نوما وب

نکته مهم: متاسفانه اکانت تلگرام قبلی نوماوب به دلایل نامعلومی غیرفعال شده است. لطفاً برای دریافت اخبار و اطلاعات مهم، در کانال تلگرامی جدید ما (nomaweb_team) عضو شوید و جهت پشتیبانی با آیدی (nomaweb_support) در ارتباط باشید.

تاثیر هاست بر سئو

5/5

تاثیر هاست بر سئو(host)،  در درجه ی اول و به طور غیر مستقیم بر روی سرعت بالا آمدن سایت است.  امروزه کاربران می‌خواهند یک وب‌سایت، سریع، روان و قابل اعتماد باشد بنابراین بدیهی است که  موتورهای جستجو به وب‌سایت‌هایی که کند هستند نمره منفی دهند و باعث افت رتبه ی آنها شوند.

در این عصر دیجیتال، داشتن یک وب سایت به یکی از جنبه های کلیدی هر کسب و کاری تبدیل شده است. صرف نظر از اندازه کسب و کار، همه مایلند وب سایتشان در صفحه اول موتورهای جستجو(SERP) رتبه بندی شود.

 قابل درک است که وب سایت هایی که در صفحات دوم موتورهای جستجو مانند گوگل فهرست شده اند، احتمالاً ترافیک کمتری دریافت می کنند.

 بنابراین برای اینکه کسب و کارها در نتایج جستجو بالاتر قرار بگیرند، زمان و هزینه قابل توجهی را صرف بهبود بهینه سازی موتور جستجو (SEO) وب سایت خود می کنند.

یکی از عواملی که می‌تواند بر عناصر کلیدی زیر در وب سایت شما تاثیر مثبت بگذارد، ارائه دهنده خدمات هاست شما است.

  • سرعت
  • قابلیت اطمینان
  • امنیت
  • عملکرد سایت
  • افزایش تجربه کاربری(UX)
  • افزایش رتبه سایت

هاست وب سایت چیست؟

میزبانی سایت (hosting) به خدماتی اطلاق می شود که به کسب و کارها و بازاریابان دیجیتال اجازه می دهد فایل هایی مانند موارد زیر را ذخیره کرده و وب سایت های خود را منتشر کنند.

  • تصاویر
  • کد
  • فیلم
  • اسکریپت ها
  • صدا
  • و …

در اصل، شرکت های هاست وب سایت، فضایی را در سرورهای وب خود به شما اجاره می دهند.

هاست وب سایت اساساً مدیریت فایل های وب سایت شما در رایانه میزبان است که به کاربران امکان می دهد به فایل های شما دسترسی داشته باشند.

هنگامی که فایل های وب سایت شما در این سرورها آپلود و منتشر می شوند، عملاً برای هر کسی به صورت آنلاین قابل مشاهده است.

بنابراین، زمانی که کاربران می خواهند وب سایت شما را مشاهده کنند، تنها کاری که باید انجام دهند این است که آدرس وب سایت یا دامنه شما را در مرورگر خود تایپ کنند.

هنگامی که یک بازدیدکننده سایت به وب سایت شما می رود، مرورگر فایل های شما را دانلود می کند و وب سایت شما را همانطور که شما طراحی کرده اید نمایش می دهد.

سرور چیست؟

 رایانه های قدرتمندی که قادر به اتصال کاربران  با سایت منتشر شده شما هستند. این کامپیوتر ها

  • همیشه روشن هستند چون به برق اضطراری متصلند
  • همیشه در دسترس یا آپ تایم هستند
  • همیشه به اینترنت متصل هستند
  • استفاده از اینترنت تجاری
  • دارای فضای اختصاصی
  • دارای منابع زیاد
  • گران قیمت

تفاوت هاست و سرور

هاست بخشی  از سرور که برای یک سایت در نظر گرفته میشود هاست نسبت به سرور

  • کوچکتر است
  • اختصاص بخش کوچکی از منابع سرور به اون
  • ارزان تر
  • مدیریت آسان
  • اشتراکی بودن فضا و منابع

 

خدمات هاست وب سایت شما شامل فضای اختصاص داده شده برای

  • فایل های سایت شما
  • اتصال
  • حفاظت از فایل ها

و سایر خدمات مرتبط مورد نیاز برای انتشار و نگهداری وب سایت شما می باشد.

با در نظر گرفتن این موضوع، جای تعجب نیست که دریافت بهترین میزبانی وب سایت به طور قابل توجهی بر استراتژی و عملکرد سئو ی شما تأثیر می گذارد.

نکات کلیدی تاثیر هاست بر سئو

  Uptime یا Downtime

انتخاب Host مناسب ضروری است، زیرا این امر تأثیر زیادی بر آپ تایم (بالا بودن یا در دسترس بودن سایت) یا دان تایم (پایین بود یا از دسترس خارج شدن سایت) سایت شما دارد. عنکبوت‌های موتورهای جستجو یا خزنده‌ها احتمالاً در طول هر روز چندین بار از سایت شما بازدید می‌کنند و عدم دسترسی را به دلیل خرابی ثبت می‌کنند. گزارش‌های مکرر بر رتبه‌بندی صفحات ممکن است  تأثیر منفی بگذارد.

 در حالت ایده‌آل، شما می‌خواهید یک ارائه‌دهنده هاستی انتخاب کنید که بتواند 99.9٪ آپتایم را تضمین کند که در طول یک سال فقط 8.8 ساعت از کار افتادگی را شامل می‌شود!

 

از جمله مواردی که می‌توانند بر زمان خرابی تأثیر بگذارند :

 

  • SPOF (نقطه‌های شکست واحد)
  • بدافزار ها

   سرعت

زمان استاندارد بارگذاری وب سایت در حدود 2 ثانیه است و تحقیقات نشان می دهد که 40٪ از کاربران احتمالاً اگر بیش از 3 ثانیه طول بکشد تا سایت شما را به طور کامل رها کنند که می تواند تاثیرات زیادی بر ترافیک کلی شما داشته باشد.

 

گوگل این را در الگوریتم های خود لحاظ می کند که بارگذاری آهسته ی صفحه را تشخیص می دهد که به نوبه خود تأثیر مستقیمی بر سئوی شما دارد.

زمان بارگذاری کند و سایت‌هایی که پاسخگو نیستند، اعتمادی را به مشتریان یا بازدیدکنندگان آنلاین شما القا نمی‌کنند.

 

کاربران هاست اشتراکی به دلیل منابع مشترک خود می توانند تأثیرات این امر را احساس کنند که می تواند تأثیر مستقیمی بر سایت آنها داشته باشد.

 

هنگام انتخاب ارائه دهنده هاست و برنامه، باید ترافیک، ذخیره سازی و منابع مورد نیاز خود را در نظر بگیرید.

برای سرعت و کارایی بیشتر، سرورهای VPS یا اختصاصی بهترین گزینه‌ها هستند زیرا رم و پهنای باند زیاد دارید. شرکت میزبان شما همچنین باید بتواند CDN  را ارائه دهد که تاخیر در بارگذاری محتوای صفحه وب را به حداقل می رساند.

 

برای بررسی عملکرد صفحات وب خود، می توانید از ابزارهایی مانند

  • Pingdom
  • GTMetrix
  • PSI گوگل (PageSpeed Insights)

 استفاده کنید که گزارش هایی از عملکرد یک صفحه در دستگاه های تلفن همراه و دسکتاپ به شما ارائه می دهد. همچنین پیشنهاداتی در مورد چگونگی بهبود آن صفحه ارائه می دهد.

   Core Web Vitals

داده ها و معیارهایی که در سرچ کنسول Core Web Vitals نام گذاری شده است چیزی است که نشان می‌دهد صفحات وب شما بر اساس داده‌های استفاده در دنیای واقعی چگونه عمل می‌کنند و سرعت آن را اندازه گیری میکند همچنین نشان میدهد کاربران در صفحات وب چه تجربه ی کاربری را از سر میگذرانند. 

نکات کلیدی تاثیر هاست بر سئو

تکنیک های زیادی برای بهبود Core Web Vitals سایت شما وجود دارد. ساده ترین راه انتخاب هاست مناسب است که برنامه میزبانی مناسبی را برای نیازهای وب شما ارائه می دهد.

Core Web Vitals بر اساس سه معیار است:

LCP (Largest Contentful Paint)

عملکرد بارگذاری را اندازه گیری می کند. این مقدار زمان لازم برای ارائه بزرگترین عنصر محتوای قابل مشاهده از لحظه ای که کاربر URL را درخواست می کند نشان می دهد. بزرگترین عنصر محتوا معمولاً یک تصویر یا ویدیو یا متن است. این معیار مهم است زیرا به کاربر اطلاع می دهد که URL در حال بارگیری است.

عملکرد گزینهlcp
FID (First Input Delay)

 زمانی که کاربر با  سایت از طریق کلیک بر روی پیوند تعامل می کند تا زمانی که مرورگر به عمل پاسخ می دهد، نشان می دهد. این معیار مهم است زیرا زمانی است که صفحه تعاملی می شود.

کاربرد گزینه fid
CLS (Cumulative Layout Shift)

 CLS یک معیار اصلی Web Vitals است و جابجایی عناصر را در حین بارگیری و رندر صفحه محاسبه می‌کند. موارد رایج‌تر روی تصاویر، دکمه‌ها و سایر عناصر تعاملی است، اما می‌توان به راحتی روی متن نیز مشاهده کرد.

عملکرد گزینهcls

منابع مهم هاست  که  در بهبود Core Web Vitals تاثیر دارد

  • پهنای باند
  • رم
  • نوع هارد دیسک
  • نوع سرور

مکان سرور

جایی که سایت شما میزبانی می شود نیز ممکن است بر سرعت و زمان بارگذاری تأثیر بگذارد.

حالت ایده آل این است که یک مرکز داده داشته باشید که از نظر جغرافیایی به اکثر بازدیدکنندگان سایت شما نزدیک باشد.

 به عنوان مثال، اگر شخصی به دنبال یک کسب و کار یا سایت مستقر در ایران است، آنهایی که دارای آدرس IP مبتنی بر ایران هستند در SERP بالاتر خواهند رفت.

اینجاست که یک CDN می تواند وارد بازی شود زیرا یک شبکه توزیع شده جغرافیایی از مراکز داده و سرورهای پراکسی است و به عنوان یک لایه در  اینترنت کار می کند.

نتایج جستجوی گوگل به آدرس IP سرور بستگی دارد و مکان سرور بومی منجر به ترافیک وب سایت مرتبط تر می شود. در نهایت، انتخاب یک میزبان محلی، هدف قرار دادن مخاطبان محلی را آسان می کند و در نهایت رتبه بندی موتور جستجوی محلی فروشگاه وب شما را بهبود می بخشد.

هاست اشتراکی

بحث های معقولی در مورد تأثیر هاست اشتراکی بر سئو به خصوص در رابطه با داشتن یک آدرس IP مشترک وجود داشته است.

در حالی که برخی ادعا می‌کنند که یک آی پی مشترک می‌تواند توسط سایت‌های دیگر در شبکه تحت تأثیر قرار گیرد، کارمندان گوگل این موضوع را رد کرده‌اند و گفته‌اند که این لزوماً یک عامل نیست و ممکن است تنها زمانی علامت‌گذاری شود که تعداد زیادی از سایت‌های موجود در شبکه هرزنامه یا  دردسرساز باشند.

 

با گذشت زمان، نرخ پرش بالا می تواند به رتبه صفحه شما آسیب برساند. هنگام استفاده از یک برنامه میزبانی مشترک، ارزش این را دارد که در نظر داشته باشید که منابع را در بین 100 وب سایت مختلف به اشتراک می گذارید. در کنار یک آدرس IP مشترک، پهنای باند و رم را نیز به اشتراک می‌گذارید، بنابراین اگر یکی از آن سایت‌ها افزایش ترافیک زیادی داشته باشد، سایت شما نیز می‌تواند تحت تأثیر منفی قرار گیرد.

 

میزبانی اشتراکی برای وب سایت های کوچکتر که کمتر از 1000 بازدید کننده در روز دارید عالی است. اگر به دنبال رشد کسب و کار خود، داشتن صفحات وب متعدد، حجم ترافیک بالا و افزایش نیاز به عملکرد هستید، زمان آن فرا رسیده است که از میزبانی مشترک دور شوید. شما باید به VPS، سرورهای اختصاصی یا میزبانی ابری ارتقا دهید تا نیازهای تجاری خود را برآورده کنید.

SSL

گواهینامه های لایه سوکت امن یک پروتکل وب هستند که داده ها را در سراسر اینترنت احراز هویت و رمزگذاری می کند. بسته به  ترافیک، امنیت داده ها و نیازهای میزبانی، باید گواهی SSL پولی یا رایگان را برای اطمینان از امنیت سایت خود انتخاب کنید.

نام های دامنه

شما می توانید یک نام دامنه را تا 10 سال حفظ کنید، بنابراین زمانی که زمان تمدید یا تغییر است، حفظ کنترل بر دامنه قدیمی بسیار مهم است. می توانید از تغییر مسیرهای 301 استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که هنگام خرید یک دامنه جدید، ترافیک شما تحت تأثیر قرار نمی گیرد.

نتیجه گیری

در این محیط رقابتی کسب و کار، کسب رتبه بالاتر در موتورهای جستجو ضروری شده است.  هر کسب‌وکاری باید هر کاری که می‌تواند انجام دهد تا تأثیر مثبتی بر عملکرد کلی سئوی آن‌ها داشته باشد تا از رتبه‌بندی بهتر و اعتبار وب مطمئن شود. داشتن یک ارائه دهنده خدمات هاست  مطمئن مطمئنا می تواند اولین گام در جهت درست برای بهبود امتیاز سئوی وب سایت شما باشد.

در صورت داشتن هر گونه سوال یا پیشنهاد می توانید آن ها را در قسمت نظرات زیر مطرح کنید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *