استراتژی لینک سازی، به عنوان یکی از عوامل تعیین کننده رتبه یک سایت توسط موتورهای جستجو استفاده می شود. هر چه یک وب سایت لینک های با کیفیت بیشتری داشته باشد، احتمالاً رتبه آن بالاتر خواهد بود.
با این حال، توجه به این نکته مهم است که همه پیوندها «وزن» یکسانی ندارند. به لینکهای معتبر و باکیفیت وزن بیشتری نسبت به لینکهای کمتر معتبر داده میشود.
انواع لینک ها
اگر شما صاحب سایت یا یک کارشناس سئو باشید از اهمیت لینک سازی و احتمالا انواع آن آگاه هستید:
1- بک لینک (backlinks)
بک لینک ها پیوندهایی از وب سایت های خارج هستند ( دامنه ای غیر دامنه خودتان) که به وب سایت شما “back” می دهند.
به عنوان مثال ، شرکت دیگری که از یکی از پست های وبلاگ خود به صفحه ای در وب سایت شما پیوند می یابد ، نمونه ای از لینک سازی با عنوان بک لینک است.
2- لینک های داخلی(Internal )
لینک سازی داخلی پیوندهایی از یک صفحه در وب سایت شما هستند که به صفحه دیگری لینک داده میشوند . به عنوان مثال ، بهترین تمرین سئو این است که از پست های وبلاگ موجود خود به سایر پست های وبلاگ مرتبط در وب سایت خود پیوند دهید.
3- لینکهای شکسته (Broken )
لینک سازی شکسته (اعم از لینک های شکسته خارجی و یا لینکهای داخلی شکسته) پیوندهایی هستند که در ابتدا به یک منبع نهایی اشاره می کردند، اما این منبع از آن زمان حذف شده است یا دیگر زنده نیست.
همین مسئله اغلب منجر به خطای 404 می شود که می گوید این صفحه یافت نمی شود.
4- لینک های دو فالو(dofollow)
«Dofollow» تعیین شده توسط لینک مبدا (خواه سایت شخصی شما یا سایت بیرونی که به شما پیوند دارد) به موتورهای جستجو می گوید «اعتبار آن پیوند را به منبع نهایی» دنبال کنند.
به عبارت دیگر ، این نوع لینک سازی به موتورهای جستجو می گوید که لینک مورد تایید است و آن را بخزد و همچنین اعتبار خود را به آن صفحه مقصد منتقل میکند.
5- پیوندهای نوفالو ( nofollow)
از طرف دیگر، پیوندهای Nofollow به موتورهای جستجو می گویند که این پیوندها را حساب نکنند یا اعتبار صفحه مبدا را به مقصد ندهد .
یکی از مزایای این کار تنها کلیک گرفتن از کاربر برای صفحه ی خود است.
6- لینک های خارجی (External)
لینک سازی خارجی پیوندهای از وب سایت شما به منبع دیگری هستند. هر زمان که به وب سایت یا دامنه دیگری پیوند دهید خواه متعلق به شما و یا شخص دیگری باشد این یک لینک خارجی است.
7- لینکهای سر مقاله ای (Editorial)
لینک سازی Editorial بک لینک هایی هستند که از یک منبع Editorial به دست می آیند ، که در آن منبع به وب سایت شما به صورت ارگانیک پیوند می زند (یعنی بدون پرداخت هزینه مانند لینک های رپورتاژ).
پیوندهای سرمقاله اغلب توسط نویسندگان محتوا برای اثبات مطلب منتشر شده به سایت ما میدهند.
8- ریفرینگ دامین (referring domain)
دامنه های ارجاع یک برچسب است که در ابزارهای مشترک سئو برای اندازه گیری تعداد دامنه های جداگانه به یک وب سایت استفاده می شود. با استفاده ریفرینگ دامینگ اعتبار و ارتباط هر دامنه میشود بررسی کرد.
9- لینکهای با کیفیت بالا(High quality)
لینک سازی هایی که از وب سایت های مربوطه با اعتبار دامنه بالا و کیفیت محتوا حاصل می شوند همان چیزی است که شما می خواهید.
موتورهای جستجو دوست دارند ببینند که سایتهای محبوب و پرقدرت به شما پیوند می دهند و این اغلب به حجم بالایی از پیوندهای با کیفیت پایین ارجح است.
10- لینکهای مرتبط (Relevant)
ممکن است اصطلاح «لینکهای مرتبط» را در سایت خود یا دیگران مشاهده کنید.
ایده این است که شما از وب سایت ها و وبلاگ های مربوطه که موضوعات مربوط به آنچه کسب و کار شما را ارائه می دهد ، پیوندهایی را کسب می کنید.
این پیوندها اساساً به گوگل می گویند که یک موضوع وب سایت مشابه موضوع وبسایت خودشان است. این موضوع سبب تعامل بیشتر کاربران و افزایش بازدید میشود.
لینک سازی مرتبط با سایت های با کیفیت بالا و معتبر می تواند به طور قابل توجهی اعتبار و اعتماد وب سایت شما را افزایش دهد.
استراتژی لینک سازی خارجی و اهمیت آن برای سئو
- وب سایت خود را با ابزارهای سئو تجزیه و تحلیل کنید.
ابزارهای سئو مانند ahrefs.com و moz.com به شما امکان می دهد تا وب سایت خود را ارزیابی کرده و پروفایل بک لینک موجود خود را تجزیه و تحلیل کنید.
در اینجا ، می توانید اطلاعاتی به صورت پایه در مورد
- تعداد بک لینک های موجود در حال حاضر
- اعتبار دامنه ( DA )
- چگونه بک لینک های شما افزایش یافته یا کاهش یافته
و معیارهای قدرتمند تری دریافت کنید.
با ابزارهای سئو، همچنین می توانید ببینید:
- چه بک لینکی را از دست داده اید و چه بک لینک خرابی را دارید.
- کدام دامنه ها به رقبای شما لینک میدهند
- صفحاتی که بیشترین پیوند را دارند
- این که آیا اسپم یا بک لینک با کیفیت پایین وجود دارد که به سایت شخصی شما اشاره کند
از این ابزارها به نفع خود استفاده کنید تا مشخصات بک لینک موجود خود را ببینید و فرصت های جدید ایجاد پیوند را پیدا کنید.
2. شناسایی جایگاه خود
ایجاد پیوند و لینک سازی اغلب در مورد ایجاد محتوای با کیفیت است که مخاطبان هدف شما و وب سایت های ارجاع دهنده را جذب می کند. شناخت جایگاه خود و مخاطبانتان به شما کمک می کند تا موضوعات محتوایی را انتخاب کنید که می توانند برای شما لینک کسب کنند.
برای کشف دانش بیشتر در مورد کاربران هدف خود، تحقیقات بازار را در نظر بگیرید. به موضوعاتی را که فکر می کنید مخاطبان شما به آنها علاقه مند هستند، بپردازید. از ابزارهای SEO برای یافتن کلمات کلیدی که مخاطبان شما فعالانه آنها را جستجو می کنند، استفاده کنید.
علاوه بر این، تحقیقات رقبا می تواند به شما در کشف محتوای دست نخورده و فرصت های بک لینک کمک کند.
3. ایجاد لیستی از وب سایت ها
ابزارهای سئو و تحقیقات دستی به شما کمک می کند تا وب سایت هایی را پیدا کنید که می توانند برای استراتژی لینک سازی شما مناسب باشند.
به عنوان مثال ، اگر آژانس مسافرتی دارید ، ممکن است لیستی از دامنه های دیگر در صنعت مسافرت را ایجاد کنید. به وبلاگ های مسافرتی ، سایت های آژانس مسافرتی ، مجلات مسافرتی و موارد مشابه فکر کنید.
پس از داشتن لیستی از دامنه ها ، می توانید طوفان فکری را برای دستیابی به راهبردی یا استراتژی بازاریابی محتوا شروع کنید. این ممکن است شامل ایمیل به وب سایت ها به طور مستقیم یا ایجاد محتوای ارزشمند باشد که آنها را به صورت ارگانیک جذب می کند.
4. نوشتن محتوای جذاب
لینک سازی بدون محتوا سخت است. محتوای با کیفیت بالا می تواند کاربران را جذب کند، پیوند ایجاد کند، در رسانه های اجتماعی بازدید ایجاد کند، به صورت آنلاین منتشر شود و موارد دیگر.
حتماً مقالاتی بنویسید که برای مخاطبان شما جذاب باشد.
- گفتن مطالبی که کاربران را درگیر خود کند.
- ارائه فهرستی از نکات یا حقایقی که خوانندگان نمی توانند در جای دیگری بیابند.
- افزودن ارزش با مصاحبه ها، فیلم ها و فایل های PDF
- شامل تصاویر و گرافیک با کیفیت بالا
- شکستن متن به بخش های کوچکتر، خواندن مطالب شما را آسان تر می کند.
- لینک سازی داخلی به صفحات مرتبط در وب سایت خود
- لینک سازی به منابع خارجی ارزشمند و قابل اعتماد
- ارائه مشاوره عملی، مطالعات موردی، آموزش و موارد دیگر
نکته کلیدی این است که اطلاعات بهتر و تجربه وب بهتری نسبت به آنچه که خوانندگان در جای دیگر آنلاین بیابند، ارائه دهید.
5. نوشتن وبلاگ
وبلاگ نویسی یکی از بهترین تکنیک های لینک سازی است که امروز می توانید از آن استفاده کنید. تعجب خواهید کرد که با ارسال محتوای با کیفیت بالا و ارسال مهمان ، چه تعداد پیوند می توانید دریافت کنید!
استراتژی لینک سازی داخلی و اهمیت آن برای سئو
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که مقاله ای منتشر کردید و بعد از مدتی هنوز ایندکس نشده باشد. یکی از راههایی که باعث میشود گوگل تمام صفحات ما را کشف و ایندکس کند لینک سازی پیوند های داخلی (Internal links) است.
اگر از لینک سازی به صورت استراتژیک استفاده کنید، پیوندهای داخلی می توانند اعتبار صفحه (همچنین به عنوان رتبه صفحه شناخته می شود) را به صفحات مهم ارسال کنند. از جمله روش های درست ایجاد لینک داخلی میشود به موارد زیر اشاره کرد:
1. استفاده از انکر تکست غنی از کلمه کلیدی
به عنوان مثال، یک پیوند داخلی در صفحه ای از سایت نوماوب وجود دارد:
انکرتکست به کاربران و گوگل کمک می کند تا بفهمند صفحه ای که ما به آنها لینک می دهیم درباره «بروزرسانی موش کور» است.
گفتنی است، اگر اکثر متن لینک ها دقیقاً یکسان باشد، اسپم به نظر می رسد.
2. لینک به صفحات مهم
وقتی به صفحه دیگری در سایت خود لینک می دهید، اعتبار صفحه ی جاری را به آن صفحه می فرستید.
با وجود قدرت کم لینکهای داخلی نسبت به لینکهای خارجی اما کمک کننده هستند.
برای همین میتوانید مراحل زیر را انجام دهید:
- ابتدا ابزار لینک سازی مورد نظر خود را مانند Semrush فعال کنید.
- صفحات معتبر را در سایت خود بیابید.
- سپس از آن صفحات به صفحاتی که می خواهید بیشترین رتبه را داشته باشید، لینک با انکرتکست غنی از کلمات کلیدی دهید.
4. استفاده نکردن از انکر تکست یکسان برای دو صفحه مختلف
دلیل اصلی انجام این کار این است که گوگل را گیج می کند. به عنوان مثال، فرض کنید دو صفحه در سایت خود دارید.
یکی در مورد الگوریتم تازگی محتوا گوگل است و دیگری در مورد الگوریتم رنک برین گوگل است. ما نمیتوانیم به این دو مقاله از مقالات دیگر با انکر تکست یکسان مانند الگوریتم های گوگل، لینک دهیم.
چون وقتی گوگل آن را می بیند فکر میکند هر دو مقاله دقیقا مربوط به یک موضوع هستند. برای رفع این مشکل باید برای هر صفحه متفاوت لینکی با انکر تکست متفاوت داشته باشیم.
3. ارزیابی لینکهای داخلی با سرچ کنسول گوگل
سرچ کنسول کنسول دارای یک ویژگی به نام links است.
می توانید از این ویژگی استفاده کنید تا ببینید که چگونه پیوندهای داخلی سایت شما تنظیم شده است.
4. قرار دادن لینک ها در بالای صفحه
با علم به این موضوع که وقتی کسی مدت زیادی را در سایت ما می گذراند ، به گوگل می گوید: کاربران این نتیجه را دوست دارند، کلمه کلیدی موجود در اینجا با ارزش است باشد. بنابراین بیایید این پیوند را بالا مثلا در مقدمه ی محتوا قرار دهیم. چرا کاربر ممکن است زودتر روی آن کلیک شود وبا گردش در سایت ما زمان بیشتر را در سایت ما بماند.
5. لینک های dofollow
اگر می خواهید رتبه ی صفحه را از طریق پیوندهای داخلی در سایت خود بالا ببرید ، باید از پیوندهای معمولی Dofollow استفاده کنید.
معمولاً به این دلیل است که آنها از نوعی افزونه استفاده می کنند که به طور خودکار برچسب Nofollow را به پیوندهای خارجی اضافه می کند. و یک اشکال یا تنظیمات باعث می شود پیوندهای داخلی آنها نیز نوفالو باشد.
6. استفاده از پیوندهای داخلی برای ایندکس کردن
گوگل معمولاً تمام صفحات مهم را در یک وب سایت پیدا و ایندکس می کند.
اما اگر صفحات زیادی دارید، ممکن است گوگل فقط درصد مشخصی از صفحات سایت شما را بخزد و ایندکس کند. با ورود پیوند داخلی خزش رباتهای گوگل آسانتر میشود چرا که صفحاتی هم که گویی دفن و ناپیدا شده بودند هم هویت پیدا میکنند.
مزایای ایجاد پیوند برای وب سایت ها
استراتژی لینک سازی یک تکنیک سئو است که به صاحبان وب سایت کمک می کند تا رتبه جستجوی ارگانیک خود را افزایش دهند. داشتن تعداد زیادی از بک لینک های با کیفیت به گوگل کمک می کند تا وب سایت شما را معتبر تفسیر کند.
در اینجا چرا ساختمان پیوند برای سئو مهم است:
- باورپذیری : بک لینک های با کیفیت اساساً رأی اعتمادی هستند از طرف وب سایت های مربوطه که می گویند وب سایت شما اطلاعات مفید ، دقیق و جذاب را ارائه می دهد.
- رده بندی : تعداد زیادی از بک لینک های با DA بالا به وب سایت شما می تواند رتبه بندی کلمات کلیدی وب سایت شما را بهبود بخشد و بنابراین در نتایج جستجو دید.
- ترافیک : بک لینک های وب سایت های دیگر می توانند به هدایت کاربران اضافی (یعنی ترافیک) به وب سایت شما کمک کنند.
- درآمد : بک لینک ها ممکن است فرصت های درآمد و فروش بیشتری را از طریق ترافیک ارائه دهند.
- عملکرد : ایجاد پیوند می تواند به معیارهای عملکرد بهتر، مانند DA سایت خود ، موقعیت های کلید واژه ، برداشت های ارگانیک و موارد دیگر کمک کند.
- مشارکتها : عمل به ایجاد پیوند و دسترسی به شما می تواند به شما در ایجاد روابط و مشارکت ارزشمند با سایر صاحبان مشاغل و وبلاگ نویسان در صنعت خود کمک کند.
- اعتبار: ایجاد محتوای عالی با هدف کسب لینک ها می تواند به ایجاد اعتبار وب سایت شما کمک کند.
- بازاریابی محتوا : ایجاد پیوند به عنوان یک فعالیت اغلب به معنای وبلاگ نویسی ، به اشتراک گذاری محتوا در رسانه های اجتماعی ، اجرای کمپین های ایمیل و غیره است. همه اینها می توانند برای پشتیبانی از استراتژی بازاریابی محتوای بزرگتر شما جمع شوند.
نتیجه گیری
در این مقاله ما به استراتژی لینک سازی، انواع لینک ها و چند راهکار مفید در مورد ساخت پیوندپرداختیم.
اگر در مورد موضوع این مقاله یا هر موضوع دیگری سوالی دارید، در بخش نظرات زیر با ما در میان بگذارید. همچنین در صورت مفید بودن مقاله میتوانید با اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی از ما حمایت کنید.