الگوریتم پیج رنک، میزان اعتبار صفحات سایت ما را تعیین میکند. اگر شما کسب و کاری راه انداختند یا کارشناس سئو هستید آشنایی با این الگوریتم برای شما مفید است.
PageRank یک الگوریتم گوگل برای رتبه بندی صفحات بر اساس جریان قدرت از طریق پیوندها است که توسط لری پیج و سرگئی برین ایجاد شده است.
بهینه سازی موتور جستجو (SEO) مملو از اصطلاحات تخصصی و مفاهیم پیچیده است. یکی از این مفاهیم که کمتر از 20 سال است مورد توجه قرار گرفته است، الگوریتم PageRank گوگل است.
الگوریتم پیج رنک چیست؟
PageRank که توسط بنیانگذاران گوگل لری پیج و سرگئی برین ایجاد شده است، الگوریتمی است که بر اساس ترکیبی از نقاط قوت نسبی تمامی پیوندهای موجود در اینترنت است.
اکثر مردم چنین استنباط می کنند که این نام مطابق نام خانوادگی لری پیج است، در حالی که بر اساس ترجمه page به یک صفحه وب اشاره دارد. شاید هر دو گزینه در نظر باشد.
PageRank یکی از الگوریتم های گوگل است که برای ارزیابی کیفیت یک وب سایت و تعیین موقعیت آن در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) برای یک پرس و جو طراحی شده است هرچه امتیاز PageRank شما بالاتر باشد، احتمال اینکه برای یک کلمه کلیدی مورد نظر رتبه بندی شود بیشتر است.
اگر دو وبسایت داشته باشیم، هنگامی که خزندههای Google محتوای وب را از سراسر اینترنت اسکن میکنند، با مقاله خبری اخیر وبسایت اولی مواجه میشوند. در حالی که در حال تجزیه و تحلیل محتوای مقاله جدید وبسایت اولی هستند، پیوندهایی را که به وبسایتهای دیگر اشاره میکنند نیز اسکن میکنند. در این مورد، پیوندی در وب سایت اول وجود دارد که به وب سایت دوم اشاره می کند.
رباتهای خزنده Google میفهمند که وبسایت اولی به وبسایت دومی مرتبط است. بنابراین فرض میکنند که وبسایت اولی یک وبسایت بسیار معتبر است که فقط به وبسایتهای معتبر دیگر پیوند میدهد. از طریق این ارتباط، گوگل شروع به درک وب سایت دومی هم می کند .
همانطور که وب سایت ها لینک های بیشتری را از وب سایت های معتبر جمع آوری می کنند، امتیاز PageRank آنها همچنان افزایش می یابد. یک لینک از یک وب سایت با کیفیت بهتر از هزار لینک از یک وب سایت با کیفیت پایین است.
PageRank متعلق به گوگل
PageRank اصطلاحی نیست که توسط صنعت سئو اختراع شده باشد. در واقع، به طور مستقیم در گوگل ذکر شده است. گوگل در مورد رنک سایتها عدالت را برقرار می کند. با این حال، در حالی که رتبه صفحه تقریباً مانند یک سیستم رأی گیری است، به خاطر داشته باشید که Google برای رأی ها به یک اندازه ارزش قائل نیست. رای نیویورک تایمز بیشتر از رای وبلاگ محلی شما اهمیت دارد.
گوگل چگونه امتیاز صفحه رنک را محاسبه می کند؟
جزئیات دقیق نحوه محاسبه پیج رنک توسط گوگل برای هیچکس جز گوگل مشخص نیست. با این حال، یک چیز واضح است که این الگوریتم پیچیده است.
پس از اجرای این الگوریتم، به یک سایت امتیاز PageRank بین 0 تا حدود 65000 اختصاص داده می شود. در حالی که گوگل امتیاز دقیق یک سایت را به اشتراک نمی گذارد، آنها امتیاز ساده ای را برای کاربران نوار ابزار گوگل در اوایل دهه 2000 ارائه کردند. رتبه صفحه ۱ به این معنی است که شما لینک های کمی دارید و لینک هایی که دارید ارزش پایینی دارند. گوگل علناً این شماره را به هر کسی که نوار ابزار رایگان خود را در اوایل دهه 2000 دانلود کرده باشد ارائه میکند و به آنها کمک میکند تا بفهمند گوگل چقدر برای وبسایتشان ارزش قائل است.
الگوریتم رتبه صفحه گوگل امروز چگونه کار می کند؟
در سال 2020، گوگل تایید کرد که رتبه صفحه هنوز برای الگوریتم جستجوی گوگل مهم است. اگرچه گوگل هنوز جزئیات نحوه عملکرد PageRank را به اشتراک نمی گذارد، طرفداران جستجو مانند جان مولر خوشحال هستند که نکاتی را برای کمک به SEO ارائه می دهند. به عنوان مثال، در طول یک رویداد Google SEO Office Hours در سال 2021، مولر تأیید کرد که ارزش یک لینک خوب بیشتر از میلیون ها لینک بی کیفیت است.
به خاطر داشته باشید که اگرچه رتبه صفحه ممکن است یک فاکتور رتبهبندی تایید شده باشد، اما طرفداران جستجو نیز تأیید کردهاند که برای برخی از جستجوها نسبت به سایرین اهمیت بیشتری دارد. در حالی که مشخص نیست رتبه صفحه برای کدام مباحث مهم است، تصور اینکه سایتهایی که توصیههای پزشکی ارائه میکنند ممکن است به امتیاز PageRank بالاتری نسبت به وبسایتی که مشاوره تجاری ارائه میکند نیاز داشته باشند، آسان است.
کدام عوامل بر رتبه صفحه تاثیر می گذارند؟
قبل از اینکه وارد این لیست شویم، لازم به ذکر است که بسیاری از این عوامل حدس و گمان هستند. گوگل به خوبی می داند که بسیاری از سئوکاران می خواهند سر از کار این الگوریتم در بیاورند ، بنابراین سعی می کنند رازهای خود را به اشتراک نگذارد. با این حال، با توجه به قدمت و اهمیت رنک صفحه، متخصصان با تجربه سئو تئوری هایی در مورد اینکه چه چیزی کار می کند، دارند.
1. کیفیت سایت ارجاع دهنده
ممکن است واضح به نظر برسد، اما PageRank یک سایت ارجاع دهنده مهم ترین عامل در تعیین رتبه صفحه شما است. منطق این است که سایت های با کیفیت بالا ترجیح می دهند ترافیک را به سایت های با کیفیت بالا دیگر ارجاع دهند.
با توجه به همین نکته، بسیاری از سایتهای با کیفیت پایین میتوانند رتبه صفحه شما را پایین بیاورند. اگر چند لینک هرزنامه دارید که به وبسایت شما اشاره میکند، یا بهطور طبیعی چند لینک با کیفیت پایین در طول زمان انتخاب کردهاید، استرس نداشته باشید.
با این حال، هرگز با خرید مقدار زیادی بک لینک از منبع مشکوک موافقت نکنید. این یا به رتبه پیج شما آسیب می رساند یا در بهترین حالت، هیچ تاثیری روی رتبه صفحه شما نخواهد داشت.
2. لینک های داخلی
پیوندهای داخلی، زمانی که به محتوای وب سایت خود در وب سایت خود پیوند می دهید، بر رتبه صفحه تأثیر می گذارند، اما یک نکته وجود دارد. لینک های داخلی رتبه کلی وب سایت شما را افزایش نمی دهند. با این حال، به گفته جان مولر، یک ساختار پیوند داخلی خوب تضمین می کند که امتیاز صفحه شما به درستی در سراسر وب سایت شما توزیع می شود.
3. نرخ کلیک
نرخ کلیک یک سیگنال رتبه بندی تایید شده نیست اما بسیاری از سئوکارها فکر می کنند ممکن است چنین باشد. این به این دلیل است که الگوریتم PageRank گوگل در گذشته از Reasonable Surfer Model استفاده کرده است. بر این اساس، منصفانه است که بگوییم رفتار کاربر در صفحهای که به شما پیوند میدهد به نوعی اهمیت دارد. در حالی که مشخص نیست که آیا این به نرخ کلیک لینک اشاره دارد یا خیر، بسیاری از کارشناسان سئو تصمیم می گیرند آن را به این روش تفسیر کنند.
4. لنگر متن
Anchor text، که متنی است که برای پیوند به منبع آنلاین دیگری استفاده میشود، برای تأثیرگذاری بر رتبه صفحه شما تأیید نشده است. با این حال، متن اطراف متن لنگر شما برای Google بسیار ارزشمند است. علاوه بر این، مردم بیشتر بر روی پیوندی که با محتوای مرتبط و جالب احاطه شده است کلیک می کنند، که می تواند منجر به رفتار مثبت کاربر شود.
اگرچه ممکن است انکر تکست یک فاکتور پیج رنک تایید شده نباشد، توجه به متن لنگر شما مطمئناً بهترین روش سئو است. اگر بر آنچه که متن لنگر پیوند خود می گوید کنترل دارید، آن را با متنی معنادار و غنی احاطه کنید.
5. لینک ها فالو و نوفالو
این مورد معمولاً به عنوان یک فاکتور PageRank ذکر و تأیید شد که پیوندهای NoFollow در سال 2017 از رتبه پیج عبور نکرده اند. با این حال، شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد پس از سال 2022 دیگر سهم قابل توجهی در رتبه بندی صفحه نخواهد داشت.
آیا رتبه صفحه همچنان برای گوگل مهم است؟
رتبه صفحه همچنان در الگوریتم جستجوی کلی گوگل اهمیت دارد. با این حال، این تنها سیگنال رتبه بندی نیست که استفاده می کنند و بسته به پرس و جو، ممکن است مهم ترین سیگنال رتبه بندی نیز نباشد. این در توییت سال 2020 توسط جان مولر، یک مدافع جستجو در گوگل تأیید شده است.
آیا راهی برای بررسی رتبه صفحه شما وجود دارد؟
متأسفانه، گوگل روشی برای بررسی رتبه صفحه شما ارائه نمی دهد.
با این حال، اگر میخواهید تخمین بزنید، چند ابزار SEO وجود دارد که میتواند کمک کند. برای مثال
- Moz :از معیاری به نام Domain Authority
- SEMRush :از معیاری به نام Authority Score
استفاده می کنند. یک Domain Authority یا Authority Score بالا باید یک شاخص کلی برای اعتبار سایت باشد، اما از الگوریتم PageRank اختصاصی گوگل استفاده نمی کند.
جمع بندی
در حالی که PageRank هنوز توسط Google مورد استفاده ولی علاوه بر پیج رنک از فاکتورهای رتبهبندی بیشماری استفاده میکند. در این مقاله ما به مفهوم این الگوریتم و عوامل تاثیر گذار بر آن پرداختیم.
در صورت داشتن هر گونه سوال، نظر، پیسنهاد، انتقاد یا تجربه ی مشابه با ما از قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.
12 پاسخ
محتوا عالی بود
عالی الگوریتم پیج رنک را توضیح دادید
الگوریتم پیج رنک را کامل توضیح داده بودید ممنون
گوگل چگونه امتیاز صفحه رنک را محاسبه می کند را عالی توضیح دادید ممنون
کدام عوامل بر رتبه صفحه تاثیر می گذارند را عالی توضیح دادید ممنون
آیا راهی برای بررسی رتبه صفحه ما وجود دارد به بهترین شکل توضیح داده بودید
الگوریتم پیج رنک را عالی توضیح داده بودید
گوگل چگونه امتیاز صفحه رنک را محاسبه می کند؟ خیل خوب بود ممنونم ازتون
گوگل چگونه امتیاز صفحه رنک را محاسبه می کند؟ خیلی خوب توضیح داده بودید ممنونم
آیا راهی برای بررسی رتبه صفحه شما وجود دارد؟ ممنونم خیلی عالی بود
گوگل چگونه امتیاز صفحه رنک را محاسبه می کند؟
الگوریتم پیج رنک را عالی توضیح دادید