نوما وب

نکته مهم: متاسفانه اکانت تلگرام قبلی نوماوب به دلایل نامعلومی غیرفعال شده است. لطفاً برای دریافت اخبار و اطلاعات مهم، در کانال تلگرامی جدید ما (nomaweb_team) عضو شوید و جهت پشتیبانی با آیدی (nomaweb_support) در ارتباط باشید.

تحقیق کلمات کلیدی چیست

5/5

تحقیق کلمات کلیدی چیست، به عنوان حیاتی ترین موضوع هر کارشناس سئو و صاحب کسب و کار است.  با وجود دلهره آور بودن این تحقیق پایه و اساس بقیه استراتژی محتوای شما را ایجاد می کند.

شما به دنبال یک کلمه کلیدی مرتبط با موضوع سایت خود هستید که خیلی خاص یا خیلی محبوب نباشد و ترافیک را به سایت شما  هدایت کند.

 همه مخاطبان (مشتریان بالقوه) شما یکسان نیستند. برای مخاطبان مناسب محتوا ایجاد  و در زمان مناسب به آنها دسترسی پیدا کنید.

اگر با دریافت ترافیک ارگانیک یک استراتژی جامع و موثر در بازاریابی ارگانیک و سئو اجرا شود، می‌تواند به یک منبع تولید درآمد اولیه تبدیل شود.

تحقیق کلمات کلیدی باید بخشی جدایی ناپذیر و یکی از اولین گام‌ها  در تعیین اهداف سئو، نوع محتوایی که ایجاد می‌کنید و نحوه بهینه‌سازی وب‌سایت شما باشد.

تحقیق کلمات کلیدی سئو چیست؟

تحقیق کلمات کلیدی فرآیندی است که از طریق آن عبارات جستجوی محبوبی را که جستجوگران در موتورهای جستجو مانند گوگل تایپ می کنند تحقیق می کنید و آنها را به صورت استراتژیک در محتوای خود قرار می دهید تا محتوای شما در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) بالاتر ظاهر شود.

 

فرآیند چگونگی انجام تحقیقات کلمات کلیدی برای سئو شامل انتخاب موضوعی برای محتوای شما است که بر مجموعه ای از کلمات کلیدی هدفمند متمرکز است که می خواهید محتوای شما برای آن رتبه بندی شود.

تاریخچه تحقیق کلمات کلیدی

سئوکاران از سال 2005 تحقیقات کلمات کلیدی را برای الگوریتم ها انجام داده اند. اما تحقیق کلمات کلیدی به عنوان یک عمل از آن زمان تا کنون بسیار تکامل یافته است.

اکنون موتورهای جستجو هنگام رتبه بندی محتوا، موارد زیر را در اولویت قرار می دهند.

 

  • محتوا خوب نوشته شده باشد.
  • محتوای تولید شده همسو با هدف جستجوگر باشد.
  • تاکتیک‌های تحقیق کلمات کلیدی با الگوریتم‌های همیشه در حال تغییر موتورهای جستجو سازگار شده باشد.

همچنین این موضوع را هم باید در نظر گرفت که چگالی کلمات کلیدی (اینکه هر چند وقت یکبار یک کلمه کلیدی را در محتوای خود قرار می دهید) دیگر مهم ترین عامل برای بهینه سازی موتور جستجو نیست.

اهمیت تحقیق کلمات کلیدی در سئو

تحقیق کلمات کلیدی دانش ارزشمندی را در مورد سؤالات، مشکلات و راه حل هایی که مخاطبان هدف شما در جستجوی آن هستند ارائه می دهد.

 این تجزیه و تحلیل باید مبنای تلاش های سئوی شما باشد و به اطلاع رسانی محتوا و استراتژی های ارگانیک شما کمک کند. هدف قرار دادن کلمات کلیدی مناسب با تحقیقات موثر اولین گام برای سئوی موفق است.

هدایت ترافیک ارگانیک که نماینده مشتری ایده آل شما است با بهینه سازی وب سایت شما و ایجاد محتوا برای کلمات کلیدی مناسب به دست می آید.

برخی از این افراد آماده تبدیل خواهند بود زیرا تحقیقات کلمات کلیدی رتبه‌بندی وب‌سایت شما را برای جستجوهایشان بهبود می‌بخشد و سایت شما به بهترین وجه با نیازهای آنها مطابقت دارد، که آنها را تشویق می‌کند تا روی آن کلیک کنند.

سئو یکی از مهمترین شاخه های بازاریابی است زیرا به ارتباط مخاطبان مناسب با سایت شما کمک می کند. 

داشتن دید بهتری از جستجو با انجام تحقیق در مورد کلمات کلیدی

به ذهن مشتریان بالقوه خود بروید. آیا می دانید چه چیزی و چرا آنها جستجو می کنند؟ تنها در این صورت است که می توانید محتوای خود را با نیازها و سوالات آنها مطابقت دهید.

تحقیقات کلمات کلیدی قوی  شما راهنمایی می کند که چگونه وب سایت خود را بهینه کنید تا رتبه بالاتری داشته باشد و برای جستجوگران بیشتر قابل مشاهده باشد.

هرچه از SERP ها بالاتر بروید، برند شما از آگاهی بیشتری برخوردار است.

پیشروی با محتوای غنی از کلمات کلیدی در مقابل رقیب

فرض کنید شما  کسب و کار شما فروش موبایل سامسونگ است  که در موبایل تخصص دارید. شخصی به دنبال مدل گوشی است که شما پیشنهاد می کنید.

 اگر در نتایج جستجو برای کلمه کلیدی که  جستجوگران وارد کرده‌اند رتبه‌ نداشته باشید در نتایج صفحه اول گوگل نمایش داده نمیشوید.

احتمالاً به وب‌سایت دیگری مراجعه می‌کنند که همان گوشی را ارائه می‌دهد. آن وب سایت می تواند رقیب مستقیم شما باشد.

 اگر قبل از اینکه مشتری بالقوه به سراغ یک رقیب بروید، نتوانید به آن مشتری دسترسی پیدا کنید؟ این می تواند تفاوت چند ده میلیونی درآمد باشد.

تحقیق کلمات کلیدی و سفر خریدار

سفر خریدار (Buyer’s journey) از صنعتی به صنعت دیگر متفاوت است. خریداران B2B ( تیم) ممکن است به روشی کاملاً متفاوت از خریداران B2C (یک فرد) در مورد خرید کالایی تصمیم بگیرند.

با استفاده از چارچوب سفر خریدار خود در محتوای وب سایت خود، می توانید در مورد کلمات کلیدی تحقیق کنید و محتوای خاصی را توسعه دهید که به مرحله مناسب سفری که مشتریان بالقوه شما در آن هستند نشان می دهد. مشتریان را در سفر خریدار به سمت خرید سوق دهید.

سفر خریدار سفر کلمه کلیدی شما را مشخص می کند

شناسایی شخصیت‌های خریدار و ترسیم سفر خریدار برای خرید، یک ابتکار تجاری مؤثر است که می‌تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید کدام کلمات کلیدی را برای محتوایی که قصد دارید بنویسید، هدف قرار دهید.

 

از آنجایی که هر کاربر سفر منحصر به فرد خود را دارد، یافتن اطلاعات جمعیت شناختی، مقاصد و اهداف آنها می تواند دامنه کلمات کلیدی مختلفی را برای استفاده شما به ارمغان آورد، به همین دلیل ایجاد یک نقشه محتوا مهم است.

نقشه محتوای شما  مراحل سفر خریدار شما را روی نقشه ترسیم می‌کند و به شما نشان می‌دهد که برای کدام شخصیت‌ها یا مراحل سفر خریدار ممکن است نیاز به نوشتن محتوای اضافی داشته باشید.

بیایید به یک سفر B2C نگاه کنیم: کاربری که قطعات خودروهای مسابقه‌ای را می‌خواهد رفتار جستجوی بسیار متفاوتی نسبت به کاربری که به دنبال اسباب‌بازی‌های خودروی مسابقه‌ای برای کودک می‌گردد، خواهد داشت.

اما از آنجایی که هر دو جستجوی آنها حاوی کلمات کلیدی مشابهی است، مهم است که شخصیت های خریدار خود را درک کنید تا مطمئن شوید که کلمات کلیدی صحیح خودروهای مسابقه ای صفحه شما را در SERP تولید می کنند.

استفاده از سفر خریدار برای ارزیابی کلمات کلیدی

چگونه می توانید از سفر خریدار برای انتخاب کلمات کلیدی مورد نظر و رتبه بندی استفاده کنید؟

 

سرنخ های خاصی در مورد نحوه ساختار یک کلمه کلیدی یا پرس و جو به شما می گوید که جستجوگر در سفر خریدار کجاست.

به عنوان مثال:

  • یک کلمه کلیدی که با «چگونه» شروع می شود به طور کلی نشان دهنده فردی است که در مراحل اولیه سفر خریدار است. آنها ممکن است به دنبال اطلاعات اولیه باشند و ممکن است هنوز آماده خرید نباشند. آنها در حال یادگیری هستند.

 

  • کلمه کلیدی که با «بهترین» شروع می شود نشان می دهد که جستجوگر در مرحله بررسی است. آن شخص به دنبال محتوای میانی است. از آنجایی که آنها به دنبال چیزی هستند اما مطمئن نیستند که بهترین گزینه چیست، ممکن است بتوانید آنها را با محتوای مفید متقاعد کنید.

 

با بازگشت به سناریوی فروش موبایل، فرض کنید می‌خواهید روی فروش بیشتر برای موبایل تمرکز کنید.

بر اساس آنچه که اخیراً پوشش دادیم، یک کلمه کلیدی در مراحل اولیه «چگونه با گوشی سامسونگ عکس بگیرم» است در واقع ما می خواهیم هدف جستجوی کاربر از این کلمات کلیدی چیست.

تنظیمات استفاده از سفر خریدار برای ارزیابی کلمات کلیدی

همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید، نتایج جستجو حول مقالات وبلاگی هست که فقط میخواهند به مشتری بالقوه آگاهی دهند.

جستجوگر احتمالاً هنوز کیف پول خود را برای موبایل باز نمی کند.

یک کلمه کلیدی در مرحله میانی «بهترین گوشی موبایل سامسونگ با کیفیت دوربین بالا» است.

جستجوگر به دنبال نوع خاصی از گوشی  است و می تواند آماده خرید باشد. ولی نتایج گوگل باز هم مقالات وبلاگی و با جزئیات بیشتری است.

 کلمه کلیدی بعدی یک مرحله قبل از خرید «خرید گوشی  سامسونگ » است.

روش استفاده از سفر خریدار برای ارزیابی کلمات کلیدی

در اینجا نتایج جستجو ما را به سمت صفحات دسته بندی ها که یک مرحله قبل از خرید است هدایت میکنند.

کلمه کلیدی مرحله خرید «خرید گوشی سامسونگ s23» که شما را به صفحه محصول یا product هدایت میکند.

مراحل استفاده از سفر خریدار برای ارزیابی کلمات کلیدی

هنگامی که کلمات کلیدی را برای استفاده و بهینه سازی انتخاب می کنید، به دنبال سرنخ هایی باشید که می تواند به شما بگوید جستجوگر ممکن است در چه مرحله ای از سفر خریدار باشد. از آنجا، تعیین کنید که آیا محتوای شما با آن مرحله مطابقت دارد یا نیاز به ایجاد محتوا دارید.

فرآیند تحقیق کلمات کلیدی و سئو

هنگامی که پرسونای تعریف شده خود را دارید، باید برای کلمات کلیدی که قبلاً برای آنها رتبه بندی کرده اید و کلمات کلیدی که می خواهید رتبه بندی کنید، برنامه ای ایجاد کنید.                                

یک ساختار مفید و آسان در استراتژی سئو، روش PIE است. اصطلاح PIE در این مثال مخفف عبارت

 Protect ،Improve ،Expand است.

 

۱-   Protect (محافظت) مربوط به کلمات کلیدی است که شما قبلاً از آنها رتبه گرفته اید برای شما ارزشمند هستند و از طریق آنها می توانید ترافیک بیشتری برای سایت خود فراهم کنید.

برای دستیابی به این کیوردز ها می توانید از سرچ کنسول کمک بگیرید.

فرآیند تحقیق کلمات کلیدی و سئو

۲-  Improve (بهبود بخشیدن) به کلمات کلیدی فرصت می پردازد که در آنها در رتبه ی ۳-۵  به بعد تا  ۲۰ که در نتایج صفحه ۲ جستجوی گوگل قرار می گیرند. اینها کلمات کلیدی عالی و دارای پتانسیل هستند که قابلیت رشد و ترافیک گرفتن را دارند.

برای دستیابی به این کلمات کلیدی هم میتوانید به سرچ کنسول مراجعه کنید و  میزان impressions را بررسی کنید. سپس می توانید با سرچ این کلیدواژه ها، سایتهای رقبا را بررسی و الگوبرداری کنید.

مراحل انجام فرآیند تحقیق کلمات کلیدی و سئو

۳-   Expand  (گسترش دادن) برای شرایط فرصتی است که در( PPC (Cost Per Click یا تبلیغات کلیکی عالی عمل می کنند اما در ارگانیک قابل مشاهده نیستند.

اینها کلمات کلیدی هستند که در ده صفحه برتر گوگل قرار نمی گیرند. 

بهترین شیوه های تحقیق کلمات کلیدی

بیشتر بازاریابان برای  تحقیقات کلمات کلیدی خود به اصول و فناوری سئو متکی هستند. با ابزارهایی مانند

 

  • Google’s Keyword Planner
  • Explorer in Conductor

 

می توانید حجم جستجوی ماهانه (MSV) برای کلمات کلیدی را کشف کنید، که میانگین تعداد دفعاتی است که کلمه کلیدی در یک ماه معین جستجو می شود.

 

 برای اینکه بازدیدکنندگان مناسبی را به وب سایت خود بیاورید، باید ارزیابی کنید که کدام کلمات کلیدی برای محتوای شما و مخاطبان شما مناسب هستند.

      1. جستجوهای Related To و People Also Ask

در کنار یادگیری نحوه انجام تحقیق با Google Keyword planner، در اینجا راه های دیگری وجود دارد که گوگل سرنخ هایی را برای تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی سئو به ما می دهد.

 

  • ویژگی Autocomplete در گوگل

 

 ابزار تکمیل خودکار، به شما سرنخ هایی از کلمات کلیدی مرتبط با جستجوی شما می دهد که مردم به دنبال آن هستند.

 همچنین به فرد جستجوگر کمک میکند تا سریعتر به هدف خود برسد.

 این کلمات کلیدی  به زمان حساس هستند زیرا گوگل آنها را فقط بر اساس روندهای اخیر و حجم جستجو پر می کند.

بهترین شیوه های تحقیق کلمات کلیدی
  • ویژگی Searches related to… در گوگل

بخش جستجوهای مرتبط با …  بیشتر بر روی این کلمات کلیدی گسترش می یابد.

 

با کلیک بر روی آنها می توانید کلمات کلیدی مرتبط بیشتری را به شما ارائه دهد که به شما امکان می دهد یک ماتریس کلمات کلیدی بسازید.

بهترین روش های تحقیق کلمات کلیدی
  • ویژگی ( People Also Ask (PAA در گوگل

 

ویژگی PAA گوگل مربرط به SERP  است  که سؤالات اضافی مربوط به جستجوی اصلی کلمات کلیدی و پاسخ سریع به آنها را در اختیار کاربران قرار می دهد.

اینکه صفحه شما در این کادر قرار بگیرد و کاربر روی صفحه شما کلیک کند امتیاز مضاعفی نسبت به زمانی که تنها در صفحه نخست گوگل دیده شوید دارد.

بهترین شیوه های تحقیق کلمات کلیدی

      2.  فهرست مطالب ویکی پدیا

ویکی پدیا مجموعه ای از اطلاعات در مورد موضوعات دارد. نویسندگان آن، کار بسیار خوبی برای به روز نگه داشتن پست ها با محتوای جدید و پیوندهای مرتبط انجام می دهند.

 فهرست مطالب موجود در کنار، اطلاعات بسیار خوبی در مورد مقوله هایی که در مورد آنها با ارتباط کلیدی با موضوع نوشته شده اند، ارائه می دهد.

با کلیک بر روی آنها می توانید موضوعات دیگری را برای اضافه کردن به ردیابی کلمه کلیدی خود بیابید.

بهترین شیوه های تحقیق کلمات کلیدی

      3. تجزیه و تحلیل گپ محتوای رقابتی

Google Keyword Planner یک عملکرد عالی دارد که در آن می توانید یک صفحه فرود ارسال کنید و همه کلمات کلیدی مرتبط با آن را دریافت کنید.

 اگر موضوع خاصی را در ذهن دارید، می‌توانید رقبای برتر را برای این عبارت وارد کنید و ببینید که آنها با چه کلمات کلیدی تکمیلی آن صفحه را ترسیم کرده‌اند.

چگونه برای تولید محتوا تحقیق کلمات کلیدی انجام دهیم

همانطور که در جستجوی کلمات کلیدی خود هستید، به موضوعاتی که می خواهید برای ایجاد محتوا پوشش دهید فکر کنید.

شما باید کلمات کلیدی را پیدا کرده و انتخاب کنید که مخاطبان هدف شما ممکن است به دنبال آن باشند. سپس، تصمیم بگیرید که کدام کلمه کلیدی به عنوان تمرکز اصلی برای یک موضوع خاص بهتر است. در اینجا یک فرآیند تحقیقات مقدماتی است که ما توصیه می کنیم:

       1 –  تعیین محبوبیت کلمه کلیدی

هر چند وقت یکبار کلمه کلیدی به صورت ماهانه جستجو می شود؟ مطمئناً، شما می خواهید کلمات کلیدی را با حجم بالا هدف قرار دهید زیرا فرصت بیشتری برای افزایش ترافیک ارگانیک شما وجود دارد.

اما تلاش برای رتبه بندی موضوعات با حجم زیاد همیشه جواب نمی دهد. بسیاری از وب سایت های دیگر نیز همین کار را انجام می دهند و رقابتی می شود.

 

در حین انجام تحقیقات کلمات کلیدی خود، ممکن است متوجه شوید که تعدادی از کلمات کلیدی علیرغم اینکه آنقدرها محبوب نیستند (یعنی حجم زیاد) کاملاً با ایده های شما برای محتوا همخوانی دارند.

 تعیین محبوبیت اولین قدم است، بنابراین هنوز به یک کلمه کلیدی متعهد نشوید. مسائل دیگری را نیز باید در نظر گرفت.

 

      ۲- ارزیابی SERP را برای کلمه کلیدی 

کلمه کلیدی را در موتور جستجو، جستجو کنید و به نتایج جستجو نگاه کنید.

  • آیا وب سایت های معروفی که احتمالاً دارای اعتبار بالایی هستند روبه رو میشوید؟
  • ایا بیشتر برندهای محلی را می بینید که حتی برخی از آنها را نمی شناسید؟

اگر دومی باشد، شانس شما برای قرار گرفتن در صفحه اول نتایج جستجو بسیار بیشتر است.

  • آیا تبلیغات پولی در بالای صفحه وجود دارد؟
  • آیا به نظر می رسد SERP با انواع مختلف نتایج مشغول است؟
  • آیا در درجه اول لیست های ارگانیک بدون اخبار، فیلم ها، تصاویر و غیره است؟

اگر اولی باشد، احتمالاً زمان سختی برای رسیدن به اوج خواهید داشت.

متأسفانه ممکن است رقابتی ترین کلمات کلیدی که در نظر دارید محتوا تولید کنید دور از دسترس باشند. به نتایج جستجو نگاه کنید و با خودتان صادق باشید که آیا محتوای نظری شما پتانسیل رتبه بندی را دارد یا خیر.

 

      ۳-  هدف پشت کلمه کلیدی را در نظر بگیرید

پس از اینکه به دنبال جایگاه برند یا شرکت خود در SERP برای کلمه کلیدی بودید، تعیین کنید که آیا نتایج با آنچه فکر می‌کردید یک فرد معمولی به دنبال آن است، مطابقت دارد یا خیر. این دو سناریو ممکن است متفاوت باشند، و این زمانی است که شما نیاز به ارزیابی مجدد دارید.

 

تمام تلاش خود را بکنید تا مشخص کنید

  • افراد هنگام جستجوی آن کلمه کلیدی به دنبال چه اطلاعاتی هستند
  • هدف آنها از جستجو چه می تواند باشد؟

 این همان چیزی است که ما از آن به عنوان نیت جستجو (search intent) یاد می کنیم.

در حال حاضر چه محتوایی برای کلمه کلیدی رتبه بندی می شود؟ آیا صفحات آموزشی هستند یا آموزشی؟ آیا صفحات صفحات محصول هستند؟ یک چیز دیگر؟

به یاد داشته باشید، محتوایی که در رتبه بندی SERP مشاهده می کنید، همان چیزی است که موتورهای جستجو بر اساس هدف جستجو، با ارزش ترین آن ها را می دانند. آنچه را که جستجوگر ممکن است بر اساس نتایج لیست شده بخواهد، یادداشت کنید.

مقالات مرتبط

12 پاسخ

  1. با استفاده از این مقاله با کیفیت توانستم یک کلمه کلیدی که سرچ بالایی دارد را پیدا کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *