نوما وب

09051858695

با نوماوب در تماس باشید.

کاهش مصرف اینترنت در تلگرام 

5/5
کاهش مصرف اینترنت در تلگرام

کاهش مصرف اینترنت تلگرام یکی از دغدغه ی کاربرانی است که به طور مداوم از این اپلیکیشن پرطرفدار استفاده می کنند، تلگرام یکی از برنامه هایی است که باعث اتمام سریع حجم اینترنت پیش از موعد می شود اما برای حل این مشکل راهکار مناسبی وجود دارد که ما در این مقاله به شما ارائه می دهیم .

اما این مشکل با راهکارهایی قابل کنترل است که ما به شما در این مقاله ارائه خواهیم داد.

کاهش مصرف اینترنت تلگرام

علت کاهش حجم اینترنت در تلگرام چیست ؟

تلگرام علاوه بر اینکه یک پیام رسان محسوب می شود، دارای کانال و گروه های متعددی است که به طور روزانه پست های تصویری و ویدیویی زیادی در آنها به اشتراک گذاشته می شود که دانلود شدن آنها به میزان حجمی که دارند باعث کاهش حجم اینترنت ما می شوند . البته بیشتر اوقات این موارد، ناخواسته دانلود می شوند حتی بدون اینکه ما از این مورد اطلاع داشته باشیم. به همین دلیل راه حلی را به شما آموزش می‌دهیم تا از دانلود خودکار اطلاعات در تلگرام جلوگیری کرده و باعث کاهش مصرف اینترنت تلگرام شود.

مصرف اینترنت تلگرام چقدر است؟

اگر بخواهیم تلگرام را با دیگر برنامه های پیام رسان مانند واتساپ که از اینترنت استفاده می کنند مقایسه کنیم، متوجه می شویم که تلگرام در حدود 300 الی 400 مگابایت داده را در یک ساعت مصرف می کند، که در برابر واتس آپ که به مقدار 600 مگابایت داده را درساعت به مصرف می رساند مقدار کمتری است. یکی از ویژگی های تلگرام امکان تنظیم مقدار مصرف اینترنت و غیرفعال سازی دانلود خودکارفایل ها می باشد که سبب کم شدن مصرف حجم اینترنت می شود.

بررسی حجم اینترنت مصرف شده در تلگرام

یکی از قابلیت های نسخه جدید تلگرام این است که می‌توان میزان حجم اینترنتی که در تلگرام مصرف شده است را مشاهده کرد. همچنین به تفکیک میزان حجم اینترنت مصرفی برای دانلود تصاویر و ویدیو و تصاویر gif را به تفکیک نشان می دهد.
برای مشاهده حجم اینترنتی که در تلگرام مصرف شده است ابتدا وارد قسمت تنظیمات بشوید. :سپس وارد  Data and Storage شوید. در این بخش اطلاعاتی در مورد میزان داده و حافظه مصرف شده در تلگرام .جود دارد.
در صفحه‌ای که وارد شده اید بخشی به نام disk and network usage وجود دارد. این بخش دو گزینه با عنوان های Mobile Data Usage و Wi-Fi Data Usage دارد که به شما این امکان را می دهد تا بتوانید مشاهده میزان مصرف داده از سیم کارت و وای فای را به طور مجزا مشاهده کنید.
در هر یک از این دو بخش نیز قسمت هایی مانند فیلم ، ویدئو ، صوت و … که باعث مصرف اینترنت شده‌اند به تفکیک و با تعداد قابل مشاهده و کنترل است.

در گوشی هایی که از سیستم اندروید پشتیبانی می کنند وارد بخش مدیریت برنامه ها یا همان Apps  ها شده سپس در برنامه تلگرام به بخش Data Usage برنامه رفته و در آنجا آماری از میزان حجم داده مصرف شده را خواهید دید.

روش کاهش مصرف اینترنت تلگرام

اپلیکشن تلگرام یک شبکه اجتماعی پر کاربرد و محبوب در بین کاربران است که قابلیت ها و تنظیماتی دارد که روش کار به صورت درست و بهینه را در این اپ محبوب آسان کرده است. به دلیل این که فعالیت ها به صورت آنلاین انجام می شود راهکاری در این زمینه از طرف تلگرام برای آن پیش بینی شده است که کاربران بتوانند حجم اینترنت مصرفی را با انجام تنظیمات کنترل نمایند. ما ذر این بخش روش هایی که به شما در کاهش مصرف اینترنت کمک می کند را آموزش خواهیم داد

از پاک کردن حافظه کش تلگرام خودداری کنید!

در تلگرام بخشی وجود دارد که حافظه کش نامیده می شود. حافظه پنهان یا حافظه کش محلی است که هر محتوایی که از کانال، گروه ها و چت های شخصی دانلود می شود در آن نیز قرارمی گیرد. با این کار اگر اینترنت قطع باشد فایل ها را می توان به صورت دانلود شده مشاهده کرد. پاک کردن حافظه یا پوشه ای که مربوط به این حافظه می باشد بتعث می‌شود همه اطلاعاتی که با مصرف اینترنت دانلود شده اند حذف شوند. حالا اگر قصد داشته باشید این فایل ها را مجدد مشاهده کنید باید دوباره آنها را دانلود کرد که در این حالت اینترنت دوباره مصرف می‌شود. توصیه می شود اگر مشکل کمبود حافظه ندارید در مدت زمانی خیلی طولانی اقدام به حذف حافظه کش تلگرام کنید و از تنظیماتی که برای جلوگیری از دانلود خودکار وجود دارد استفاده کنید.

دانلود خودکار فایل ها را غیرفعال کنید!

در تلگرام به طور پیش فرض تمام فایل ها در کانال ها و گروه ها اعم از ویدیو، تصاویر، موزیک و Gif ها به طور خودکار دانلود می شوندو این عمل به صورت زنجیره وار و پشت سرهم پس از دانلود یک فایل بقیه فایل ها نیز دانلود می شوند که این حالت باعث اتمام بسته اینترنتی خواهد شد که برای پیشگیری از دانلود فایل ها لازم است که دانلود خودکار فایل ها را غیر فعال کنید.

اکنون وقت آن رسیده است که مانع کاهش مصرف بی رویه اینترنت  خود در فضای تلگرام شوید، بنابراین ما خیلی ساده روش آن را برای شما بیان می کنیم :

همانند روش قبلی به تنظیمات تلگرام رفته و گزینه محل ذخیره سازی و حافظه با عنوان Data and  Storage””  را انتخاب کنید.

در صفحه بعد  قسمت” دانلود خودکار رسانه ” را انتخاب کنید.

اینک 3 گزینه به نام های When using mobile data و  When connected on Wi-Fi و Roaming را خواهید دید که باید تنظیماتی در آنها انجام شود.

  • در اندروید برای غیرفعالسازی دانلود خودکار حین استفاده از رومینگ از گزینه Roaming استفاده کنید و اگر نمی خواهید که هیچ کدام از رسانه ها دانلود شوند، همه گزینه ها را غیر فعال کنید.
  • اگر برای استفاده از اینترنت از سیم کارت  استفاده می کنید گزینه When using mobile data  را انتخاب کنید. شما با وارد شدن به این قسمت می توانید مشخص کنید که هنگام استفاده از اینترنت سیم کارت ها، چه اطلاعاتی در تلگرام به طور خودکار دانلود شود. البته توصیه ما این است که هیچ گزینه ای را انتخاب نکنید.
  • اما اگر از اینترنت وای فای استفاده می کنید گزینه When connected on Wi-Fiرا انتخاب کنید، در این قسمت هم تنظیمات قبل وجود دارد که حین مصرف اینترنت ازوای فای چه اطلاعاتی خودکار دانلود شود، در اینجا هم هیچ گزینه ای را برای انتخاب پیشنهاد نمی کنیم. در نتیجه شما با غیرفعال کردن گزینه ها، به طور قابل توجهی در مصرف اینترنت صرفه جویی کرده اید.
  • دانلود  تصاویر با فرمت گیف از دیگر موارد کاهش حجم اینترنت است. برای حل این مشکل باید گزینه Autoplay Gifs  را غیر فعال کنید تا از دانلود خودکار تصاویر جلوگیری شود.

نحوه کاهش مصرف اینترنت در تلگرام آیفون

درگوشی های  آیفون هم مانند سیستم اندروید، ابتدا به بخش تنظیمات با عنوان  Setting و سپس به قسمت  Data and Storage مراجعه کنید که شامل گزینه‌های مختلف جهت نظارت و کنترل داده های مصرفی تلگرام است.

غیرفعالسازی دانلود خودکار رسانه در تگلرام اندروید

  1. برنامه تگرام را در گوشی اندروید خود اجرا کنید.
  2. بر روی منوی تنظیمات با ظاهر همبرگر در گوشه بالا سمت چپ کلیک کنید.
  3. وارد بخش Data and Storage محل “داده و ذخیره سازی” شوید.
  4. بخش ” استفاده از داده تلفن همراه” را انتخاب و تیک گزینه  دانلود خودکار رسانه  ” را غیرفعال کنید.

غیرفعال کردن دانلود خودکار رسانه در آیفون

 در سیستم کوشی های آیفون نیز امکان غیر فعال کردن دانلود حودکار تلگرام وجود دارد.

اگر از گوشی آیفون استفاده می کنید مراحل زیر را انجام دهید:

  1. برنامه تگرام را در گوشی آیفون خود باز کنید.
  2. در پایین صفحه سمت راست منوی تنظیمات را انتخاب کنید.
  3. وارد بخش “داده و ذخیره سازی” شوید.
  4. گزینه “بارگیری در پس زمینه” را غیر فعال کنید.
  5. با انجام این مراحل، از دانلود خودکار رسانه هایی مانند ویدیو، تصاویر، صدا و… جلوگیری می کنید.

در آیفون برای غیرفعالسازی دانلود خودکار، سپس با توجه به منبع خود جهت مصرف اینترنت که از وای فای یا اینترنت سیم کارت تلفن همراه استفاده می کنید یکی از این دوگزینه Using Cellular یا Using Wi-Fiرا انتخاب کنید سپس   گزینه Auto-Download Media را غیرفعال کنید تا زمان اتصال به اینترنت، رسانه ها خودکار دانلود نشوند.

تلگرام یک برنامه جامع و انعطاف پذیر است و این قابلیت در تنظیمات آن وجود دارد که کاربران بتوانند فایلهایی را که مایل هستند انتخاب کنند تا به دلخواه به طور خودکار دانلود شوند.

 در سیستم عامل اندروید با انتخاب گزینه When using mobile dataو در آیفون با انتخاب گزینه Using  Cellular و با فعال کردن Auto-Download Media گزینه های مورد نظر به سه حالت زیر نمایان می شود:

  • Low به مقدار کم : با انتخاب این گزینه، همه تصاویر به جز ویدیوها و فایل ها  دانلود می شوند .
  • Mediumبه مقدار متوسط: تمامی تصاویربعلاوه ویدئوهای با حجم ۱۰ مگابایت و فایل‌های با حجم ۱ مگابایت در صفحات چت دانلود می شوند.
  • Highبه مقدار زیاد: تمامی تصاویر به همراه ویدئوها و فایل ها در  صفحات چت دانلود می شوند، ضمنا ویدیوها با حجم  ۱۵ مگابایت و فایل‌ های ۳ مگابایتی اجازه دانلود شدن دارند .

همچنین در بخش Types of media می توانید نوع فایل هایی مانند ویدیوها، فایل ها و تصاویر را که قصد دانلود شدنشان را دارید را انتخاب کنید.

پس از انتخاب موارد ذکر شده، یک گزینه به نامCustom در بخش Data Usage  طاهر خواهد شد که تنظیمات را سفارشی کنید.

تعیین حداکثر حجم استفاده از اینترنت از دیگر تنظیمات پرکاربردی است که برای کنترل مصرف اینترنت در هنگام دانلود فایل هایی مانند Photos ،Videos و Files استفاده می گردد. همچنین می توان تعیین کرد که برای کدام یک از این بخش ها مانندContacts ،Group Chats ،Private Chats و Channels که جهت چت کردن از آنها استفاده میشود،  تنظیمات اعمال شود.

کاهش مصرف اینترنت در تلگرام حین تماس‌

از دیگر تنظیمات پرکاربرد و سودمند تلگرام، چه در iOS و چه اندروید، بهینه سازی مصرف اینترنت در زمان برقراری تماس های صوتی وتصویری تلگرام است. جهت تنظیم کردن به بخش از بخش Calls در صفحه Data and Storage  مراجعه کنید، اگر گوشی شما آیفون است گزینه Use less data for calls و اگر اندروید است گزینه Less data for calls را انتخاب کنید.در اندروید برای صرفه جویی بیشتر گزینه Always  به معنی همیشه فعال را تیک بزنید.

برای فعالسازی این ویژگی در سیستم عامل آیفون مراحل زیر را انجام دهید:

  1. در آیفون خود برنامه تلگرام را باز کنید.
  2. بخش ” داده و ذخیره سازی” لمس کنید.
  3. اقدام به فعالسازی گزینه ”استفاده کمتراز داده حین تماس ” کنید.

در هنگام تماس در تلگرام مصرف اینترنت مقرون به صرفه است اما کاهش کیفیت صدا را به همراه خواهد داشت.

مشاهده حجم اینترنت مصرف شده در تلگرام

در نسحه های جدید و بروز شده تلگرام امکانت جدیدی وجود دارد. یکی از این ویژگی ها امکان مشاهده حجم اینترنت نصرف شده توسط تلگرام است. این امکان به شما حجم اینترنت مصرف شده بابت دانلود عکس ها، ویدئو ها و سایر فایل ها را نمایش می دهد.

مراحل مشاهده حجم اینترنت در تلگرام

  • ابتدا وارد تنظیمات (Settings) تلگرام خود شوید.
  • آنگاه گزینه Data and Storage را انتخاب کنید.
  • حال می توانید حجم اینترنت مصرف شده توسط تلگرام و این که چه مقدار از این حجم صرف فایل‌ها و چه مقدار صرف عکس و ویدئوها شده است را می توانید ببینید.

سوالات متداول

      1.آیا میزان مصرف اینترنت توسط تلگرام زیاد است؟

بله مصرف اینترنت در این برنامه زیاد است. به علت اینکه تلگرام برنامه ای است که از گروه و کانال ها پشتیبانی می‌کند و به دلیل فعالیت های کاربران تصاویر و ویدیوهای بسیاری ارسال ودریافت می‌گردد حجم اینترنت مصرفی در آن زیاد است. یکی از مهم ترین علل آن دانلود خودکار است که باعث کاهش حجم اینترت می شود راهکاری برای جلوگیری از دانلود آنها وجود دارد که ما در این صفحه به آن اشاره کرده ایم، حتما مقاله را مطالعه کنید.

      2. آیا  حجم مصرف داده  و اینترنت در تلگرام نسبت به مصرف در واتساپ بیشتر است ؟

هنوز برای این سوال پاسخ قطعی و مشخصی وجود ندارد. اما برنامه که تلگرام به خودی خود داده زیادی مصرف می کند.

      3. برای کاهش مصرف اینترنت در تلگرام از چه روی باید استفاده کرد؟

برای استفاده بهتر از داده می توان با ورد به بخش تنظیمات، دانلود خودکار تصاویر، ویدیوها و فایل های gif و …. را غیر فعال کرد که آموزش آن را در مقاله بیان کرده ایم.

     4. آیا انجام تماس صوتی در تلگرام باعث کاهش حجم مقدار زیادی از اینترنت می شود؟

خیر برقراری تماس های صوتی نسبت به دیگر فعالیت ها حجم اینترنت کمتری مصرف می کند و نسبت به تماس های ویدیویی و ارسال پیام های ویدیویی و صوتی مقرون به صرفه تر است.

      5. کدام یک از رسانه های اجتماعی نسبت به تلگرام داده های بیشتری مصرف می کنند؟

یکی از شبکه های اجتماعی که میزان مصرف اینترنت بیشتری مصرف می کند اینستاگرام است، ویدیوها و تصاویر با کیفیتی در اینستاگرام وجود دارد که حین جستجوی کاربران به طور خودکار دانلود می شوند و این میزان زیادی از اینترنت مصرف می کند.

      6.آیا روشی برای کاهش مصرف اینترنت در تلگرام نسخه دسکتاپ هم وجود دارد؟

بله، در نسخه تلگرام دسکتاپ هم می توانیم همانند نسخه اندروید با ورود به بخش تنظیمات و انتخاب advance می توانیم اقدام به عیر فعال کردن تمامی گزینه های قسمتautomatic media downlod  کنیم.

      7. آیا بعد از دانلود کردن فیلم در تلگرام، پس از هر بار مشاهده فیلم در تلگرام، از حجم اینترنت کسر می شود؟

خیر، اگر حافظه کش تلگرام  پاک نشود می توان از همان فایل هایی که دانلود شده ویدئو مورد نظر را مشاهده نمود و دیگر حجمی از اینترنت کاهش نمی یابد.

       8.به چه روش می توانیم مصرف اینترنت در تلگرام را کاهش دهیم؟

در قسمت تنظیمات گزینه هایی می بینید که می توان با غیرفعال کردن آنها از مصرف بی رویه اینترنت جلوگیری کرد، گزینه When using mobile data  مربوط به زمانی است که برای اتصال به تلگرام از اینترنت موبایل استفاده می کنیم. اگر گزینه های زیر مجموعه آن فعال باشند، هنگام اتصال فایل ها به طور خودکار دانلود می شوند. همچنین گزینه When connected on Wi-Fi  در صورت فعال بودن آن هنگام اتصال به اینترنت وای فای  اطلاعات ویدیویی و تصویری و … در کانال و گروه ها به طور خودکا بارگزاری می شوند. برای اینکه از دانلود خودکار جلوگیری شود و مصرف اینترنت بهینه سازی شود لازم است که گزینه ها غیرفعال شوند.

جمع بندی

تلگرام یک پیام رسان و شبکه اجتماعی پرکاربرد و امن بوده که پیام رسانی و فایل های چند رسانه ای را بر عهده دارد. در این مقاله سعی شده است برای کاهش مصرف اینترنت، تنظیمات کاربردی شامل فعالسازی گزینه هایی جهت کاهش مصرف اینترنت در تلگرام ، دانلود خودکار وکاهش مصرف داده را آموزش داده تا بتوانید از امکانات و ویژگی های مناسب آن بدون نگرانی از مصرف اضافی اینترنت بهره ببرید.

مقالات مرتبط

ارسال پیام انبوه در تلگرام

تبلیغات در تلگرام

نحوه بولد کردن پیام در تلگرام 

ساخت لینک تلگرام 

ساخت لوکیشن در تلگرام

7 پاسخ

  1. سلام. چطور میتونم در تلگرام دسکتاپ هم از روش کاهش مصرف اینترنت در تلگرام استفاده کنم تا باعث صرفه جویی مصرف اینترنتم بشه؟

    1. سلام دوست خوبم، شما می تونید وارد تنظیمات تلگرام دسکتاپتون بشید بعد از بخش advanced تمام گزینه های قسمت automatic media downlod را غیرفعال کنی.

  2. سلام من این مشکل رو دارم چک کردم هیچ کدام از گزینه ها تیک نخورده ولی بازم عکس فیلم و….دانلود میکنه لطفا راهنماییم کنید مصرفم زیاده با تشکر

  3. ایا استفاده از پروکسی برای اتصال به تلگرام باعث افزایش حجم اینترنت تلگرام میشه؟

  4. سلام من اصلا از اینترنت همراه استفاده نمی کنم ولی یک حجمی برام تو تلگرام زده که از اینترنت همراه استفاده کردم دلیلش چیه؟

  5. اگر یک ویدئو را در تلگرام دانلود کنیم برای هر بار دیدن تلگرام اینترنت مصرف می کند؟

  6. سلام من با آموزش کاهش مصرف اینترنت در تلگرام خیلی خوب تونستم هزینه های اینترنتم رو مدیریت کنم ممنون از سایت خوب نوماوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخفیف ویژه 10 درصدی عیدانه نوماوب برای ارسال پیام انبوه در تلگرام