نوما وب

نکته مهم: متاسفانه اکانت تلگرام قبلی نوماوب به دلایل نامعلومی غیرفعال شده است. لطفاً برای دریافت اخبار و اطلاعات مهم، در کانال تلگرامی جدید ما (nomaweb_team) عضو شوید و جهت پشتیبانی با آیدی (nomaweb_support) در ارتباط باشید.

الگوریتم ونیز

5/5

الگوریتم ونیز،  با قابلیت نمایش نتایج جستجو براساس موقعیت مکانی کاربر می باشد، تا قبل از ایجاد این الگوریتم نتایج حاصل از جستجوها مورد قبول کاربران نبود، زیرا پیش از این الگوریتم، گوگل برای نمایش نتایج محلی از ابزار گوگل پلیس استفاده می کرد که این ابزار تلاش می کرد اطلاعات دقیقی با توجه به موقعیت  محلی کاربر نمایش دهد اما به علت دقت کم این ابزار نتایج مطلوبی برای کاربر نداشت، تا اینکه گوگل برای حل این مشکل الگوریتم ونیز را با دو الگوریتم موش کور گوگل و الگوریتم کبوتر گوگل ارائه داد که به صورت دقیق نتایج را به صورت محلی ارائه دهد مثلا برخی از کاربران نزدیکترین هتل یا بیمارستان و دیگر مکان هایی که به آنها نیاز دارند بر اساس لوکیشن خود به آنها دسترسی یابند را جستجو می کنند و به این علت گوگل از الگوریتم venice با بررسی فاکتورهای مرتبط استفاده می کند تا نتایج مناسب ارائه دهد.

الگوریتم ونیز چیست و چه وظیفه ای دارد؟

الگوریتم ونیز از نوع الگوریتم ها جهت یافتن نتایجی است که برای کاربران به لحاظ موقعیت جغرافیایی و محلی اهمیت دارد، با این الگوریتم کاربران می توانند به اطلاعاتی از قبیل شماره همراه، لوکیشن، مپ یا همان نقشه از کسب و کار یا فروشگاه، شرکت و … دست یابند.

این الگوریتم ابتدا بر اساس شناسایی آی پی کاربر متصل شده به اینترنت و به وسیله سرویس مپ گوگل، موقعیت دقیق جغرافیایی و آدرس آی پی هر مکانی اعم از محل کسب و کار، فروشگاه و … را که مدنظر کاربر است را مورد جستجو قرار داده  و با دسته بندی نتایج مرتبط با هدف کاربر را  نمایش می دهد.

گوگل در کنار این الگوریتم از الگریتم ها و ابزارهای مکمل استفاده می کند به عنوان مثال از الگوریتم مام (mum) در کنار ونیز استفاده کرده است که بتواند دقت بیشتری در نتایج محلی داشته باشد، در واقع ونیز نتایج حاصل از جستجوهای خود را با نیاز کاربر تطبیق می دهد.

الگوریتم ونیز چگونه کار می کند؟

عملکرد این الگوریتم پس از رونمایی شدن به این صورت بیان شد که نتایج محلی را به صورت بهینه شده نمایش میدهد و این حالت با کمک الگوریتم  موش کور گوگ و الگوریتم کبوتر گوگلالگوریتم کبوتر گوگل تشخیص می دهد که در چه زمانی جستجوهای کاربر را به صورت بهینه نمایش دهد.

زمانی این تصمیم از طرف گوگل گرفته شد که سرویس گوگل پلیس جستجوی خوبی در این زمینه نداشت مثلا به این صورت کاربر با جستجوی یک عبارت از محل موردنظر، لیستی از محل های مختلف با فواصل زمانی و مکانی دورتر از محل زندگی کاربر نمایش داده می شد حتی زمانی که جزییات بیشتری در عبارت جستجوی کاربر نوشته می شد بازهم نتایج درست و مورد دلخواه کاربر نمایان نمی شد اما ونیز به کاربر آنلاین بر اساس موقعیت و آی پی او اطلاعات را نمایش می دهد.

به‌روزرسانی‌ الگوریتم venice

  • الگوریتم کبوتر (Pigeon)

پس از زمان کوتاهی که الگوریتم ونیز منتشر شد الگوریتم کبوتر به کمک این الگوریتم پیوست ، نقش ابن الگوریتم کار روی سئوی محلی به صورت متمرکز بود و چون برخی از  کاربران برای جستجوهای خود به محلی بودن مکان آن تاکید دارند این الگوریتم به کمک کنیز آمده و نتایج مبتنی بر مکان دقیق را نمایش می دهد، نمایش نتایج با این الگوریتم موفق بوده و رشد ونیز را افزایش داده است.

  • الگوریتم موش کور (Possum)

الگوریتم دومی که به کمک ونیز آمده است  موش کور نام دارد، این الگوریتم به عنوان بها دهنده به کسب و کارهای محلی و نزدیک به افراد درنظر گرفته شده است که نتایج را برای کاربران بهتر از قبل به نمایش می گذارد و نتایج مطلوب و کاملتری را با نمایش دقیق دربر دارد.

نکات مهم راجب سئو سایت با الگوریتم ونیز

اگر برای شما مهم است که به لحاظ لوکال سئو سایتتان حائز رتبه شود و تاثیرات الگوریتم ونیز را بر روی سئوی سایت خود بهتر مشاهده کنید بهتر است برای توجه گوگل به سایت و کسب رتبه بهتر به نکات زیر توجه کنید.

 

  • تمرکز روی یک شهر در الگوریتم ونیز

عملکرد این الگوریتم برای سئو محلی طبق یک  شهر خاص انجام می شود اما توجهی به جزییات مناطق مختلف یک شهر ندارد به عبارتی لازم نیست که در سئو کردن روی یک منطقه یا شهر تمرکز کنید و تنها با درج نام شهر یا شهرهای موردنظر در سئو محلی به صورت اتوماتیک می توانید حائزاهمیت و رتبه شوید زیرا الگوریتم ونیز خود متوجه منطقه می شود بنابراین در سئو کردن روی شهرها متمرکز شوید.

  • استفاده از نام شهر در صفحات سایت

برای سئوی محلی صفحات سایت لازم است چندین بار نام شهر را درج کنید، نام شهر باید در عنوان ها و پاراگراف ها درج شود و بدین ترتیب  گوگل توسط الگوریتم ونیز متوجه می شود که این صفحه مختص ارائه چه خدمات و در چه شهری است و به این طریق با مشاهده این گونه صفحات کلمات کلیدی و مترادف آن به همراه نام شهر و موقعیت ارائه دادن آن گوگل رتبه بندی می کند.

 

  • ثبت سایت در سرویس مپ و بیزینس گوگل

گوگل دارای دو سرویس مپ و بیزینس است  که اگر بخواهید سایتتان در الگوریتم ونیز موثر باشد و توسط  گوگل به راحتی شناخته شود در این دو سرویس سایت خود را با اطلاعات دقیق و کامل راجب آدرس و موقعیت مکانی ثبت کنید، تا با ثبت کردن سایت و اطلاعات محلی آن بک ارتباط بین سایت و موتور جستجوگر گوگل با الگوریتم ونیز ایجاد می شود و باعث بهبود بر روی الگوریتم و افزایش رتبه در کلمات کلیدی می شود‌.

مزیت های الگوریتم ونیز

در سئو کردن،  سایت هایی با وسعت بزرگتری هستند که با سئو شدن توسط افراد متخصص رتبه بالاتری نسبت به کسب و کارهای کوچکتر کسب خواهند کرد که این باعث می شود این گونه  سایت ها سریعتر در نتایج ظاهر شوند اما کسب و کارهای کوچک که شاید نتوانند بین صفحات اول گوگل ظاهر شوند توجه الگوریتم ونیز شامل این گونه سایت ها برای  کسب و کارهای کوچک هم می شود و به این صورت مزیت رقابتی خوب در بین کسب و کارهای بزرگ و کوچک به وجود می آید.

نحوه جستجوها بر اساس الگوریتم ونیز

گوگل به طور مداوم در حال ایجاد تغییر در عملکرد خود می باشد که در طی سال های متوالی سعی می کند که بهترین نتایج را برای جستجوهای کاربران خود نمایش دهد و تمایل دارد روز به روز به تجربیات بهتر خود اضافه کند.

همانطور که در بالا توضیح دادیم زمان قبل از ایجاد الگوریتم ونیز جستجوهای محلی صورت نمی گرفت یعنی حتی اگر مکان موردنظر را هم در کنار عبارت موردجستجو وارد می کردیم بازهم نتایج مطلوبی به دست نمی آمد که بعدها از گوگل مپ برای جستجوهای دقیق تر رونمایی شد که در صفحه جستجوها و بخش سمت راست صفحه نتایج به صورت موقعیت مکانی نمایش داده می شدند و امکان انتخاب موقعیت توسط کاربران وجود داشت الگوریتم ونیز پس از این قابلیت ها به وجود آمد تا با استفاده از گوگل مپ، Ip و Gps موقعیت را به طور خودکار تشخیص دهد و گوگل این اطلاعات را ذخیره می کند تا در صورت جستجوهای مشابه توسط کاربران نتایج را بدون معطلی نمایش دهد.

 

اگر به مثال زیر دقت کنیم متوجه تغییرات جستجوهای کاربران براساس موقعیت مکانی می شویم، به عنوان مثال زمانی که یک کاربر نزدیکترین مکان را به محل زندگی خود جستجو می کند الگوریتم ونیز بر اساس نیاز کاربر که محل موردنظر برای او بسیار اولویت دارد سعی می کند بهترین پاسخ را ارائه دهد.

مثلا

  • نزدیک‌ترین دانشگاه
  • بیمارستان نزدیک من
  • کافی شاپ در اصفهان

اما اگر کاربر با عبارت های زیر به جستجو بپردازد دیگر ونیز در نتایج دخیل نخواهد بود:

  • “خرید کتاب رمان”
  • قیمت گوشی شیائومی
  • نتایج بازی فوتبال جام جهانی

ارتباط بین اسپم ها و الگوریتم ونیز

در اوایل راه اندازی الگوریتم ونیز که هنوز خیلی به صورت پیشرفته نبود و تشخیص ضعیفی در اسپم ها داشت سایت ها سعی می کردند توسط روش هایی که اسپم شناخته می شدند رتبه خوبی در نتایج کسب کنند آنها به صورت جمعی نام همه شهر ها و مناطق مربوط به آنها را در سایت خود درج می کردند که باعث فریب دادن گوگل می شد اما با آپدیت های جدید ونیز دیگر این روش ها برای سایت ها کارساز نبود زیرا گوگل در آپدیت های خود تدابیر سخت گیرانه ای در مراحل اعتبار سنجی خود اتخاذ کرد تا از رشد وب سایت های کلاه سیاه و اسپم ها جلوگیری کند. یکی از راه کار های  گوگل برای جلوگیری از فریب دادن ها امکانات گوگل مپ و Google My Business algorithm است که تاثیر گذار است.

به طور مثال از اینکه کسی در سایت خود از روش های زیر استفاده می کرد:

  • چلو کباب در لرستان

  • چلو کباب در اصفهان

  • چلو کباب در شیراز

  • چلو کباب در سنندج

این روش برای رتبه گرفتن سایت روش پربازدهی بوده اما این روش برای کاربران خوشایند نیست و از نظر گوگل هم سئوی کلاه سیاه محسوب می شد وتصمیم گرفت که برای جلوگیری از این روش ها از صحت آدرس و موقعیت کسب و کار ها اطمینان کسب نماید به همین خاطر استفاده از سرویس گوگل بیزینس برای ثبت موقعیت مکانی کسب وکار یا فعالیت تجاری الزام شد تا در نتایج اطلاعات بهتری نمایش داده شود.

جمع بندی

الگوریتم ونیز یکی ازبهترین الگوریتم هاییست که درسال2012 به فهرست الگوریتم ها اضافه شد واگر هدف شما نمایش موقعیت دقیق  کسب وکارتان ا در نتایج گوگل و کسب رتبه است بایدسپاسگذار الگوریتم ونیز باشید زیرا که این الگوریتم با هدف سئوی محلی وجهت نمایش  مکان دقیق درنزدیکی کاربراست، ما دراین مقاله به طور کامل راجب الگوریتم ونیز، مزایا و تاثیرات آن بر روی سئوصحبت کردیم و  با معرفی این الگوریتم توانستیم به کاربران جهت دستیابی به هدفشان کمک کنیم.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *