشید؟ خیر. مطمئناً میتوانید یک سرصفحه، عناصر بصری یا حتی انیمیشن در بالای صفحه داشته باشید تا به جذابیت بصری سایت اضافه کنید. هدف این به روز رسانی مجبور کردن افراد به نداشتن جذابیت بصری نیست.
با این حال، اگر عنصر بصری آنقدر بزرگ باشد و محتوا را آنقدر به سمت پایین فشار دهد که تا زمانی که افراد اسکرول نکنند، قابل مشاهده نباشد، تصور میشود که تجربه ضعیفی برای بازدیدکنندگانی ایجاد میکند که هنگام فرود روی صفحه با کلیک کردن در یک لیست در نتایج جستجو، به دنبال محتوا میگردند.
تاثیر الگوریتم page Layout گوگل؟
اگر وب سایت شما یک وب سایت است که نام تجاری بسیار قوی دارد یا اگر بیشتر ترافیک شما از کمپین های تبلیغاتی پولی یا بازاریابی ایمیلی است، الگوریتم صفحه آرایی گوگل ممکن است برای شما تفاوت چندانی نداشته باشد.
با این حال، اگر به ترافیک ارگانیک ناشی از جستجوی ارگانیک به ویژه گوگل وابسته هستید و اگر بیشتر این بازدیدکنندگان از کلمات کلیدی عمومی هستند و نام تجاری شما را جستجو نمی کنند، وب سایت شما احتمالاً با میلیون ها صفحه برای یک مکان رقابت می کند.
اگر گوگل وب سایت شما را به دلیل نداشتن محتوای کافی در نتایج جستجو جریمه کند، ممکن است وب سایت شما در نتایج جستجو سقوط کند. این به طور مستقیم بر ترافیک وب سایت شما تأثیر می گذارد.
اگر برای بازدیدکنندگان خود به جستجوی ارگانیک گوگل وابسته هستید، باید مطمئن شوید که بازدیدکنندگان مجبور نیستند برای دیدن محتوایی که صفحات وب سایت شما دارند، اسکرول کنند.
نتیجه گیری
اگر تجزیه و تحلیل شما داده های ترافیکی کمتری به شما می دهد، این سیگنال برای این است که احتمالا وب سایت به ساز گوگل کوک نیست در خلاف جهت جریان رشد است. حتی اگر رتبهبندیهای شما به دلیل این بهروزرسانی طرحبندی صفحه گوگل بهم ریخته باشد، به محض اینکه وبسایت شما دوباره خزیده شد، میتوان آن را بازیابی کرد.
در صورت داشتن هرگونه سوال، پرسش، نظر، انتقاد، پیشنهاد یا پیشنهاد با ما از طریق نظرات به اشتراک بگذارید.