تاریخچه سئو (History of SEO) به تقریبا ۲۶ سال قبل با متولد شدن گوگل پیوند خورده است .از سال ۱۹۹۷-۱۹۹۸، تا به امروز الگوریتم های بسیار زیاد و قدرتمندی را گوگل برای ارائه ی نتایج ارزشمند به کاربرانش ایجاد کرده است. همین مسئله سبب شده تا کسب و کارها با استفاده استراتژی های بازاریابی و کمک گرفتن از کارشناسان سئو، هم محتوای ارزشمند و درخور مشتری تولید کنند و هم به گوگل بفهمانند که دارند از قوانین پیروی میکنند.
گوگل نیز طبق قوانین آنها را به صفحات اول نتایجش آورده و به کاربران هنگام سرچ به عنوان مطالب معتبرتر معرفی میکند. سپس با افزایش ترافیک سایت، فروش و درآمد هم افزایش پیدا میکند.
تاریخچه سئو به طور خلاصه
تا قبل از ایجاد شدن گوگل در سال ۹۸ میلادی سرچ انجین ها ی متفاوتی مانند یاهو فعالیت می کردند. شاید باورتان نشود اما در آن سالها برای موتورهای جستجو ملاکهایی که مربوط به سئوی داخلی یا on page سایت بودند مانند
- واژههای به کار رفته در صفحه
- تعداد استفاده از کلمات
- نام دامنه
- و…
مطرح شد که به راحتی هم قابل تغییر دادن و هک کردن بودند. در واقع صاحبان سایت روی تگهای html بسیار مانور میدادند. در سالهای اولیه ی تولد سئو، برای رقابت با محتوا های یکسان، اگر تعداد بیشتری keywords در تگهای متا قرار میدادید ورودی های بیشتری نسبت به سایت رقیب می گرفتید.
برای اولین بار در سال ۹۶ میلادی سرچ انجینی توسط سرگی برین و لری پیج با نام Backrub طراحی کردند. تمرکز اصلی این موتور جستجو بر روی بک لینک ها بود.
در سال ۹۷ میلادی سرگی برین و لری پیج، دامین گوگل را ثبت و در سال ۹۸ شرکت گوگل ثبت شد. در سال ۲۰۰۰ یاهو شروع به تبعیت از الگوریتم گوگل کرد. گوگل برای کسب درآمد از طریق اینترنت بخش Google Adsence را راه اندازی کرد.
در حین بروزرسانی ها و پیشرفت گوگل در سال ۲۰۰۵ تگ نوفالو به عنوان الگوریتم جدید معرفی شد.
در سال ۲۰۰۶ ابزارها و برنامه های مهم زیر به گوگل اضافه شد:
- گوگلمپ
- یوتیوب
- گوگل آنالیتیکس
- گوگل وب مستر تولز
در سال -۲۰۱۰- ۲۰۰۹ کافئین به عنوان یک از ویژگیهای تاثیر گذار که آپدیت ایندکس کردن بود ظهور کرد.
الگوریتم پاندا برای جلوگیری از تولید محتواهای بی ارزش و کم در سال ۲۰۱۱ ایجاد شد.
الگوریتم پنگوئن نیز جهت جلوگیری از سئوی کلاه سیاه مانند خرید بک لینک در سال ۲۰۱۲ ایجاد شد.
در سال ۲۰۱۳ الگوریتم مرغ مگس خوار یا Hummingbird جهت تلاش برای درک و فهم عبارتی که کاربر سرچ می کرد تا بهترین نتیجه را در اختیارش قرار دهد.
سال ۲۰۱۴، سالی برای بهبود کارکرد موتور جستجو و برگرداندن نتایج آن در گوشی بود .
سال ۲۰۱۶، گوگل راهکاری جهت افزایش سرعت در نتایج جستجوها یعنی. Accelerated Mobile Page یافت.
مفهوم سئو
سئو به معنای بهینه کردن موتور جستجو که به اختصار با کلمه ی seo در میان سئوکاران شناخته شده است، مخفف عبارت
Search Engine Optimization است.
اساساً، هرچه وب سایت شما بهینه تر باشد، می تواند رتبه بالاتر،ارگانیک و رایگان در نتایج موتورهای جستجو(SERP) داشته باشد. هر چه رتبه بالاتر باشد، افراد بیشتری آن را می بینند و روی آن کلیک می کنند. این مسئله ممکن است مشتری بالقوه را روانه ی سایت کند.
اهداف سئو
با استفاده از سئو، شما هم این فرصت را پیدا میکنید تا در نتایج گوگل بدون پرداخت هزینه دیده شوید. در سال ۲۰۰۷ روزنامه نیویورک تایمز بیان کرد که موتورهای جستجو برای رتبهبندی سایتها، بیش از ۲۰۰ فاکتور مختلف را به کار میبرد.
اما برای چه ما به سمت سئو میرویم:
- افزایش فروش به خاطر افزایش ترافیک
- نتیجتا رسیدن به صفحه ی اول گوگل
- بدست آوردن مشتری بالقوه رایگان اما مدت دار
- بالا بردن رتبه سایت
- احترام به کاربر برای دستیابی به محتوای غنی
جمعبندی
در این مقاله تاریخچه سئو و روند روبه رشد و تکاملی آن را تا به امروز بررسی کردیم.
- وجود الگوریتم های قدرتمند
- ارزش قائل شدن گوگل به سئوکاران کلاه سفید
- به نتیجه ی بهتر دسترسی داشتن کاربران
این زمینه را برای کسب و کارهایی که از طریق ایجاد سایت به فروش محصولات خود میپردازند را فراهم کرده است.
در صورت هرگونه سوال، نظر، پیشنهاد یا تجربه ی مشابه، با ما از طریق نظرات به اشتراک بگذارید.