الگوریتم اینستاگرام

5/5

الگوریتم اینستاگرام،  هم مانند الگوریتم های گوگل بر اساس اهدافی ایجاد شده و آن درگیر کردن و نگه داشتن کاربران در این برنامه است. Instagram Algorithm دائما در حال بروزرسانی و تکامل است.

همانطور که می دانید کاربران اینستاگرام به دو گروه تقسیم میشوند:

یا برای گذران وقت در این برنامه اقدام به ایجاد حساب کردند یا قصد گسترش بیزینس خود را دارند.

بعد از ساخت اکانت اینستاگرام، این اپ تمام تلاش خود را میکند تا با رصد هر کاربر علایق آنها را شناسایی کند و به صورت زنجیره وار کار را به سمتی هدایت کند تا او بتواند محتوای همسو با علایق خود را دنبال کند.

در این نقطه کاربرانی که قصد کسب درآمد دارند وارد عمل می‌شوند و میزان تعامل کاربران را بررسی میکنند تا بتوانند دنبال کنندگان بیشتری به دست آوررند.

الگوریتم اینستاگرام چیست؟

شبکه اجتماعی اینستاگرام از ترکیبی از چند الگوریتم، فرایند که هر کدام مربوط به قسمت خاصی است ایجاد شده است که در مجموع همه یک هدف واحد دارند و آن بررسی رفتار کاربر بر اساس انتخاب های که دارد و و ارائه پیشنهادات جذاب و مورد علاقه کاربر بر اساس سلیقه هر مخاطب به صورت مجزا است.

 الگوریتم اینستاگرام در سال 2023 به یک سیستم بسیار پیچیده برای تعیین محتوایی که برای هر کاربر نمایش داده شود بر اساس آنچه که به آن اهمیت می دهد تبدیل شده است نه بر اساس زمان ایجاد پست ها.

الگوریتم اینستاگرام چگونه کار می کند؟

شاید برای شما هم این سوال آمده است که چطور الگوریتم اینستاگرام میفهمد مخاطبش به چه نوع محتوایی علاقه مند است. در این قسمت به چند مورد اشاره خواهیم کرد

در ابتدا راه اندازی اینستاگرام محتوا بر اساس زمان انتشار نمایش داد میشد اما با گذشت زمان هر بخش از برنامه (Feed, Stories, Reels, Explore) برای نمایش محتوا به کاربران از الگوریتم خاص خود استفاده میکند.

 

      ۱. الگوریتم اینستاگرام برای reels

 اگر روی Reels متمرکز نیستید، فرصت جذب فالوور خود را از دست می دهید.

 

IGTV مرده است، به این معنی که شما نمی‌توانید ویدیوهای افقی یا طولانی داشته باشید زیرا اینستاگرام فرمت ویدیوی کوتاه را بیش از هر چیز در اولویت قرار داده است. برای اینکه فرآیند تولید محتوای خود را به حداکثر رساندن الگوریتم Reels تغییر دهید، کاری که باید انجام دهید این است:

 

  • اطمینان حاصل کنید که تمام محتوای ویدیو به 9:16 برش داده شده است.
  • ویدئوها باید 30 ثانیه یا کمتر باشند.
  • محتوا را سریع، جذاب و سرگرم کننده بهینه کنید.

محتوایی که به وضوح از TikTok بازیافت شده یا دارای وضوح پایین است را در اولویت قرار می دهد. اینستاگرام ریلیز هایی را ترجیح می‌دهد که

  • لایک
  • کامنت
  • اشتراک‌گذاری
  • بازدید

 به دست می‌آورند. همچنین تشخیص می‌دهد که کاربران ویدیوها را ذخیره می‌کنند یا Reels را به استوری های خود اضافه می‌کنند.

 

      ۲. الگوریتم اینستاگرام برای Stories

استوری های اینستاگرام مشابه فید عمل می کند. علاوه بر تبلیغات، محتوایی که در استوری‌ها می‌بینید از آنهایی است که قبلاً دنبال کرده‌اید، نه حساب‌های جدید. با این حال، شما توانایی لایک یا نظر دادن روی استوری ها را ندارید، بنابراین اینستاگرام از سیگنال های مختلفی استفاده می کند:

 

  • پیام های مستقیم (DM): آیا کاربر داستان شما را می بیند و پاسخ می دهد؟
  • کلیک‌های پروفایل: آیا کاربر پس از تماشای یک داستان، روی پروفایل شما کلیک می‌کند تا محتوای بیشتری را مشاهده کند؟
  • Finish یا Skipped: آیا کاربر شما استوری های شما را به طور کامل تماشا کرده است یا حوصله اش سر رفته و به داستان بعدی رفته است؟

کاربرانی که اعلان‌ها را برای استوری‌های شما فعال می‌کنند یا داستانی را با دوستانشان به اشتراک می‌گذارند (یا در استوری‌های خودشان) نیز بر عملکرد محتوای شما تأثیر می‌گذارد.

 

همه این اقدامات سیگنال‌هایی هستند که بر این موضوع تأثیر می‌گذارند که آیا الگوریتم به محتوای شما اولویت می‌دهد. محتوای جذابی ایجاد کنید که کاربران شما را وادار به انجام کاری کند که الگوریتم دوست دارد.

موارد زیر آزمایش کنید تا فالوورهای خود را وادار کنید تا در مورد محتوای شما اقدام کنند.

 

  • نظرسنجی ها
  • استیکرها
  • پرسش
  • پاسخ ها

 

      ۳. الگوریتم اینستاگرام برای Feed

شما عمدتاً فقط محتوای کسانی را می بینید که قبلاً آنها را دنبال کرده اید، و این اولین تفاوت مهم الگوریتم است. وقتی در برگه اکسپلورر یا رلیز هستید، محتوای دوستان و خانواده‌تان در اولویت قرار نمی‌گیرد.

 

در مرحله بعد، الگوریتم فید به چند سیگنال دیگر نگاه می کند تا مشخص کند چه چیزی در  اولویت دارد:

 

  • چه کسی این پست را ایجاد کرد: آیا این شخصی است که اغلب با او در ارتباط هستید؟ آیا آنها طرفداران زیادی دارند؟ آیا آنها معمولاً محتوای عالی تولید می کنند؟
  • اطلاعات درباره پست: آیا محتوا یک تصویر است یا یک ویدیو؟ اگر ویدیو است، مدت آن چقدر است؟ چه ساعتی از روز پست شد؟ آیا در حال مشاهده محتوا در تلفن یا دسکتاپ خود هستید؟ آیا مکانی به پست پیوست شده است؟
  • فعالیت شما: در گذشته به چه نوع محتوایی نگاه کرده اید و با آن درگیر بوده اید؟ چه شانسی دارید که نظر بگذارید؟

 

      ۴. الگوریتم اینستاگرام برای Explore

برگه اکسپلورر جایی است که کاربران برای یافتن محتوای جدید و مرتبط با علایقشان به آن مراجعه می کنند. به همین دلیل، متوجه خواهید شد که تقریباً تمام تصاویر و ویدیوهایی که می بینید از حساب هایی هستند که آنها را دنبال نمی کنید. ممکن است هر از چند گاهی یک یا ۲ پست از حساب‌هایی که دنبال می‌کنید ببینید، اما آن‌ها در اقلیت قرار می‌گیرند.

 

اینستاگرام می‌گوید: «مهم‌ترین اقداماتی که در اکسپلورر پیش‌بینی می‌کنیم شامل لایک، ذخیره و اشتراک‌گذاری است.» الگوریتم اکسپلورر عوامل دیگری را نیز در نظر می گیرد:

 

  • چه کسی محتوا را ارسال می کند: آیا پروفایل حسابی است که چند نفر از دوستان شما آن را دنبال می کنند؟ آیا قبلا با آنها تعامل داشته اید اما هنوز آنها را دنبال نکرده اید؟
  • اطلاعات درباره پست: آیا سایر کاربران به سرعت این محتوا را پیدا می کنند، لایک می کنند، نظر می دهند و به اشتراک می گذارند؟ آیا جدید و به موقع است؟ کدام کاربران این پست را پسندیده اند؟ آنها معمولاً با چه نوع محتوای دیگری درگیر می شوند؟
  • فعالیت شما: آیا در گذشته با محتوای مشابه تعامل داشته اید؟ آیا معمولاً این نوع محتوا را ذخیره می کنید یا آن را در استوری های خود به اشتراک می گذارید؟

الگوریتم اینستاگرام سعی در پیش بینی علایق شما دارد. برای مثال، اگر منچستریونایتد را دنبال می‌کنید و محتوای آن‌ها را دوست دارید، این پلتفرم ممکن است سعی کند سایر باشگاه‌های فوتبال را به شما نشان دهد. یا پلتفرم ممکن است فکر کند که شما به طور کلی به ورزش علاقه دارید و ممکن است سعی کند ویدیوهای بسکتبال یا بیسبال را به شما نشان دهد.

 

اگر این پیشنهادها را دوست دارید، آنها همچنان محتوای بیشتری را به شما نشان می دهند. اگر این کار را نکنید، آنها ادامه می دهند و سعی می کنند چیز دیگری پیدا کنند که شما را درگیر خود نگه دارد.

7 راه کار برای همسو شدن با الگوریتم اینستاگرام

برنامه اینستاگرام یک تجارت انتفاعی است که برای کسب درآمد به تبلیغات متکی است.هرچه کاربران بیشتری را راضی نگه دارد برای کسب و کار بهتر است.

اگر محتوای شما به این هدف برای اینستاگرام دست یابد، احتمالاً الگوریتم به نفع شما خواهد بود.

 در اینجا نکاتی برای به کار انداختن الگوریتم اینستاگرام به نفع شما آمده است:

      1. انتشار پست های مکرر و مداوم

هرچه بیشتر پست کنید، سریعتر رشد می کنید. با این حال، شما باید محتاط باشید. شما نمی توانید ۱۰ بار امروز، ۲ بار فردا و ۴ بار در هفته آینده محتوایی منتشر کنید.  الگوریتم اینستاگرام این را دوست ندارد می خواهد ثبات انتشار پست شما را ببیند.

با ارسال 1 بار در روز شروع کنید. ممکن است وسوسه شوید کارهای بیشتری انجام دهید، اما عجله نکنید. به یاد داشته باشید که اولویت اول کیفیت است. هنگامی که عادت به تولید منظم محتوای عالی در اینستاگرام را پیدا کردید، می توانید شروع به مقیاس گذاری و پست های بیشتر کنید.

به آرامی همه چیز را افزایش دهید. برای چند هفته روزی 2 بار پست کردن را آزمایش کنید. سپس، آن را تا 3 بار در روز افزایش دهید.

      2. استراتژی unicorn

   استراتژی گام به گام رشد تک شاخ :

  • به حساب شخص دیگری که می خواهید شبیه آن باشید نگاه کنید.
  • پست های با عملکرد برتر آنها را تجزیه و تحلیل کنید.
  • به این فکر کنید که چگونه می توانید آن را بهتر ایجاد کنید.

      3.ارتباط  برقرار کردن و احترام به مخاطبان خود 

اینستاگرام می‌خواهد محتوایی را تبلیغ کند که کاربران را درگیر نگه می‌دارد زیرا این همان چیزی است که افراد را برای مدت طولانی‌تری در پلتفرم نگه می‌دارد.

به هر لایک، نظر و پیام مستقیم پاسخ دهید. از پروفایل های مخاطبان خود دیدن کنید تا محتوای آنها را لایک کنید و در مورد آنها نظر دهید. این نوع تعاملات باعث می شود که الگوریتم اینستاگرام به نفع شما کار کند و همچنین به شما کمک می کند تا روابط واقعی با فالوورهای خود ایجاد کنید.

به یاد داشته باشید، یک نفر پشت هر نام کاربری و نظری وجود دارد. مردم زمانی که برندها (حتی برندهای کوچک و محلی) با آنها تعامل می کنند هیجان زده می شوند و آنها را تشویق می کند که بیشتر لایک کنند، نظر بدهند و به اشتراک بگذارند. این یک چرخه تکرار شونده از تعامل، ارتقاء الگوریتم و تعامل بیشتر ایجاد می کند.

      4. کیفیت هشتگ و کپشن

وقتی نوبت به هشتگ ها و الگوریتم اینستاگرام می رسد، کیفیت به کمیت مربوط می شود. اگر در حال راه‌اندازی یک حساب کاربری جدید یا به‌روزرسانی استراتژی هستید، این مراحل را دنبال کنید:

  • از اکسپلورر برای تحقیق در مورد هشتگ های پرطرفدار استفاده کنید
  • روی 5 هشتگ تمرکز کنید
  • آنها را برای 30 روز اول هر پست تغییر دهید
  • دریابید که چه هشتگ هایی بهترین عملکرد را دارند
  • آنها را دوباره به محتوای خود مرتبط کنید

به یاد داشته باشید، هشتگ های شما باید همیشه با پست ها یا محتوای پروفایل شما مرتبط باشند. به این ترتیب، الگوریتم جایگاه شما را به مخاطبان مشابه متصل می کند.

اگرچه کپشن ها آنطور که قبلاً در الگوریتم اینستاگرام اهمیت داشتند مهم نیستند اما همچنان ابزار قدرتمندی برای انتقال پیام شما هستند.

 هدف شما این است که از تصویر یا ویدیویی استفاده کنید که مخاطبان شما را وادار کند که از پیمایش دست بکشند و نگاهی بیندازند. سپس، به یک عنوان قدرتمند نیاز دارید که آنها را وادار کند مطالب شما را بخوانند و اقدامی انجام دهند.

مخاطبان شما از شخصیت های مختلف تشکیل شده اند. برخی دوست دارند بخوانند، برخی دیگر دوست دارند تماشا کنند، و تعداد کمی دوست دارند نگاهی بیندازند. از تمام عملکردهای اینستاگرام برای جلب توجه همه مخاطبین خود استفاده کنید.

      5. ایجاد carousels

 کروسل یا چرخ فلک‌های اینستاگرام پست‌هایی که دارای چندین تصویر یا ویدیو هستند که کاربران با کشیدن انگشت روی آن‌ها نگاه می‌کنند. این به شما فرصت های بیشتری برای جذب مخاطب، ارائه ارزش و کسب  لایک یا نظر می دهد.

کروسل های متوسط چندین عکس را نشان می‌دهند که شاید عنوان به هم مرتبط باشد. چرخ و فلک های باورنکردنی به آرامی در کنار هم جریان دارند و داستانی را از ابتدا تا انتها بیان می کنند یا یک فکر را با جزئیات بیشتری توضیح می دهند.

      6. درگیر کردن مخاطبان خود با استوری ها

استوری های اینستاگرام ابزاری برای تعامل بیشتر و جذب فالوورهای جدید و بازگشتی به شما می دهد. آنها ممکن است به اندازه Reels در الگوریتم اینستاگرام نقش داشته باشند، اما ابزار بهتری برای تعامل با مخاطبان شما (و در حالت ایده آل، فروش به مخاطبان) وجود ندارد.

به تجربه معمولی خود در اینستاگرام فکر کنید. گاهی اوقات برنامه را باز می‌کنید و احتمالاً متوجه استوری می‌شوید که به آن علاقه‌ مندید از کسی که دنبال می‌کنید. قبل از اینکه برنامه را ببندید و به کارهای دیگر خود بپردازید، آن را تماشا می‌کنید، برنامه دیگری را تماشا می‌کنید و چند مورد دیگر را تماشا می‌کنید.

با قرار دادن محتوای خود در فیدها و استوری های فالوورهای خود، فرصت های متعددی برای تعامل با آنها به دست می آورید. آنها را بیشتر درگیر کنید اینستاگرام هم محتوای شما را بیشتر نشان خواهد داد.

      7. استفاده از فرمت مناسب

اینستاگرام اندازه محتوای پیشنهادی دارد. اگر از اندازه مناسب استفاده کنید  اینستاگرام به محتوای شما کمک خواهد کرد. اگر از اندازه مناسب استفاده نکنید،  عملکرد شما توسط Instagram Algorithm  کاهش می یابد.

در اینجا اندازه های پیشنهادی برای محتوای مربعی و عمودی آمده است:

  • مربع (تصاویر استاتیک): (1:1)
    • ارتفاع : 1080 پیکسل
    • عرض : 1080 پیکسل
  • عمودی (داستان ها و ریلز ها): (9:16)
  • ارتفاع: 1920 پیکسل
  • عرض : 1080 پیکسل

نتیجه گیری

اینستاگرام الگوریتم هایی دارد که تعیین می کند چه عواملی باید اولویت بندی شوند، اما فالوورهای شما هر روز بر الگوریتم تأثیر می گذارند.

آنچه آنها دوست دارند، مشاهده می کنند و در مورد آن نظر می دهند، بر الگوریتم تأثیر می گذارد. با این حال، به همان اندازه مهم است که آنها چه چیزی را دوست ندارند، تماشا نمی کنند یا در مورد آن نظر نمی دهند. هر تعامل یا عدم تعامل سیگنالی به الگوریتم اینستاگرام است.

مقالات مرتبط

14 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *