خدمات تبلیغات در واتساپ
معرفی ابزار و خدمات
در دنیای پیشرفته امروز تبلیغات برای بقای کسبوکارها به یک امر ضروری تبدیل شده است و اگر آن را نادیده بگیرید ممکن است در کسبوکار خود شکست بخورید! تبلیغات در واتساپ، یکی از شیوههای رایج برای انجام تبلیغ در شبکههای اجتماعی است و با انجام آن میتوانید صدای خود را به مخاطبین بیشتری برسانید.
طبق سرشماریها و تحقیقات انجام شده در سال 2023، واتس اپ با داشتن 2 میلیارد کاربر به محبوبترین پیامرسان جهان تبدیل شده است و یکی از بهترین بسترها برای انجام تبلیغات و مشتری یابی است. در این مقاله همه چیز را درمورد انجام تبلیغات در واتس اپ از 0 تا 100 بررسی میکنیم و تمامی نکات مربوط به آن را برای شما بیان میکنیم. با ما همراه باشید.
چرا باید تبلیغات در واتساپ را انتخاب کنیم؟
تعداد بالای کاربران ایرانی در واتس اپ
شناسایی و تثبیت برند
افزایش نرخ کلیک و تعامل مشتری
انجام بازاریابی با هزینه ناچیز
اطلاع از نرخ موفقیت تبلیغ
محبوب بودن واتساپ
قیمت ارسال تبلیغات در واتساپ
2000 پیام
-
ارسال پیام متنی
-
ارسال پست
-
ارسال تصویر و ویدئو
-
ارسال لینک
5000 پیام
-
ارسال پیام متنی
-
ارسال پست
-
ارسال تصویر و ویدئو
-
ارسال لینک
10000 پیام
-
ارسال پیام متنی
-
ارسال پست
-
ارسال تصویر و ویدئو
-
ارسال لینک
درخواست مشاوره برای خدمات تبلیغات درواتساپ
البته اگر میخواهید درباره ارسال تبلیغات در واتساپ بیشتر بدانید در ادامه با ما همراه باشید. ما درباره اهمیت، مزایا، انواع روش ها، انواع ابزار ها صحبت کرده ایم.
تبلیغات در واتساپ چیست؟
تبلیغات در واتساپ فرایندی است که در آن با استفاده از متون تبلیغاتی، عکس یا فیلم مخاطب را ترغیب به خرید یا انجام اقدام موردنظر میکنیم. انجام تبلیغات در واتساپ روشهای متفاوتی دارد و یکی از بهترین راهها برای معرفی محصولات و خدمات است؛ زیرا امروزه پیامرسان واتساَپ بر روی اکثر گوشیها نصب شده است.
تعداد بالای کاربران ایرانی در واتس اپ
طبق سرشماریهای انجام شده، تا به امروز بیش از 80 درصد مردم ایران از واتساپ استفاده میکنند. دانستن همین یک مورد کافی است تا ما تبلیغات واتساپ را جدیتر بگیریم و روی آن توجه کافی را داشته باشیم! هر چقدر یک رسانه در بین کاربران محبوب تر باشد، کار ما برای انجام تبلیغات راحتتر است.
شناسایی و تثبیت برند
انجام تبلیغات از طریق پیامرسان واتساپ به افزایش اعتبار برند شما کمک میکند. زمانی که شما از طریق واتساپ به مشتری یا افراد پیام میدهید و خدمات خود را ارائه میدهید، بهنوعی درحال برقراری ارتباط بهصورت مستقیم با مخاطب هستید و این مسئله به شناختهشدن برند شما کمک زیادی میکند. برای مثال یکی از کسبوکارهایی که از تبلیغات واتساپ استفاده میکند، فستفود لاویا است. این کسبوکار با تبلیغ محصولات بهصورت هفتگی یا ماهانه از طریق واتس آپ، برند خود را در ذهن مخاطبان تثبیت میکند و این مفهوم را میرساند که برای مشتریانش ارزش خاصی قائل است.
افزایش نرخ کلیک و تعامل مشتری
زمانی که شما تبلیغات خود را در واتساپ انجام میدهید مشتریان در جریان اخبار و خدمات شما قرار میگیرند. شما میتوانید نرخ کلیک خود را افزایش دهید و تعامل بیشتری از سمت مشتریان دریافت کنید. افراد مورد توجه قرار گرفتن را دوست دارند و زمانی که شما با انجام تبلیغات این احساس را در مخاطبانتان تحریک میکنید، آنها نیز اهمیت بیشتری به شما میدهند و نگاه متفاوتی به کسب و کار شما خواهند داشت.
برای مثال بر روی لینکهای تبلیغ شما کلیکهای بیشتری صورت میگیرد یا اگر خدمات بهخصوصی را ارائه میدهید کاربران برای بررسی آن زمان بیشتری میگذارند و بهنوعی تعامل مشتری با کسبوکار شما بیشتر میشود و تمام این مزایا به دلیل اهمیت دادن به مشتری اتفاق میافتد.
انجام بازاریابی با هزینه ناچیز
با انجام تبلیغات در واتساپ شما میتوانید با هزینههای بسیار کم و یا حتی بدون هزینه خدمات و کسبوکار خود را برای مخاطبین تبلیغ کنید و دیده شوید. بالا بودن هزینههای بازاریابی در کسبوکار به یکی از دغدغههای اصلی افراد تبدیل شده است. شما میتوانید به کمک واتساپ هزینه تبلیغات خود را تا حد زیادی کاهش دهید.
اطلاع از نرخ موفقیت تبلیغ
واتساپ این امکان را به شما میدهد که بتوانید میزان موفقیت تبلیغات خود را بررسی کنید. به این صورت که شما با ارسال پیام تبلیغ به مخاطبان متوجه میشوید که تبلیغ برای چه کسی ارسال شده است، چه کسی آن را دیده است و تعداد افرادی که تبلیغ بهطورکلی به دست آنها نرسیده چقدر است.
- پیام یک تیک بخورد > به دست مخاطب نرسیده است.
- پیام دو تیک بخورد > برای مخاطب ارسال شده؛ اما هنوز آن را ندیده است.
- پیام دو تیک آبی رنگ بخورد > پیام برای مخاطب ارسال شده و آن را دیده است.
با دسترسی به این اطلاعات میتوانید نرخ باز شدن پیام به ازای هر 100 مخاطب را محاسبه کنید و یک تحلیل دقیق از نتایج دریافتی خود داشته باشید.
روشهای انجام تبلیغات در واتساپ
در ادامه تمامی روشهای تبلیغات در واتس آپ و نحوه انجام آن را مورد بررسی قرار می دهیم.
استفاده از وضعیت واتسآپ (WhatsApp Status)
یکی از سادهترین کارهایی که میتوانید انجام دهید این است که از بخش «وضعیت» واتساپ استفاده کنید و خدمات خود را در آن قسمت تبلیغ کنید. انجام این روش هیچ هزینهای برای شما ندارد و برای اجراییکردن آن باید یک استراتژی ساده بچینید. برای مثال میتوانید فراخوان دریافت کد تخفیف یا یک هدیه رایگان را در وضعیت واتساپ خود قرار دهید و از کاربران بخواهید که برای دریافت آن به شما پیام دهند.
انجام این کار تعامل شما با مشتری را افزایش میدهد. باید توجه داشته باشید که وضعیتهای شما تنها برای افرادی قابل مشاهده است که شماره شما را در تلفن همراه خود ذخیره کردهاند. شما با گذاشتن وضعیت در واتس اپ، تعامل خود را با مشتری افزایش داده و بهنوعی تبلیغات میکنید.
استفاده از وضعیت واتساپ برای انجام تبلیغات دارای مزایا و معایبی است که در این بخش به آن اشاره می کنیم.
مزایا
استفاده از وضعیت واتساپ برای تبلیغات مزایای زیادی به همراه دارد. این مزایا عبارت اند از:
- محدودیتی در تعداد ارسال تبلیغ وجود ندارد.
- تعداد اشخاص بازدید کننده مشخص است.
- روند تبلیغات در وضعیت واتساپ ادامه دار است.
- از بازدید تبلیغات خود توسط دیگران آگاه می شوید و از تعداد بازدید هایی که از تبلیغتان شده نیز اطلاع خواهید داشت.
معایب
تبلیغات به کمک وضعیت واتساپ در کنار مزایای فراوان خود دارای یک سری معایب نیز هست. این معایب عبارت اند از:
- تنها کسانی که شماره آنها را در گوشی خود ذخیره کرده اید و همچنین کسانی که شماره شما در گوشی آنها ذخیره است می توانند استوری حاوی تبلیغات شما را مشاهده کنند.
- ممکن است تعداد افراد کمی به وضعیت واتساپ سر بزنند.
- این روش نسبت به سایر روش های تبلیغات بازدهی پایینی دارد.
اطلاع از نرخ موفقیت تبلیغ
یکی از راههای انجام تبلیغات در واتس اپ این است که گروههای واتساپی راهاندازی کنید و مشتریان یا افراد علاقهمند به کسبوکارتان را در آنها عضو کنید. با انجام این کار میتوانید بهصورت مداوم و بدون هزینه پیامهای تبلیغاتی موردنظر خود را در گروههای ساخته شده قرار دهید و مخاطبین آنها را مشاهده میکنند. برای بهدستآوردن شماره افرادی که میخواهید آنها را در گروه خود عضو کنید راههای متفاوتی دارید و محدودیتی وجود ندارد. در روش بعد، یک راهکار رایج و پربازده برای استخراج شماره را به شما معرفی میکنیم.
ساخت گروه و عضو کردن شماره مشتریان
یکی از راههای انجام تبلیغات در واتس اپ این است که گروههای واتساپی راهاندازی کنید و مشتریان یا افراد علاقهمند به کسبوکارتان را در آنها عضو کنید. با انجام این کار میتوانید بهصورت مداوم و بدون هزینه پیامهای تبلیغاتی موردنظر خود را در گروههای ساخته شده قرار دهید و مخاطبین آنها را مشاهده میکنند. برای بهدستآوردن شماره افرادی که میخواهید آنها را در گروه خود عضو کنید راههای متفاوتی دارید و محدودیتی وجود ندارد. در روش بعد، یک راهکار رایج و پربازده برای استخراج شماره را به شما معرفی میکنیم.
انجام تبلیغ با استخراج شماره
یکی از روشهای رایج برای انجام تبلیغات در واتساپ این است که شماره مخاطبین هدفمند و مربوط به صنف کاری خود را از طریق سایر گروههای همان زمینه پیدا کرده و تبلیغات خود را انجام دهید. برای استفاده از این روش باید:
- در گوگل و سایر شبکههای اجتماعی به دنبال گروههای واتساپی مربوط به زمینه کاری خود بگردید. هرچقدر گروههای بیشتری پیدا کنید بازار مخاطب شما بزرگتر خواهد بود و میتوانید تبلیغات را گستردهتر انجام دهید.
- شماره افرادی که در آن گروهها هستند را استخراج کنید.
- در این مرحله شما میتوانید به شماره آن افراد پیام دهید و تبلیغات خود را ارسال کنید. کار دیگری که میتوانید انجام دهید این است که شمارهها را بهعنوان مخاطب خود ذخیره کنید و پس از راهاندازی گروه واتساپی خودتان، تمامی آنها را عضو کنید؛ سپس میتوانید تبلیغات خود را شروع کرده و پیامهای مربوط به محصولات و خدمات خود در گروه قرار دهید.
ارسال پیام شخصی به مخاطبین
یکی از راههای رایج برای انجام تبلیغات در واتس اپ این است که تبلیغات خود را بهصورت پیام شخصی برای مخاطبین ارسال کنید. انجام این کار موجب افزایش تعامل و صمیمیت شما با مشتری شده و اگر این روش را بهصورت اصولی اجرا کنید میتوانید بازخورد خوبی دریافت کنید. اگرچه باید توجه داشته باشید که ارسال تبلیغات بهصورت حساب نشده یا با حجم زیاد نتیجه برعکس خواهد داد و مخاطب از شما و خدماتتان زده خواهد شد.
نکتهای که در این میان وجود دارد این است که ارسال تبلیغات بهصورت تکبهتک و برای هر مخاطب بهصورت شخصی به زمان و انرژی زیادی نیاز دارد. برای رفع این مشکل میتوان از آپشن برودکست واتسآپ استفاده کرد.
ارسال پیام برودکست (Broadcast)
به کمک آپشن برودکست واتساپ شما میتوانید پیام تبلیغی خود را بهصورت یکباره برای تمامی شمارههای موردنظر ارسال کنید و در زمان خود صرفهجویی کنید. البته به این نکته توجه داشته باشید که ارسال هر برودکست همزمان برای حداکثر 256 نفر امکانپذیر است و اگر تعداد مخاطبین شما بیشتر از این مقدار است باید بیش از یک برودکست ارسال کنید.
از مزایا و معایب استفاده از لیست انتشار می توان به موارد زیر اشاره کرد:
مزایا
- تبلیغات با این روش به سریعترین به دریافت کنندگان ارسال می شود.
معایب
- افرادی که قرار است به آنها تبلیغات ارسال کنید باید حتما شماره همراه شما را در گوشی خود ذخیره داشته باشند در غیر این صورت پیام شما را دریافت نخواهند کرد و اصلا پیام به آنها ارسال نمی شود، حتی اگر شماره آنها را سیو کرده باشید و یا گفتگویی بین شما صورت گرفته باشد ولی آنها شماره شما را ذخیره نکرده باشند امکان دریافت نخواهد بود.
- محدودیت در ارسال این روش به تعداد 250 نفر وجود دارد.
- بازدهی این روش نیز پایین است.
تبلیغات در واتساپ چه مزایایی دارد؟
انجام تبلیغات در واتساپ مزایای بخصوص خودش را دارد که در ادامه مهمترین آنها را باهم بررسی میکنیم.
چرا باید تبلیغات در واتساپ را انتخاب کنیم؟
واتساپ یک برنامه کم مصرف اما با سرعت بالا در آپلود و ارسال پیام های چندرسانه ای است که در سرتاسر دنیا به سهولت از این اپلیکیشن استفاده می کنند. گرچه پیامرسان واتس اپ در کشورمان دچار محدودیت شده و قانون فیلترینگ روی واتساپ هم اعمال شده است اما هنوز هم افراد با فیلترشکن از این اپلیکیشن محبوب استفاده می کنند.
اما به طور کلی هنوز صاحبان مشاغل و کسب و کارها از این اپلیکیشن و ظرفیت های آن برای تبلیغات خود استفاده می کنند؛ زیرا همیشه مخاطبین در دسترس هستند و با سرعت بالایی ارتباط می گیرند.
با توجه به به روزرسانی های واتساپ می توانید متن تبلیغاتی خود را جذاب کرده، برای توجه به محتوای مهم خود آن را بولد کنید و همچنین این قابلیت وجود دارد که نظرسنجی کانال و گروه های واتساپ قرار دهید تا به کمک محیط آن محتوای پویا و جذابتری برای ارتباط صمیمانه تر ایجاد و سپس ارسال کنید.
استفاده از واتساپ بیزنس نیز امکانات بیشتری نسبت به واتساپ معمولی خواهد داشت. مثلا می توانید با ایجاد دسته بندی در چت و گروه ها و توضیحاتی راجب شرکت و فعالیت کاری در بیوگرافی خود یک پلتفرم برای کار خود ایجاد کنید.
واتساپ ورژن بیزنس با هدف حمایت از مشاغل و کسب و کارها و صاحبان برند یا شرکت ها ایجاد شده است که به راحتی امکان تبلیغ و معرفی برند خود را داشته باشند.
به طور کلی زمانی که شما از طریق واتساپ برای تبلیغات اقدام میکنید با مخاطب ارتباط مستمر دارید و داشتن استمرار موجب ساختهشدن اعتماد میشود. زمانی که مشتری به شما اعتماد داشته باشد از تخفیفها، خدمات و محصولات جدید شما استقبال میکند و آنها را با روی باز میپذیرد. رسیدن به این مرحله میتواند فروش و درآمد کسبوکار شما را بهطورکلی متحول کند.
ایجاد یک سیستم تبلیغات خودکار
با استفاده از پیامرسان واتساپ بهعنوان یک پلتفرم تبلیغاتی شما میتوانید یک سیستم و استراتژی خودکار برای تبلیغات خود بچینید. برای مثال میتوانید دستوری را تنظیم کنید که مثلاً هر دو هفته یکبار، واتساپ به صورت اتوماتیک به مخاطبانی که به شما پیام ندادهاند پیام ارسال کند. این آپشن به شما کمک میکند تا علاوه بر افزایش ارتباط با مخاطب، یک سیستم اتوماتیک برای انجام تبلیغات در کسبوکار داشته باشید. برای ارسال پیام اتوماتیک و برخورداری از آپشنهای بیشتر میتوانید از نسخه کسبوکار واتساپ ((WhatsApp Business استفاده کنید.
خدماترسانی بهتر به مشتری
میزان خدماترسانی شما برای مشتری از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر به آن توجه نداشته باشید در طولانیمدت به کسبوکار خود ضرر خواهید رساند. شما با استفاده از واتساپ میتوانید کیفیت و میزان خدماترسانی خود را به مشتریان را افزایش دهید.
برای مثال میتوانید از طریق واتس اپ نظر مشتریان در مورد خدمات را بپرسید یا به سؤالات آنان پاسخ دهید. انجام همین کارهای کوچک به شما کمک میکند تا شناخت بیشتری نسبت به مشتریان خود داشته باشید و خدمات بهتری به آنها ارائه دهید.
اطلاعرسانی درمورد اخبار جدید
زمانی که شما محصول جدیدی را معرفی میکنید یا به مناسبت یک روز مشخص برای محصولات خود تخفیف در نظر میگیرید، میتوانید از طریق واتساپ آن را اطلاعرسانی کنید. انجام این کار بدون حتی ذرهای هزینه برای شما امکانپذیر است! این در حالی است که در سایر روشهای اطلاعرسانی مانند ایمیل مارکتینگ یا اساماس مارکتینگ باید هزینه پرداخت کنید.
سهولت در دسترسی مخاطب به شما
پیامرسان واتساپ رواج بسیار زیادی پیدا کرده است و زمانی که شما در آن فعالیت و تبلیغات خود را انجام دهید از نظر مشتری یک کسبوکار در دسترس خواهید بود. مخاطب میتواند هر زمان و هر موقع که نیاز داشت، با شما به طور مستقیم ارتباط برقرار کند و نیازهای خود را برطرف کند.
امکان ساخت کاتالوگهای جذاب
شما به کمک واتساپ میتوانید یک ویترین جذاب از محصولات و خدمات خود درست کنید. انجام این کار شما را بهعنوان یک فرد یا کسبوکار حرفهای جلوه میدهد و به مخاطب کمک میکند تا آسانتر به محصولات و خدمات ارائه شده توسط شما دسترسی داشته باشد. برای استفاده از این گزینه و ساخت فروشگاه کسبوکار خود در واتساپ باید از نسخه کسبوکار آن (WhatsApp Business) استفاده کنید.
انجام تبلیغات برای شبکههای اجتماعی
همانطور که میدانید پیامرسان واتساپ توسط شرکت متا (فیسبوک قدیم) ساخته شده است. این شرکت بزرگ دارای اپلیکیشنهای محبوب دیگری مانند اینستاگرام و فیسبوک نیز است. شما میتوانید وارد نسخه کسبوکار واتس اپ (WhatsApp Business) شوید و از قسمت تنظیمات اکانت، حساب کاربری خود در اینستاگرام و فیسبوک را به واتساپ متصل کنید. با انجام این کار مشتریان و مخاطبان میتوانند شما را در سایر شبکههای اجتماعی نیز دنبال کنند. این اقدام مانند انجام تبلیغات غیرمستقیم برای کسبوکار شماست.
تحلیل رفتار مشتری
انجام تبلیغات و دریافت واکنش مشتریان به شما کمک میکند تا به طور مداوم کیفیت کار خود بررسی کرده و آن را ارتقا دهید. برای مثال یک نوع تبلیغ را طراحی میکنید و پس از ارسال آن برای مشتریان، بازخورد آنها را بررسی میکنید. اگر نتیجه خوبی دریافت نکردید به این معناست که کیفیت تبلیغ یا دعوت به اقدام (Call to Action) آن برای مخاطب جذاب نبوده است و باید آن را تغییر دهید.
انجام این کار و به نوعی آزمون و خطا کردن باعث میشود تا در طی زمان به یک متخصص در انجام تبلیغات واتساپ تبدیل شوید و به کمک تحلیل رفتار مشتریان، نحوه انجام تبلیغات پربازده را یاد بگیرید.
ایجاد مزیت بیشتر نسبت به رقبا
اگر میخواهید در کسبوکار خود موفق شوید باید نقاط ضعف رقبا را شناسایی کرده و آنها را به نقاط قوت خود تبدیل کنید. یکی از بهترین راهها برای ارتقای کیفیت کاری و پیشیگرفتن از رقبا این است که تبلیغات و پشتیبانی خود را بهصورت حرفهای در واتساپ انجام دهید و از این طریق مشتریان وفادار جمع کنید. زمانی که مشتری متوجه شود شما به او اهمیت میدهید و نسبت به سایر رقبا ارزش بیشتری برای او قائل هستید، به یک مشتری وفادار تبدیل میشود و همیشه از شما خرید میکند. رسیدن به مشتریان وفادار با انجام تبلیغات در واتساپ امکانپذیر است.
تبلیغات در واتساپ مناسب چه کسبوکارهایی است؟
در ادامه کسبوکارهایی که داشتن تبلیغات واتساپ برایشان مفید است را مورد بررسی قرار میدهیم. البته در نظر داشته باشید که انجام تبلیغات در واتساپ برای اکثر دستهها به اندازه کافی ارزش دارد و انجام آن به ارتقای سطح کسبوکار کمک میکند.
فروشگاههای اینترنتی
اگر فروشگاه اینترنتی دارید یا یک محصول خاص را به فروش میرسانید حتماً از تبلیغات واتساپ کمک بگیرید. شما میتوانید تبلیغات خود را بهصورت گسترده در واتس اپ انجام دهید و علاوهبرآن، یک پشتیبانی حرفهای برای مشتریان در نظر بگیرید و از این طریق فروش زیادی را تجربه کنید.
فروش صنایعدستی
اگر در زمینه صنایعدستی فعالیت میکنید و محصولات بهخصوصی را درست میکنید، واتساپ یکی از بهترین پلتفرمها برای انجام تبلیغات و دیدهشدن محصولات شما توسط مخاطبان است.
کسبوکارهای خدماتی
اگر یک کسبوکار خدماتی دارید یا خدمات خاصی را ارائه میدهید میتوانید از واتساپ برای انجام تبلیغات خود کمک بگیرید و با مشتریان خود به طور مستقیم در ارتباط باشید. در ادامه رایجترین کسبوکارهای خدماتی برای انجام تبلیغات در واتساپ را ذکر میکنیم:
مشاوره املاک
اگر کار فروش، رهن و اجاره خانه انجام میدهید بهتر است تبلیغات در واتساپ را در اولویتهای خود قرار دهید. داشتن ارتباط مستقیم با مشتری در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است و به شما کمک می کند که نتایج خوبی دریافت کنید.
مشاوره تحصیلی
مسئله کنکور و موفقیت تحصیلی برای بسیاری از دانشآموزان و خانوادهها از اهمیت بالایی برخوردار است. پس اگر در زمینه مشاوره تحصیلی فعالیت میکنید، انجام تبلیغات در واتساپ یکی از بهترین راهها برای جذب مخاطب جدید است.
کارهای وکالتی
آیا وکیل هستید و کارهای قضایی انجام میدهید؟ اگر پاسختان مثبت است، واتساپ یکی از بهترین رسانهها برای انجام تبلیغات شماست. افراد زیادی وجود دارند که برای پیگیری پروندهها و انجام کارهای قضایی به وکیل نیاز دارند و شما میتوانید از تبلیغات واتساپ برای جذب این مشتریان استفاده کنید.
کسبوکارهای آموزشی
صنعت آموزش در جهان از عظمت بسیار زیادی برخوردار است و افراد زیادی به کمک کسبوکارهای آموزشی درآمدهای بالایی دارند. اگر معلم خصوصی هستید یا دوره آموزشی خاصی را برگزار میکنید انجام تبلیغات واتساپ برای شما مزایای زیادی به همراه خواهد داشت.
انجام تدریس خصوصی
تدریس خصوصی طرفداران خاص خود را دارد و انجام تبلیغات در واتساپ برای آن بسیار مفید است.
فروش محصولات آموزشی
شما میتوانید دورههای آموزشی خود را با انجام تبلیغات از طریق واتساپ به فروش برسانید. علاوهبرآن، اگر کارگاههای آموزشی برگزار میکنید میتوانید به کمک تبلیغات در واتساپ، نتایج چشمگیری به دست آورید.
چالشهای موجود در مسیر تبلیغات واتساپ
علیرغم وجود فواید زیاد در انجام تبلیغات واتساپ، چالشهایی نیز در این مسیر وجود دارد که باید خود را برای مواجهه با آنها آماده کنید و میزان این چالشها را به حداقل برسانید. در ادامه مهمترین چالشها را ذکر میکنیم:
محدودیت در تعداد عضویت اعضای گروه
شما نمیتوانید اعضا و مخاطبین خود را بهصورت نامحدود در یک گروه واتساپی عضو کنید و حداکثر تعداد اعضای یک گروه میتواند به 256 برسد. البته واتساپ با انجام یک آپدیت در اواخر سال 2022 این عدد را به 1024 نفر افزایش داد. اگر بیشتر از این تعداد ذکر شده مخاطب و شماره دارید باید بیش از یک گروه راهاندازی کنید و مطالب و تبلیغات را در تمامی گروه های خود قرار دهید.
اذیتشدن برخی از کاربران با ارسال تبلیغات زیاد
اگر در فرستادن تبلیغات و پیام به مخاطبان زیادهروی کنید یا بهصورت حساب نشده به آنها پیام دهید، این احتمال وجود دارد که اذیت شوند. در این صورت تبلیغات به شما نتیجه موردنظر را نخواهد داد؛ بنابراین حتماً به سلایق و بازخورد هر مخاطب توجه کنید تا بتوانید این چالش را پشت سر بگذارید.
محدودیت در ارسال پیام به مخاطبین ناشناس
اگر میخواهید پیام خود را برای تعداد زیادی از افراد ناشناس ارسال کنید باید این نکته را در نظر بگیرید که واتساپ به طور روزانه امکان ارسال پیام به 100 نفر ناشناس را به شما میدهد. برای ارسال پیام به تعداد افراد بیشتر، باید از شماره های دیگر استفاده کنید.
امکان مسدود شدن حساب واتساپ
زمانی که شما به افراد ناشناس پیام میدهید این امکان وجود دارد که آنها با زدن گزینه Report، اکانت شما را به واتساپ گزارش دهند و کارشناسان واتساپ در صورت بالارفتن تعداد گزارشها، این توانایی را دارند که اکانت شما را مسدود کنند. برای اینکه بتوانید این مسئله را برطرف کنید باید نکات زیر را در نظر بگیرید.
- پرسونای مخاطب را طراحی کنید و مخاطبین هدف خود را به صورتحساب شده انتخاب کنید. برای مثال اگر ساعتفروشی دارید و میخواهید تبلیغات خود را از طریق واتساپ انجام دهید، باید تبلیغات خود را برای افرادی ارسال کنید که به ساعتها و خرید ساعت علاقه دارند یا در گروههای واتساپی خرید ساعت عضو هستند.
- متن تبلیغات خود را به صورتی بنویسید که مخاطب آن را بپسندد و موجب اذیت او نشود. مخاطبین متنهای تبلیغاتی و بازاری را دوست ندارند! برای نتیجهگرفتن از تبلیغات واتساپ باید ارائه خدمات و کمک به مشتری را در اولویت خود قرار دهید و متن خود را بر این اساس بنویسید. تحریک احساس اعتماد و صمیمیت در متن و عکسهای تبلیغاتی از ارزش بالایی برخوردار است.
ابزارهای تبلیغات در واتساپ
ابزارهای واتساپ انواع مختلفی دارند و ارسال پیام تبلیغاتی به مشتری را برای شما آسان میکنند. به کمک ابزارهای واتساپ شما میتوانید در مدتزمان کمتر، تبلیغات بیشتری را مدیریت و ارسال کنید و انجام این کار در کاهش زمان و انرژی مصرفی شما نقش چشمگیری دارد.
دریافت api واتساپ (Whatsapp API)
زمانی که شما با ابزارهای واتساپ کار میکنید، یک کد بخصوص به شما داده میشود که به آن Whatsapp API میگویند. شما با متصلکردن اکانت خود به ابزار موردنظر از مزایای زیادی برخوردار میشوید. برای مثال میتوانید مخاطبین خود را از طریق این ابزارها مشاهده کنید، پیامهای تبلیغاتی خود را مدیریت کنید و تبلیغات خود را ارسال کنید.
نکته: یکی از فواید استفاده از ابزارهای واتساپ دریافت اطلاعات تحلیل شده از تبلیغات است. برای مثال میتوانید درصد افرادی که پیام تبلیغاتی شما را باز کردهاند، باز نکردهاند یا به دستشان نرسیده است را مشاهده کنید و نرخ موفقیت تبلیغ به شما نشان داده میشود.
در ادامه محبوبترین ابزارها برای انجام تبلیغات واتساپ را به شما معرفی میکنیم:
ابزار WATI
این ابزار به شما کمک میکند تا تبلیغات واتساپی خود را مدیریت کنید و آنها را تحلیل کنید. با استفاده از این ابزار میتوانید پیامهای برودکست ارسال کنید و تبلیغات خود را بهصورت انبوه انجام دهید. WATI برای افرادی که آشنایی زیادی با بخشهای فنی ندارند گزینه مناسبی است.
ابزار Respond.io
یکی از ابزار معروف برای انجام تبلیغات در واتساپ Respond.io است که به کمک آن میتوانید یک سیستم منظم و یکپارچه برای انجام تبلیغات واتساپی خود داشته باشید. البته برای استفاده از این ابزار باید به این نکته توجه داشته باشید که دریافت Whatsapp API از طریق خود ابزار بهصورت مستقیم امکانپذیر نیست و برای دریافت آن باید از پلتفرمهای واسطه استفاده کنید. یکی از پلتفرمهای واسطه که به شما اجازه میدهد API واتساپ را برای این ابزار دریافت کنید، وبسایت روبهرو است.
ابزار SendApp
به کمک SendApp شما میتوانید تبلیغات واتساپ خود را به طور پیشرفته مدیریت کنید و با صرف کمترین زمان برای انجام تبلیغات واتساپی، بیشترین نتیجه را دریافت کنید. این ابزار محیط سادهای دارد و استفاده از آن در تبلیغات به شما کمک میکند.
ابزار WebEngage
WebEngage یک سرویس کامل و یکپارچه برای انجام تبلیغات در شبکههای اجتماعی و رسانههای مختلف از جمله واتساپ است. این ابزار به شما کمک میکند تا برای تبلیغات وبسایت خود کمپین تعریف کنید و بتوانید آنها را به سادهترین حالت ممکن مدیریت کنید.
ابزار Twilio
یکی از ابزار قدرتمند در زمینه تبلیغات رسانههای مختلف از جمله واتساپ، Twilio است. به کمک این ابزار کاربردی مدیریت کمپین، افزایش نرخ موفقیت و بهبود کیفیت تبلیغات بهصورت کامل امکانپذیر است. البته به این نکته توجه داشته باشید که Twilio فضای پیچیدهای دارد و برای راهاندازی آن باید با تنظیمات و اتصال اکانت از لحاظ فنی کمی آشنایی داشته باشید. اگر به دنبال یک پلتفرم ساده انجام تبلیغات واتساپ هستید، این ابزار بههیچعنوان برای شما مناسب نیست.
ابزار Sendinblue
Sendinblue یکی از محبوبترین پلتفرمها برای انجام بازاریابی ایمیلی (Email Marketing) است. این ابزار بهتازگی خدمات انجام تبلیغ واتساپ را به پلتفرم خود اضافه کرده است و میتوانید تبلیغات واتساپی خود را به کمک آن مدیریت کنید. با استفاده از Sendinblue میتوانید کمپینهای تبلیغاتی متعددی تعریف کنید و تمامی آنها را فقط با چند کلیک ساده مدیریت کنید.
ربات تبلیغات در واتساپ
ازآنجاکه انجام کارهای تبلیغاتی و ارسال پیام تبلیغات بهصورت دستی کاری سخت و زمانبر است، رباتهایی ساخته شدهاند تا به کمک آنها بتوانید پیامهای تبلیغاتی خود را بهصورت انبوه و یکباره ارسال کنید. استفاده از رباتهای تبلیغات در واتساپ مزایای زیادی دارد و به کمک آن میتوانید رشد بسیار زیادی را در کسبوکار خود مشاهده کنید.
مزایای استفاده از رباتهای تبلیغات در واتساپ
در ادامه به مهمترین مزایای استفاده از ربات واتساپ اشاره میکنیم.
ارسال پیام بهصورت انبوه
رباتهای واتساپ به شما کمک میکنند تا در مصرف زمان و انرژی خود صرفهجویی کنید و میتوانید در مدتزمان کمتر، به مخاطبین بیشتری دسترسی پیدا کنید. رباتها از تنظیمات متنوع و زیادی برای ارسال پیام انبوه برخوردار هستند. برای مثال شما میتوانید زمان ارسال یک تبلیغ به مخاطبین موردنظر را زمانبندی کنید که این کار در صورت داشتن مخاطبین و کمپینهای تبلیغاتی متعدد به شما کمک فراوانی میکند.
امکان پاسخ خودکار به مخاطبین
شما میتوانید دستورات موردنظر را به ربات بدهید و پس از آن، ربات طبق دستورهای وارد شده از طرف شما، به مخاطبین و کاربران بهصورت خودکار پاسخ خواهد داد. اگر دارای کسبوکار بزرگی هستید یا برای پاسخ دادن به هر کدام از پیامها بهصورت دستی زمان کافی را ندارید، میتوانید از این مزیت رباتها بهرهمند شوید و پیامهای خود را بهصورت خودکار ارسال کنید.
رباتها در زمینه پاسخ خودکار به مخاطب تواناییهای زیادی دارند. برای مثال میتوانید تنظیمات را بهگونهای انجام دهید که هنگام ارسالشدن یک پیام مشخص از طرف مخاطب، پاسخدهی ربات با عکس یا ایموجی (شکلهای کوچک که برای نشاندادن احساسات استفاده میشوند) همراه باشد.
امکان اتصال به درگاه پرداخت بانکی
برخی از رباتهای پیشرفته این قابلیت را دارند که به درگاههای پرداخت بانکی متصل شوند. اگر محصول یا خدمات خاصی را به فروش میرسانید میتوانید با استفاده از این قابلیت با صرف زمان کمتر درآمد و سود بیشتری از انجام تبلیغات خود در واتساپ داشته باشید.
عدم نیاز به ذخیره شمارهها بهعنوان مخاطب
اگر بخواهید عضویت در گروه و یا ارسال پیام بهصورت شخصی را به حالت دستی انجام دهید، باید شماره مخاطب را در گوشی موبایل خود ذخیره کنید. یکی از مزایایی که رباتهای واتساپی به شما میدهند این است که میتوانید بدون ذخیرهداشتن شماره یک نفر، پیام تبلیغاتی خود را برای او ارسال کنید. داشتن این مزیت موجب میشود تا در زمان بسیار کمتر، به تعداد شمارههای بیشتری پیام دهید و سرعت تبلیغات خود را بالا ببرید.
نکته: از دیگر مزیتهای استفاده از ربات واتساپ این است که میتوانید شماره کاربران را بهصورت فایل اکسل به برنامه وارد کنید؛ چون رباتهای واتساپ توانایی خواندن و تشخیص آنها را دارند.
معرفی خدمات تبلیغات در واتساپ
بهواسطه ارزش بالای تبلیغات و تأثیرگذار بودن تخصص در میزان بازدهی تبلیغات یک کسبوکار، شرکتها خدمات انجام تبلیغات واتس اپ را بهصورت کامل ارائه میدهند و با به دستگرفتن تبلیغات کسبوکارهای مختلف به آنها کمک میکنند تا به اهداف موردنظر خود برسند. اقداماتی که شرکتهای ارائهدهنده خدمات تبلیغات واتساپ انجام میدهند عبارت است از:
- طراحی پیامهای تبلیغاتی حرفهای و هدفمند
- ساخت پرسونا و پیداکردن مخاطبین هدف یک کسبوکار
- ساخت و مدیریت کمپینهای تبلیغاتی
- بهبود برندینگ و تلاش برای تثبیت برند
- اعتمادسازی و ایجاد ارتباط عمیق با مشتری
- تحلیل کمپینهای تبلیغاتی
- افزایش بازدهی تبلیغات با روشهای لازم
چرا از خدمات تبلیغات در واتساپ استفاده کنیم؟
همیشه در انجام دادن کارها می گویند کار را به کاردان بسپارید، زمانی که قصد دارید کاری انجام دهید و آن را به متخصصش می سپارید دیگر خیالتان از بابت انجام درست آن راحت است و با مطمئن هستید نتیجه خوبی خواهید گرفت، زمانی که از خدمات تبلیغات در واتس اپ استفاده کنید به بهترین روش کار شما پیش می رود و نتیجه مطلوبی که انتظار دارید حاصل می شود.
به فرض مثال شما اصول تبلیغات در واتساپ را نمی دانید و از روش ساده یا بدون آگاهی از هیچ استراتژی خاصی تبلیغ می کنید و برای مخاطبین خود تبلیغاتی ارسال می کنید که بی هدف
پراکنده و اشتباه است به نظرتان در این صورت چه اتفاقی خواهد افتاد؟ با این کار نه تنها شما هیچ نتیجه ای از تبلیغاتتان دریافت نخواهید کرد بلکه این کار موجب می شود که برندتان به خطر بیفتد و موجب افت کسب و کار و پیشرفتتان شود.
با سپردن امور تبلیغاتی خود به افراد متخصص و تکیه بر تجربه اشخاص برای نتیجه بهتر که تجربه چندین ساله در این زمینه دارند می تواند به بهترین شکل باعث ارتقای کسب وکار شما شود.
مقایسه خدمات و نرمافزار تبلیغات در واتساپ
در این بخش میخواهیم خدمات و نرمافزارهای تبلیغات در واتساپ را برای شما مقایسه کنیم تا بتوانید با یک دید بهتر و گستردهتر انتخاب خود را انجام دهید.
مزایای استفاده از نرمافزار تبلیغات واتس اپ
- دسترسی به یک سیستم یکپارچه و از قبل تعیین شده
- امکان طراحی کمپین بهصورت دستی
- داشتن نظارت و مدیریت بر روی کمپینها
- امکان مدیریت همزمان چند کمپین
- ارسال پیام انبوه به مخاطبین
مزایای استفاده از خدمات تبلیغات واتس اپ
- انجام 0 تا 100 تبلیغات توسط افراد متخصص
- طراحی متن و رسانه مربوط به تبلیغات
- انجام تبلیغات بهصورت هدفمند و هوشمند
- ارائه بهترین راه تبلیغ برای گرفتن بیشترین نتیجه
- افزایش اعتبار برند و خلق اعتماد
- تبدیل مخاطبین به مشتریان وفادار
در این مقاله تبلیغات واتساپی را بهطور کامل بررسی کردیم و درمورد بخشهای مختلف آن صحبت کردیم. به کمک واتس اپ و انجام تبلیغات در آن، میتوانید به طیف وسیعی از مخاطبین مختلف دسترسی پیدا کنید و کسبوکار خود را رشد دهید. اگرچه باید توجه داشته باشید که رعایت اصول تبلیغاتی، آشنایی با چالشها و دادن اهمیت کافی به روش تبلیغات در میزان موفقیت شما تأثیر بسیار زیادی دارد.
یکی از کارهایی که میتواند درصد موفقیت شما در انجام تبلیغات واتس اپ را افزایش دهد این است که از افراد متخصص کمک بگیرید یا به زبانی دیگر، از خدمات تبلیغات واتس اپ که توسط شرکتهای مختلف ارائه میشود استفاده کنید. با انجام این کار میتوانید بازدهی خود از این نوع تبلیغ را به حداکثر برسانید.
این مقاله را برای افراد علاقهمند به بازاریابی و کسانی که صاحب کسبوکار هستند ارسال کنید تا آنها نیز با اهمیت انجام تبلیغات در واتساپ آشنا شوند و این فرصت را از دست ندهند. به نظر شما چه استراتژیها و روشهای دیگری برای انجام تبلیغات در واتساپ وجود دارد؟ ممکن است با چه چالشهای دیگری مواجه شویم؟ نظرات خود را برای ما کامنت کنید.