نوما وب

نکته مهم: متاسفانه اکانت تلگرام قبلی نوماوب به دلایل نامعلومی غیرفعال شده است. لطفاً برای دریافت اخبار و اطلاعات مهم، در کانال تلگرامی جدید ما (nomaweb_team) عضو شوید و جهت پشتیبانی با آیدی (nomaweb_support) در ارتباط باشید.

الگوریتم دزد دریایی

5/5

الگوریتم دزد دریایی،الگوریتم شمارۀ یک موتور جست وجو در سال ۲۰۱۲ برای جلوگیری از سرقت محتواهایی ارائه شد که تولیدکنندگان محتوا زحمت و هزینۀ زیادی را برای تولید و انتشار آن ها پرداخت می کنند.

کسانی که بدون زحمت و غیرقانونی،  محتواهایی نظیر موسیقی، ویدئوها، نرم افزارها، بازی ها و… از سایتها می‌دزدند و به نام خودشان به فروش می‌رسانند چون قانون کپی رایت را نقض کرده اند، مجازات یا جریمه می‌شوند.‌‌

بروزرسانی پیپر باعث می شود سایت هایی که قانون  DMCA را رعایت نمی کنند، رتبه و ترافیک خود را دست دهند.

دزدی دریایی آنلاین در حال افزایش است و مسئله ای بزرگ برای دست اندرکاران صنعت سرگرمی است.

الگوریتم دزد دریایی چیست؟

شاید بتوان گفت بزرگ ترین دلیلی که باعث شد گوگل با ارائۀ الگوریتم پیپر خود را آپدیت کند، صنعت بازی و سرگرمی است که همواره با مسئلۀ دزدیده شدن اثر مبارزه می کند؛ چراکه موتورهای جست وجو مانند گوگل مکان مناسبی برای دریافت ورژن غیرقانونی و رایگان از آهنگ و فیلم و بازی هستند. بنابراین هر سایتی از محصولات تولیدکنندگان به صورت غیرقانونی و بدون اجازه استفاده کند، با ازدست دادن رتبه و ترافیک ارگانیک، مجازات می شود. حذف هر نتیجه ای از صفحۀ نخست گوگل باز به نفع سئوکاران کلاه سفید می شود تا رتبۀ بالاتری بگیرند.

الگوریتم دزد دریایی چگونه کار میکند؟

به روزرسانی اپراتورهای گوگل به‌طور خاص سایت‌هایی را هدف قرار می‌دهد که DMCA را نقض می‌کنند. برای انجام این کار، اپراتور گوگل جریمه‌هایی را برای وب‌سایت‌هایی صادر می‌کند که گزارش بیشتری از نقض حق نسخه‌برداری از طریق سیستم DMCA دریافت کرده‌اند.

بنابراین Pirate مطابق مراحل زیر این کار را انجام میدهد:

  • موتور جست وجو سایت هایی را شناسایی می کند که قانون حق کپی رایت را رعایت نمی کنند

  • رتبۀ سایت هایی را که محتوای دزدی دریایی ارائه می کنند، کاهش می دهد.
  • موتور جستجو سایت‌هایی را برای انتخاب به کاربر نمایش می دهد  که محتوای دزد دریایی نداشته باشد.

    با تمام این وجود، هنوزم این طوری سایت ها هست

کدام سایت ها تحت تأثیر الگوریتم دزد دریایی قرار گرفته اند؟

الگوریتم Pirate گوگل برای کاهش رتبه وب سایت هایی که DMCA را نقض می کنند، کار می کند. این به روز رسانی فقط قسمت کوچکی  از نت  یعنی کانتنت دزدی شده  را هدف قرار می دهد.

در میان سایت‌هایی که بیشترین آسیب را دیده‌اند،  سایت‌های تورنتی هستند که یک پلتفرم جهانی برای به اشتراک‌گذاری محتوای غیرقانونی مانند فیلم و موسیقی بودند که توسط گوگل ممنوع شدند.

این به روز رسانی جایگاه نویسندگان را به شدت تقویت کرده است.

منتقدان الگوریتم دزد دریایی

درست است که این الگوریتم مورد استقبال صنعت بازی و سرگرمی قرار گرفت و تولیدکنندگان محتوا در جایگاه مناسب قرار گرفتند، عده ای هم به انتقاد از آن پرداختند.

  • کسانی که طرف دار محتوای رایگان هستند، معتقدند گوگل از الگوریتم دزد دریایی برای تقویت درامد خود از طریق تبلیغات استفاده می کند؛ یعنی گوگل به جای نمایش محتوای باارزش برای کاربر، ابتدا محتوای پولی و قانونی را که از طریق گوگل AdWords تبلیغ می شود، نمایش می دهد.

  • بروزرسانی ممکن است به نفع افراد سودجو باشد؛ چراکه با سئوی منفی رتبه می گیرند و به رقبای خود آسیب می‌زنند.

    ممکن است دقیق نباشد

  • با بروزرسانی پیپر، تنها SERP سایت پاک می شود؛ ولی محتوا همچنان باقی است. بنابراین اگر کاربر آدرس محتوا را داشته باشد، به راحتی می تواند به آن دسترسی داشته باشد، بدون اینکه از گوگل کمک بگیرند.

در مورد DMCA

در وب، کاربران اغلب کپی رایت را فراموش می کنند. این موضوع به دلیل افزایش جست وجو برای محتوای رایگان و تعداد زیاد سرقت ادبی در وب است. با این حال، قانونی وجود دارد که بر مالکیت معنوی در اینترنت حاکم است.

DMCA در سال ۱۹۹۸ تصویب شد. متن کامل این قانون که از حق نسخه برداری دیجیتال محافظت می کند، در وبگاه رسمی DMCA و در وبگاه کنگرۀ ایالات متحده موجود است.

DMCA از همه انواع محتوای دیجیتال مانند:

  • متن
  • محتوای چند رسانه ای
  • صاحبان آن محتوا

محافظت می کند. گفته می شود، وقتی مقاله ای را در وبلاگ خود منتشر می کنید، به طور خودکار توسط DMCA محافظت می شود. اگر متوجه شدید که شخصی مقاله شما را در سایت خود کپی کرده است و جعل هویت نویسنده است، می توانید شکایت کنید.

محافظت از محتوا در مقابل دزد دریایی

بدیهی است که تولیدکنندگان محتوا برای جلوگیری از نقض حق چاپ باید از آثار خود محافظت کنند. واترمارک (Watermarks) روی تصاویر و نرم افزارهایی که از کپی کردن متن جلوگیری می کنند، بخشی از راه حل برای دستیابی به این هدف هستند. اما اینکار به صورت صددرصد تضمین نمی‌کند.

برای بررسی نقض کپی رایت، می توانید به صورت زیر عمل کنید:

  • جست وجوی گوگل: باید محتوای خود را بدون توجه به نوع آن در گوگل جست وجو کنید تا سایتی را که آن را ارائه می دهد، پیدا کنید.

  • ابزارهای ضد سرقت ادبی: این تکنیک با محتوای متنی سازگار است، زیرا ابزارهای ضد سرقت ادبی سایت هایی را پیدا می کنند که محتوای شما را دزدیده اند.
  • Google Images یا TinEye: این تکنیک با محتوای تصویر سازگار است.

همچنین تکنیک های پیشرفته ای برای محافظت از محتوای شما در برابر کپی غیرقانونی وجود دارد:

  • مدیریت حقوق دیجیتال (DRM)

مدیریت حقوق دیجیتال یک مکانیسم دفاعی است که اغلب برای محافظت از محتوا در برابر دزدی دریایی استفاده می شود.

این شامل قرار دادن یک کد تعبیه شده در محتوا است. بنابراین از توزیع غیرمجاز محتوا جلوگیری می کند.

  • واترمارک نامرئی

در حالی که واترمارک های قابل مشاهده برای محافظت از محتوا چندان کاربردی نیستند، یک واترمارک نامرئی به توقف توزیع غیرقانونی کمک می کند.

watermarks غیر قابل دیدن اطلاعات منحصر به فرد را در فایل هایی مانند ویدیو و موسیقی جاسازی می کنند که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است.

  • انگشت نگاری

این به نویسندگان اجازه می دهد تا تعیین کنند که آیا محتوای آنها به طور غیرقانونی از وب سایت ها دانلود شده است یا خیر.

به عنوان مثال، اگر یک ویدیو دارای اثر انگشت صاحب اصلی خود باشد، سیستم شناسایی اثر انگشت YouTube می تواند آن را به طور خودکار شناسایی کند.

  • مسدود شدن وب سایت

 یکی دیگر از ابزارهای رایج برای مبارزه با دزدی دریایی دیجیتال است. نویسندگان با ارائه دهندگان خدمات اینترنتی (ISP) کار می کنند تا دسترسی به وب سایت های تورنت غیرمجاز را مسدود کنند.

سه روش اصلی مسدود کردن وب سایت ها عبارتند از:

  • مسدود کردن آدرس پروتکل اینترنت
  • مسدود کردن سرور نام دامنه
  • مسدود کردن منبع یاب یکنواخت

اما برخی از کاربران می توانند این روش را با استفاده از VPN برای مخفی کردن آدرس IP خود دور بزنند.

وقتی در معرض شکایت DMCA هستید چه باید کرد؟

همان طور که پیش تر اشاره شد، سایت هایی که در معرض شکایت DMCA هستند، احتمالاً رتبه شان را در نتایج جست وجو کاهش می دهند.

وقتی وارد حساب کنسول جست وجوی خود می شوید، فوراً ایمیلی دریافت خواهید کرد که به شما اطلاع می دهد شکایتی علیه شما ثبت شده است.

در این مرحله، باید همه چیز را بررسی کنید تا مشخص شود که کدام منبع را نقض می کنید. سپس به سادگی منبع را حذف خواهید کرد. بنابراین، دیگر محتوای غیرقانونی وجود ندارد و به روز رسانی Pirate شما را علامت گذاری نمی کند و هیچ مجازاتی را اعمال نمی کند.

الگوریتم های دزد دریایی و پنگوئن چه تفاوت هایی با هم دارند؟

واضح است که پنگوئن سایت هایی را هدف قرار می دهد که به دنبال دستکاری الگوریتم با ایجاد تعداد زیاد بک لینک هستند تا به طور متقلبانه رتبه بالاتری را در SERP به دست آورند.

اما دزد دریایی بیشتر بر احترام به حق چاپ آنلاین تمرکز می کند.

الگوریتم های پاندا و دزد دریایی چه تفاوتی با هم دارند؟

به‌روزرسانی Pirate با سرقت حق چاپ آنلاین مبارزه می‌کند در حالی که  Panda به دنبال خلاص شدن محتواهای بی کیفیت از نتایج گوگل است تا تجربه کاربران اینترنت را بهینه کند.

همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که  Panda هیچ نوع جریمه ای ندارد.  به سادگی صفحات بی ارزش را به رتبه پایین تری در SERP به نفع صفحات با کارایی بالا کاهش می دهد.

از سوی دیگر، به‌روزرسانی Pirate می‌تواند صفحه‌ای را که در معرض ادعاهای نقض حق نسخه‌برداری از SERP است، کاملاً حذف کند.

نتیجه گیری

گوگل به طور مداوم الگوریتم هایش را تغییر می دهد و به روز می کند تا محتوای بهتری در اختیار کاربران قرار دهد و به سایت هایی که کار غیرقانونی انجام نمی دهند، پاداش بدهد.

به روز رسانی Pirate بخشی از این پویایی است که با آن موتور جست وجو سایت هایی را که حق چاپ را نقض می کنند، جریمه می کند.

این بروزرسانی به‌ ویژه سایت‌هایی را هدف قرار می‌دهد که عمداً محتوای غیرقانونی ارائه می‌دهند، به‌ویژه سایت‌های دزدی دریایی یا تورنت.

گوگل با کاهش رتبه و حذف آن ها از نتایج جست وجوی ارگانیک، به پاک نگه داشتن اینترنت و عاری از رسانه های غیرقانونی کمک می کند.

در صورت داشتن هرگونه سوال، نظر، پیشنهاد، انتقاد یا تجربه ی مشابه، با ما از طریق نظرات به اشتراک بگذارید.

مقالات مرتبط

الگوریتم EDM

الگوریتم Page Layout

الگوریتم گورخر

الگوریتم مرغ مگس خوار

الگوریتم PayDay Loan

14 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *