نوما وب

نکته مهم: متاسفانه اکانت تلگرام قبلی نوماوب به دلایل نامعلومی غیرفعال شده است. لطفاً برای دریافت اخبار و اطلاعات مهم، در کانال تلگرامی جدید ما (nomaweb_team) عضو شوید و جهت پشتیبانی با آیدی (nomaweb_support) در ارتباط باشید.

الگوریتم تازگی محتوا

5/5

الگوریتم تازگی محتوا،  مانند بقیه الگوریتم ها و قوانین گوگل به عنوان یک سیگنال در رتبه بندی سایت شما موثر است که باعث رشد و ارتقا و طراوت  نوشته های شما میشود. این الگوریتم در ۳ نوامبر ۲۰۱۱ در ادامه ی الگوریتم کافئین بروز شد در جهت ارائه نتایج  تر و تازه. این تغییر حدود سی و پنج درصد از نتایج جستجو را تحت تاثیر خود قرار داد.

به عنوان مثال وقتی شما در مورد زندگینامه ی فردی مشهور که در گذشته زندگی می‌کرده مقاله ای را منتشر میکنید نیازی به بروزرسانی ندارید. اما اگر مثلا موضوع مقاله این باشد که شهردار شهر یا رئیس جمهور کیست، اینطور مقالات هر از چند گاهی آپدیت میشوند چرا که داده های موجود در اینترنت بعد از مدتی ارزش خود را از دست میدهند و دچار content decay یا بی ارزشی محتوا میشوند.

رعایت قوانین گوگل، مانند به کارگیری اصل اثر مرکب (گرفتن تصمیمات کوچک و هوشمندانه که در ادامه سبب دریافت نتایج بزرگ و سودمند می شود)، شاید در ابتدا و ماههای اولیه بی فایده به نظر برسد و انرژی زیادی از شما سلب کند اما در ادامه وقتی چرخ های سایت شروع به راه افتادن کرد به سرعت رشد میکند که این رشد فواید زیادی از جمله

  • رتبه ی بالا
  • قرار گرفتن صفحه در نتایج صفحه اول گوگل
  • تجربه ی کاربری جذاب و مفید
  • رشد و شناخته تر شدن برند
  • فروش و تقاضای بالا
  • ارتقا ترافیک
  • درآمد زیاد
  • افزایش سود
  • و …به همراه خواهد داشت.

مفهوم الگوریتم تازگی محتوا گوگل

نام freshness برای این الگوریتم مستقیماً از اعلامیه رسمی گوگل گرفته شده است:

جستجوی گوگل از الگوریتم تازگی استفاده می کند تا روزترین نتایج را به شما ارائه دهد.

 

دلایل به روزرسانی الگوریتم تازگی محتوا

دلیلی که گوگل آپدیت freshness را منتشر کرد این بود که سیستم جدید ایندکس کردن کافئین امکان پردازش سریعتر صفحات وب را فراهم کند.

زیرساخت های کافئین با استفاده از تعریف گرانول (تجزیه و تحلیل بسیار دقیق داده ها) از معنای طراوت، این امکان را برای گوگل فراهم می کند.

به طور خاص، گوگل مشخص کرد که برخی از نمایش داده ها دارای سه نوع مختلف از عوامل مرتبط با زمان هستند.

سه نوع پرس و جوهای مرتبط با زمان عبارتند از:

  1. حوادث اخیر:  نمایش داده های جستجو مربوط به  رویدادهای جاری و داغ روز است، مانند اخبار.
  2. رویدادهای مکرر به طور منظم:  رویدادهای سالانه ، انتخابات ، نمرات ورزشی ، برنامه های تلویزیونی و گزارش های درآمد شرکت ها
  3. به روزرسانی های مکرر:  اغلب به روز می شوند اما  موضوعات داغ روز نیستند.
  4. پرس و جوهای جستجو برای محصولاتی است که اغلب به روز می شوند.

نحوه ی اندازه گیری تازگی محتوا توسط گوگل

از جمله عواملی که گوگل بر اساس آن تازگی محتوا را محاسبه می کند:

  • تاریخ شروع ایندکس صفحه
  • میزان تغییر در صفحه ویرایش شده
  • تعداد تغییرات در محتوای اصلی صفحه
  • نرخ تغییر صفحه
  • تازگی بک لینک ها به صفحه

تازگی محتوا صفحه در مقابل تازگی محتوا سایت

تازگی محتوا توسط الگوریتم گوگل Freshness به دو صورت انجام میشود:

 

  • تازگی محتوا در یک صفحه وب خاص
  • تازگی محتوا در کل یک وب سایت

 

وب سایتی که هر هفته یک مقاله جدید اضافه می کند، عموماً در نتایج جستجو عملکرد بهتری از وب سایتی است که هر دو ماه یک بار محتوای جدید اضافه می کند.

5 روش برای بهینه کردن الگوریتم تازگی محتوا

تا اینجای مقاله متوجه شدیم که Freshness بر روی رتبه  پرسش های حساس به زمان تاثیر گذار است. برای بهینه کردن این الگوریتم به نکات زیر نیز توجه کنید:

  • بررسی serp

 

اگر شما به تاریخ انتشار ۱۰ نتیجه ی صفحه ی نخست گوگل توجه کنید متوجه محاسبه ی سطح تازگی یک پرس و جو توسط کاربران خواهید شد.

بهینه کردن الگوریتم تازگی محتوا
  • انتشارمحتوای جدید (evergreen) به طور منظم

با توجه به اینکه با ایجاد صفحه ی جدید از الگوریتم تازگی محتوا امتیاز مثبت دریافت میکنید بنابراین انتشار مرتب محتوای تازه چه موضوعات همیشه سبز یا حساس به زمان میتواند در برنامه شما قرار بگیرد.

هرچه بیشتر محتوا را منتشر کنید، گوگل بیشتر  سایت شما را میخزد.

 

  • بروزرسانی محتوای قدیمی را به طور منظم

 موتورهای جستجو تنها در محتوا ی جدید منتشر شده میخزند.

 بنابراین گوگل صفحات را ترجیحاً بر اساس نرخ به روز رسانی محتوا می خزند.

با به‌روزرسانی منظم محتوای قدیمی، امتیاز تازگی خود را بهبود می‌بخشید که می‌تواند رتبه‌بندی محتوای حساس به زمان را آسان‌تر کند.

 

  • بروزرسانی واقعی محتوای

اخیرا گوگل، بروزرسانی تاریخ منتشر شدن مقاله و سال در عنوان را جز تازگی محتوا به حساب نمی آورد.

  تغییرات در بدنه اصلی صفحه برای گوگل مهمتر از تنظیم برچسب های تاریخ یا زمان است.

در حالی که ایجاد تازگی جعلی به طور بالقوه می تواند CTR شما را افزایش دهد حداقل به صورت لحظه ای، اگر کاربران همچنان محتوای شما را تا حدی قدیمی بیابند، احتمالاً منجر میشود تا زمان کوتاه تری در صفحه شما بمانند و نرخ پرش را افزایش دهند.

 

  • تغییر واقعی سال انتشار محتوا در عنوان

اگر محتوایی را در سال ۱۴۰۰ منتشر کردید و قصد دارید در سال ۱۴۰۲ آن را آپدیت کنید. مقالاتی که زمان انتشار آنها با سال در عنوان مطابقت ندارد در واقع  نسبتاً رایج هستند.

بهینه کردن الگوریتم تازگی محتوا

Query Deserves Freshness چیست؟

QDF یا Query Deserves Freshness، الگوریتم رتبه‌بندی مجدد گوگل است که برای شناسایی پرسش‌هایی که به نتایج جدید نیاز دارند و در طول زمان از لحاظ معنایی تغییر می‌کنند، استفاده می‌شود.

این الگوریتم زمانی وارد عمل می شود که توجهات به موضوع خاصی جلب شود و گزارش های خبری یا حجم جستجو در مورد آن موضوع به طور ناگهانی افزایش یابد. مثلا جنگی رخ میدهد یا بیماریهایی مانند ویروس کرونا همه گیر میشود و مدام کاربران میخواهند اطلاعات جدیدی در این باره بدانند.

 

گوگل سه منبع را برای این کار در نظر می گیرد:

 

  1. وبلاگها و مجلات
  2. پورتالهای خبری
  3. پرس و جوها

اگر هر سه منبع موضوع خاصی را پوشش دهند و میزان توجه به آن بیش از حد متوسط باشد، QDF محتوا را شناسایی می کند.

تفاوت qdf با الگوریتم تازگی محتوا

درست است این دو الگوریتم  حول موضوعات جدید پر جستجو تشروع به کار میکنند ولی دارای تفاوت زیر هستند:

  • الگوریتم QDF، موضوعات و پرس و جوهای داغ و بروز را پیدا می کند
  • الگوریتم Freshness،  رتبه بندی صفحاتی را بر عهده دارد که این موضوعات بروز را پوشش می دهند.

نتیجه گیری

تاکنون آپدیت های زیادی از جمله

معرفی الگوریتم رنک برین Rank Brain گوگل را بررسی کردیم که همگی به عنوان قطعه ای از پازل، با اطلاعات که گوگل از سرچ کاربران در اختیار آنها میگذارد تلاش در تکمیل اهداف گوگل برای رضایت کاربر دارند. با معرفی الگوریتم تازگی محتوا ی گوگل در این مقاله دانستیم هنگام تولید محتوای با موضوعات حساس به زمان یا همیشه سبز، به طور معمول نیاز مخاطبان هدف خود را در نظر بگیرید چرا که

  • تازگی یک عامل رتبه بندی برای گوگل است اما فقط برای صفحاتی که پرس و جوهای حساس به زمان و پرطرفدار را هدف قرار می دهند.
  • بهترین راه برای تعیین اهمیت تازگی برای یک کلمه کلیدی خاص، جستجوی آن عبارت و مشاهده 10 تا 20 نتیجه برتر است.
  • عوامل تازگی، مانند سال جاری در عنوان شما و مهر زمانی، می تواند بر نرخ کلیک شما تاثیر بگذارد، که ممکن است منجر به رتبه های بالاتر شود.
  • فقط مهر زمانی را بدون به‌روزرسانی محتوا به‌روزرسانی نکنید.

در صورت داشتن هرگونه نظر، سوال، پیشنهاد، انتقاد ویا تجربه ی مشابه میتوانید از قسمت نظرات با ما در میان بگذارید

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *