الگوریتم موبایل فرست ایندکس

5/5

الگوریتم موبایل فرست ایندکس (mobile-first indexing)،

 در 1 ژوئیه 2019 برای همه وب سایت ها منتشر شد.

مفهوم بروزرسانی موبایل فرست ایندکس گوگل

mobile-first indexing به این معنی است که گوگل از نسخه موبایل محتوای یک وب سایت برای اهداف رتبه بندی و نمایه سازی استفاده می کند. با این حال قبل از این، گوگل از نسخه دسکتاپ محتوای یک صفحه برای رتبه بندی و ایندکس کردن استفاده می کرد.

موبایل فرست ایندکس به دلیل افزایش چشمگیر تعداد کاربران موبایل در مقایسه با کاربران دسکتاپ راه اندازی شد. گوگل اکنون از یک عامل گوشی هوشمند برای خزیدن و فهرست کردن وب سایت شما استفاده می کند.

تاثیر موبایل فرست ایندکس گوگل بر نسخه های مختلف وب سایت ها

اگر شما صاحب سایتی هستید که هم سازگار با دسکتاپ و هم موبایل باشد گوگل  نسخه موبایل وب‌سایت را  به عنوان نسخه اصلی برای جمع‌آوری محتوا می‌خزد و بعداً سایت را ایندکس می‌کند بر اساس بروزرسانی موبایل فرست ایندکس گوگل.

اطمینان از توانایی گوگل دردسترسی و ارائه محتوا

گوگل به شدت توصیه می کند که یک وب سایت تلفن همراه از تگ های متا ربات مشابه نسخه دسکتاپ استفاده کند. انجام این کار به شما کمک می کند تا مطمئن شوید که گوگل می تواند محتوای شما را به راحتی ارائه دهد.  این به این دلیل است که Googlebot نمی تواند محتوایی را که به تعاملات کاربر وابسته است بارگیری کند.

اطمینان از محتوای یکسان در موبایل و دسکتاپ

داشتن محتوای اولیه یکسان در سایت موبایل و دسکتاپ بسیار مهم است. می‌توانید طرح‌بندی‌های مختلفی برای طرح‌های دستگاه‌های تلفن همراه داشته باشید. اما اطمینان حاصل کنید که محتوا را در نسخه‌های دسکتاپ و تلفن همراه با حفظ ثبات الگوریتم‌های موتور جستجو، معادل کنید. از آنجایی که موبایل فرست ایندکس گوگل نحوه ایندکس شدن وب سایت شما است، این ثبات از اهمیت بالایی برخوردار است.

بررسی محتوای بصری

      1. بررسی تصاویر

اطمینان حاصل کنید که وب سایت تلفن همراه شما از بهترین شیوه ها برای تصاویر پیروی می کند. برخی از مواردی که باید در نظر بگیرید عبارتند از:

 

  • از تصاویر با وضوح کمتر استفاده نکنید
  • مطمئن شوید که از انواع تصاویر پشتیبانی شده استفاده می کنید. گوگل می تواند از انواع فایل مانند فرمت SVG یا PNG و غیره پشتیبانی کند.
  • اطمینان حاصل کنید که متن جایگزین روی تصاویر در نسخه های دسکتاپ و موبایل وب سایت یکسان است

      2. بررسی فیلم ها

موارد زیر را برای ویدیو ها در وب سایت تلفن همراه خود بررسی کنید:

 

  • برای بارگذاری مجدد هر صفحه، از URL های تغییر مداوم برای ویدیوها استفاده نکنید. این کار شناسایی منابع و فهرست بندی ویدیوهای شما را برای گوگل دشوار می کند
  • اطمینان حاصل کنید که داده های ساخت یافته برای ویدیوها در نسخه های دسکتاپ و موبایل یکسان است
  • ویدیو را در یک منطقه قابل دسترسی در نسخه موبایل قرار دهید. اگر کاربران نتوانند به سرعت ویدیو را پیدا کنند، ممکن است باعث کاهش رتبه ویدیو شود.

افزایش سرعت صفحات موبایل

اگر وب سایت شما سرعت بارگذاری پایینی داشته باشد، کاربران از آن خارج می شوند. سرعت سایت همچنان یکی از عوامل تعیین کننده رتبه بندی وب سایت های تلفن همراه است. می توانید از ابزارهای ارزیابی سایت SEMRush و Ahrefs برای تجزیه و تحلیل سرعت بارگذاری سایت خود استفاده کنید و در صورت نیاز آن را بهبود بخشید.

مانیتورینگ خطاهای موبایل

برای یافتن هر گونه خطای موبایل فرست ایندکس گوگل، دائماً نیاز به نظارت بر کنسول جستجو دارید. هر گونه خطای موبایل باید به سرعت برطرف شود تا به سئوی وب سایت شما آسیب نرساند. به طور منظم گزارش های Core Web Vitals را در کنسول جستجو بررسی کنید تا مراقب این موضوع باشید.

اگر  نسخه موبایل جداگانه‌ای از وب‌سایت خود دارید، در اینجا چند روش برای موبایل فرست ایندکس گوگل وجود دارد:

  1. محتوا

از آنجایی که ربات گوگل ابتدا نسخه موبایل را بررسی می کند، توصیه می شود بررسی کنید که آیا محتوای سایت های دسکتاپ و موبایل شما یکسان است یا خیر.

 

      2. داده های ساخت یافته

وجود داده های ساختار یافته را در هر دو نسخه وب سایت بررسی کنید.

 

  • متا دیتا

اطمینان حاصل کنید که عناوین و توضیحات متا در هر دو نسخه سایت شما یکسان هستند.

 

  • Robots.txt

در صورت نیاز فایل‌های robots.txt را برای هر دو نسخه وب‌سایت به‌روزرسانی کنید.

 

  • Hreflang

بررسی کنید که آیا hreflang به درستی در نسخه های موبایل و دسکتاپ وب سایت شما پیاده سازی شده است یا خیر.

 

  • کنونیکال

بررسی کنید که آیا نسخه های موبایل و دسکتاپ دارای عناصر پیوند مناسب rel=canonical و rel=alternate هستند یا خیر.

نتیجه گیری

mobile-first indexing با سیگنال های اندازه گیری جدید برای چگونگی تجربه و درک کاربران از وب سایت ها همراه است. عناصری مانند سرعت بارگذاری، تعامل و ثبات بصری صفحه در این به روز رسانی اهمیت داده شد. به آنها Core Web Vitals نیز گفته می شود.

اگر در مورد الگوریتم موبایل فرست ایندکس یا هر موضوع دیگری سؤالی دارید، در بخش نظرات زیر با ما در میان بگذارید. همچنین در صورت مفید بودن مقاله میتوانید با اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی از ما حمایت کنید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *